شناسهٔ خبر: 104363 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

گاردین: رفاه نفتی عربستان رو به زوال است/ بیم ناآرامی در جامعه عربستان وجود دارد

عربستان یک روزنامه انگلیسی در گزارشی نوشت، کاهش قیمت جهانی نفت، عربستان سعودی را با مشکلات اقتصادی فراوانی مواجه کرده که رفاه اجتماعی را در این کشور رو به زوال می برد.

به گزارش «نماینده» عربستان سعودی برای تامین ۹۰ درصد از بودجه خود به درآمد نفتی متکی است و کاهش قیمت نفت منجر به بروز مشکلات اقتصادی برای این کشور شده است.

روزنامه انگلیسی گاردین در یادداشتی آورده است «اداره عربستان سعودی برای خاندان آل سعود پرهزینه است. به دلیل ترس از ایران، سعودی‌ها آخرین تجهیزات نظامی دنیا را خریداری کرده‌اند تا خود را قوی‌ترین کشور خاورمیانه نشان دهند.»

گاردین در ادامه ضمن اشاره به هزینه‌های بالای دفاعی در عربستان یادآور شد این هزینه‌ها برای اقدامات این کشور در یمن درحال استفاده است. در کنار این مساله «عربستان سعودی با مشکل بیکاری نیز مواجه است؛ دو سوم جمعیت این کشور زیر ۳۰ سال سن دارند و نرخ بیکاری برای افراد بین ۱۶ تا ۲۹ سال معادل ۲۹ درصد است که این نرخ بیکاری، بیم ناآرامی در جامعه عربستان سعودی را به دنبال دارد.»

گاردین آمار منتشر شده در پایگاه اینترنتی آمریکایی «فکت بوک» را آورده و نوشته است «در حالیکه عربستان به دنبال کاهش نرخ بیکاری در این کشور است، ۶ میلیون کارگر خارجی نقشی مهم در اقتصاد عربستان بویژه در بخش نفت و خدمات در این کشور ایفا می‌کنند و مقامات این کشور به دنبال استفاده از جمعیت جوان این کشور در مشاغل مختلف بوده اما این درحالیست که عمده این جمعیت از کمبود تحصیلات و مهارت‌های فنی رنج می‌برند.»

گاردین افزوده است «خاندان سلطنتی سعودی برای محافظت خود از انقلاب‌های عربی، تصمیم گرفت میان قشر جوان و خشمگین این کشور پول پخش کند. اما در کشوری که درآمد مالیاتی وجود ندارد و قیمت نفت کاهش یافته، اکنون ادامه این روند کار سختی است. زمانی که قیمت نفت بالای بشکه‌ای ۱۰۰ دلار بود، عربستان به راحتی از عهده این کار برمی‌آمد اما اکنون این کشور با ۲۰ درصد کمبود درآمد ملی مواجه شده است.»

این درحالیست که مانند بسیاری از کشورهای نفت‌خیز، عربستان نیز متکی به درآمد نفت است و این کشور نیازمند نفت با قیمت بشکه‌ای ۱۰۶ دلار است تا توازن در این کشور برقرار شود. از آنجایی که ۹۰ درصد درآمد عربستان به نفت بستگی دارد، کاهش قیمت نفت شکاف عمیقی در درآمد این کشور به وجود آورد. از سوی دیگر تولید نفت توسط آمریکا در طول سال‌های اخیر از ۴ دهه گذشته بیشتر بوده است.

گاردین در انتها یادآور شد، عربستان پیش از این در جنگ با نفت شیل آمریکا، بخش وسیعی از ذخایر نفت خام خود را به بازار تزریق می‌کرد اما سعودی‌ها در حال حاضر در نبردی طولانی مدت و گران قیمت و فرسایشی درگیر هستند که ممکن است پیروز آن نشوند.

نظر شما