شناسهٔ خبر: 104316 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ابراهیمیان در نشست خبری:

شورای نگهبان هیچ موضعی درباره برجام ندارد/ادعای انحراف در فرآیند برگزاری انتخابات مصداق "عمل مجرمانه" است

ابراهیمیان// سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به برخی اظهارات رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر انحراف در برگزاری فرآیند انتخابات گفت: ادعای انحراف در فرآیند برگزاری انتخابات اقدام مجرمانه است.

به گزارش «نماینده»، نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه با توصیه به رسانه‌ها جهت پرهیز از ساده سازی موضوع الکترونیکی شدن انتخابات گفت: برخی رسانه‌ها با گرایش‌های شدید سیاسی می‌خواهند این گونه القا کنند که بعضی موافق و بعضی مخالف الکترونیک شدن انتخابات هستند.

وی در بخش دیگری از نشست در پاسخ به سوالی درباره سخنان چندی پیش رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر اینکه شورای نگهبان و نیروهای امنیتی می‌خواستند از برگزاری انتخابات سالم در سال ۹۲ جلوگیری کنند اظهار داشت: من راجع به شخص منصوب رهبری صحبت نمی‌کنم ولی صرف نظر از این اظهارنظر هر زمان که به انتخابات نزدیک می‌شویم شاهد ابراز مواضعی می‌شویم.

ابراهیمیان در این باره گفت: کسانی که در نظام جمهوری اسلامی مسئولیت دارند جزو پیکره نظام هستند اما شاید برخی از آنان هنوز در فضای مبارزاتی پیش از انقلاب مانده و فراموش کنند که اکنون دیگر جزیی از حکومت هستند.

وی تصریح کرد: دولت به معنای کل مجموعه‌ای از احزاب و گروه‌های زیرزمینی نیست که از هر کدام یک صدای متعارف و با هدف متزلزل کردن نظم موجود به گوش برسد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: اصلاح و نقد چارچوب‌های ویژه‌ای دارد و آنارشی و هرج و مرج ابزار اصلاح نیست و زمانیکه دوران مبارزه سپری شد و حکومت تشکیل دادیم مشی سیاسی‌مان با یک فعال سیاسی آزاد و اپوزیسیون متفاوت است لذا درباره ادعای انحراف از قانون در انتخابات هر کسی ادعایی دارد باید سند بیاورد آن را به قوه قضائیه ارائه دهد، نمی‌شود گفت ما قوه قضائیه را هم قبول نداریم پس چطور داخل این نظام قرار دارید؟

وی با اشاره به اینکه دست انحراف در انتخاب مصداق اقدام مجرمانه است، گفت: اگر کسی با مجرم برخورد کرد باید اسناد خود را به قوه قضائیه اعلام کند اما بنده در درجه اول به خود نصیحت می‌کنم که ما همه دوست داریم ژست آزادی‌خواهی داشته باشیم حتی کارگزاران نظام هم باید واجد این آزادی‌خواهی باشند اما لحظات امتحان و گذشته و کارنامه ما در برخورد با منتقدان زمانی که در قدرت قرار داشتیم عیار ما را روشن می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهار نظر برخی نمایندگان در مورد خطوط قرمز شورا و رد صلاحیت عده‌ای از نامزدها گفت: من خواهش می‌کنم هیچ کس از جانب شورا سخن نگوید زیرا شورا به موقع اطلاعات نامزدها را بررسی کرده و با قانون تطبیق می‌دهد لذا هیچ کس با هیچ انگیزه‌ای اقدام به ذهن خوانی شورا نکند و هر کدام از سلیقه صرفا برای ارائه برنامه‌هایشان مسابقه دهند.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به اینکه در بحث الکترونیکی کردن انتخابات مجلس شورای اسلامی تغییر قابل توجهی نسبت به گذشته رخ نداده است، گفت:‌ مقرر بود وزیر کشور برنامه زمانی مراحل مختلف الکترونیکی کردن انتخابات را اعلام کند که همچنان منتظریم. البته اکنون بخش‌های سخت‌افزاری این فرایند از سوی وزارت کشور در حال اجراست اما هیچکدام از اینها مانع از این نیست که شورا نظر خود را درباره صحت فرایندها اعلام کند.

ابراهیمیان از ضرورت استفاده از فناوری‌های جدید در برگزاری انتخابات با توجه به تکلیف قانونی و مسیر کنونی کشور سخن گفت و خاطرنشان کرد: اگر مشکلات نظارتی و قانونی برای اجرای انتخابات به صورت الکترونیکی در این دوره حل نشود، این موضوع به دوره بعد انتخابات موکول خواهد شد و اگر زمینه‌های برگزاری در امسال فراهم شد در حدودی که مجری اعلام می‌کند انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

وی با اعلام خبر انتخاب اعضای نظارت استانی در انتخابات افزود:‌ این اعضا اکنون مشغول پیشنهاد اعضای مربوطه در حوزه‌ها هستند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اصلاح ماده ۲۹ انتخابات مبنی بر استعفای اعضای شوراهای شهر و روستا جهت نامزدی در انتخابات مجلس گفت: چون فرایند تصویب و انتشار این قانون طولانی شد فرصت قانونی مربوط به اعلام استعفا برای اعضای شورا وجود نداشت و عملا این اصلاح به انتخابات بعد موکول شد لذا ملاک برای استعفای اعضای شورا همان قانون قبل خواهد بود.

نظر شما