شناسهٔ خبر: 104199 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

آنچه در مجمع عمومی خانه احزاب گذشت

مجمع عمومی خانه احزاب 31 اردیبهشت431 مجمع عمومی عادی خانه احزاب با حضور احزاب عضو این تشکل با دستور کار انتخاب اعضای هیئت رئیسه و همچنین شورای مرکزی روز گذشته در وزارت کشور برگزار شد.

به گزارش«نماینده» مجمع عمومی عادی خانه احزاب روز گذشته (پنجشنبه) با حضور احزاب عضو این تشکل صنفی در سالن ۶۰۰ نفره وزارت کشور برگزار شد.

**دعوت از ظریف برای سخنرانی در جمع احزاب کشور

مصطفی کواکبیان رئیس هیئت برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب در جلسه این مجمع با اشاره به سالروز فرمان مشروطیت اظهار کرد: احزاب در ایران همزاد پارلمان ایجاد شده اند اما جای سئوال است که چرا تاکنون احزاب با وجود وقوع مردمی ترین انقلاب در ایران و پس از ۳۷ سال به جایگاه واقعی خود نرسیده اند.

وی با اشاره به انتخابات امروز این تشکل افزود: امیدوارم امروز کسانی برای خانه احزاب انتخاب شوند که حداقل شاخصه های حزبی را داشته باشند.

کواکبیان گفت: پس از برگزاری دو جلسه از مجمع فوق العاده خانه احزاب و اصلاح برخی مواد اساسنامه برای ۱۸۶ حزب با سه امضا دعوتنامه ارسال کردیم و امیدواریم اعضای شورای مرکزی خانه احزاب انتخاب شوند.

وی ادامه داد: خدا را شکر مجمع عادی خانه احزاب در شرایطی برگزار می شود که نظام جمهوری اسلامی با توافق هسته ای اقتدار خود را در صحنه بین الملل به اثبات رساند. انشاالله با پشتوانه همه ملت و همچنین احزاب کشور، برجام جنبه اجرایی پیدا خواهد کرد و تمام منویات رهبر معظم انقلاب و مسئولان نظام محقق خواهد شد.

رئیس هیئت برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب تاکید کرد: همه احزاب کشور اعم از اصولگرا، اصلاح طلب و مستقل پشتیبان برنامه نظام جمهوری اسلامی در توافق هسته ای هستند و هیچ اختلافی با هم ندارد.

وی با دعوت از محمد جواد ظریف  برای سخنرانی و پاسخگویی در خصوص موضوع توافق هسته ای در جمع احزاب کشور گفت: پس از برگزاری مجمع عادی و انتخاب شورای مرکزی خانه احزاب انشاالله این مسئله توسط شورای مرکزی پیگیری خواهد شد.

پیشنهاد کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در خصوص شیوه برگزاری انتخابات شورای مرکزی

حجت الاسلام مرتضوی کیاسری مدیر اجرایی برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب در ادامه این نشست با اشاره به نظر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در ارتباط با شیوه برگزاری انتخابات شورای مرکزی گفت: کمیسیون ماده ۱۰ پیشنهاد داده است که یک کمیته برای حل تنازع بین فراکسیون ها و اظهارکننده تشکیل شود و این موضوع در اساسنامه لحاظ شود.

وی تصریح: مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور علاوه بر این پیشنهاد، دو مسئله دیگر را برای اصلاح اساسنامه پیشنهاد داده است و در صورتی که مجمع امروز به حد نصاب مجمع فوق العاده برسد این پیشنهادات برای تامین نظر کمیسیون ماده ۱۰ به رای گذاشته خواهد شد.

**معرفی هیئت رئیسه مجمع عادی خانه احزاب

 اعضای مجمع عادی خانه احزاب انتخاب اعضای هیئت رئیسه این مجمع که متشکل از شش نفر از جمله رئیس، نایب رئیس، دو منشی و دو ناظر هستند را در دستور کار خود قرار داد.

بر اساس این گزارش اعضای مجمع از میان ۱۷ کاندیدا علیمحمد غریبانی را با ۶۳ رای به عنوان رئیس، علی صالح آبادی نایب رئیس، جنگروی و عابدی منشی و محمدی و مهدوی را به عنوان ناظران هیئت رئیسه انتخاب کردند.

گفتنی است هیئت رئیسه مجمع عادی صرفا برای انتخابات شورای مرکزی خانه احزاب انتخاب شده اند و موقتی هستند و پس از تعیین شورای مرکزی خانه احزاب از طریق انتخابات فراکسیونی، هیئت رئیسه اصلی توسط شورای مرکزی انتخاب خواهند شد.

همچنین قرار است تصدی هیئت رئیسه خانه احزاب در دوره سه ساله این تشکل صنفی به صورت نوبتی میان سه جریان اصولگرا، اصلاح طلب و مستقل طی هر سال تقسیم شود.

**لیست فراکسیون‌های خانه احزاب نهایی شد

سه جریان اصولگرا، اصلاح طلب و مستقل اسامی کاندیداهای خود را اعم از اعضای اصلی، علی البدل و بازرس معرفی کردند.

لیست پیشنهادی فراکسیون اصولگرایان برای انتخابات شورای مرکزی عبارت است از: محمد حسن غفوری فرد، محمد نبی حبیبی، سید کمال سجادی، حبیب الله بوربور، حسین کنعانی مقدم، امیر میثم نیک فر، فهیمه خان محمد زاده، محمد میرباقری، عبدالحسین روح الامینی، سید شهاب الدین صدر به عنوان ۱۰ نفر اصلی و علی البدل و همچنین آقایان غلامرضا میرعبدالهی و بهادر ولی زاده به عنوان دو نفر بازرس.  

لیست پیشنهادی فراکسیون اصلاح طلبان نیز عبارت است از مصطفی کواکبیان، مهدی علیخانی، حسین کمالی، احمدی حکیمی پور، فاطمه راکعی، یدالله طاهرنژاد، محمد جواد حق شناس، حمید قزوینی، فرج کمیجانی و حسین کاشفی به عنوان ۱۰ نفر اصلی و علی البدل همچنین آذرباد و افشین حبیب زاده به عنوان دو نفر بازرس.

لیست پیشنهادی فراکسیون مستقلین هم برای انتخابات شورای مرکزی خانه احزاب عبارت است از: قدرتعلی حشتمیان، غلامعلی دهقان، امیر اسلامی تبار، احمد شریف، شیخیانی، میرمحمدی، مرتضوی کیاسری، نیشابوری و توحید لو به عنوان ۱۰ نفر اصلی و علی البدل و همچنین نوری و میرعطایی به عنوان دو نفر بازرس.

هر جریان باید ۷ نفر اصلی، ۳ نفر علی البدل و ۲ نفر بازرس را در لیست پیشنهادی خود برای انتخابات شورای مرکزی ارائه می دادند. سپس مجمع عادی به افراد حاضر لیست سه جریان مذکور رای می دهند.

**اسامی اعضای شورای مرکزی خانه احزاب ایران

در جلسه بعدازظهر اعضای شورای مرکزی خانه احزاب انتخاب شدند.

«تسنیم» اسامی اعضای شورای مرکزی خانه احزاب را به شرح ذیل اعلام کرد:

فراکسیون اصولگرایان :

۱. محمدحسن غفوری‌فرد ۶۸ رأی

۲.سید شهاب‌الدین صدر ۵۶ رأی

۳.حبیب‌الله بوربور ۵۱ رأی

۴.میرباقری ۴۵ رأی

۵.فاطمه خان محمدزاده ۴۴ رأی

۶.عبدالحسین روح الامینی ۴۰ رأی

۷.محمدنبی حبیبی ۳۷ رأی

۸.سیدکمال الدین سجادی ۳۱ رأی

۹.امیرمیثم نیک‌فر ۲۶ رأی

بازرسین:

۱. مهرعبداللهی ۴۲ رأی

۲. ولی‌زاده ۳۰ رأی

فراکسیون اصلاح‌طلبان:   

۱.مصطفی کواکبیان ۶۶ رأی

۲.یدالله طاهرنژاد ۶۰ رأی

۲.حسین کمالی ۵۸ رأی

۳. مهدی علیخانی ۵۸ رأی

۴.احمد حکیمی‌پور ۵۶ رأی

۵.محمدجواد حق شناس ۴۹ رأی

۶.حسین کاشفی ۴۹ رأی

۷.فرج الله کمیجانی ۴۵ رأی

۸.حمید قزوینی ۴۵ رأی

۹.فاطمه راکعی ۴۱ رأی

بازرسین:

۱.بابک آذرباد ۲۷ رأی

۲.افشین حبیب‌زاده ۲۶ رأی

فراکسیون مستقلین یا اعتدال:     

۱. قدرت‌علی حشمتیان ۷۴ رأی

۲.غلامعلی دهقان ۵۶ رأی

۳.اسلامی تبار ۵۶ رأی

۴. تبرایی ۵۲ رأی

۵.شریف ۵۱ رأی

۶.میرمحمدی ۴۶ رأی

۷.مرتضوی کیاسری ۴۵ رأی

۸. نیشابوری ۴۴ رأی

۹. توحیدلو ۳۹ رأی

۱۰.شیخانی ۳۷ رأی

بازرسین:

۱.میرعطایی ۴۱ رأی

۲.محمدجواد نوری ۴۱ رأی

نظر شما