شناسهٔ خبر: 104124 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

آمانو: پرسش‌ سناتورهای آمریکایی درباره نقشه راه توافق هسته‌ای بود

آمانو// مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از دیدار با اعضای سنای آمریکا با انتشار بیانیه‌ای گفت که پرسش‌های آنها درباره نقشه راه توافق هسته‌ای بود.

به گزارش «نماینده» یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از دیدار با اعضای سنای با انتشار بیانیه‌ای گفت که پرسش‌های آنها درباره نقشه راه توافق هسته‌ای بود.

در بیانیه آمانو آمده است: من خوشوقت هستم که این فرصت را داشتم تا با اعضای کمیته روابط خارجی سنا در مورد نقش مهم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نظارت و راستی‌آزمایی از اقدامات مرتبط با موضوع هسته‌ای براساس برنامه جامع اقدام مشترک گفتگو کنم.

ما همچنین در مورد نقشه راه مجزا برای حل موضوعات گذشته که آژانس و ایران در ۱۴ جولای بر سر آن توافق کردند گفتگو و بحث کردیم.

من سؤالات زیادی دریافت کردم.

من در مورد تمهیدات مجزای این نقشه راه مورد پرسش قرار گرفتم. من توضیح دادم که تعهد حقوقی من حفاظت از محرمانه بودن پادمان است و این عنصری ضروری از رژیم پادمان‌های بین‌المللی است.

من توضیح دادم که چرا دو توافق خواهد توانست به‌طور قابل توجهی کار راستی آزمایی آژانس را در ایران تقویت کند.

برنامه جامع اقدام مشترک آژانس را قادر خواهد کرد تا پروتکل الحاقی را در ایران اجرا کند، و به ما دسترسی گسترده‌تری به اطلاعات و پایگاه‌ها بدهد. این (برنامه جامع اقدام مشترک) همچنین نیازمند این است که ایران اقدامات شفاف‌ساز دیگری را اتخاذ کند.

در نتیجه، ما در مورد ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران بیشتر خواهیم دانست.

نقشه راه به ما کمک خواهد کرد تا موضوعات باقی‌مانده مرتبط با ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران را مشخص و حل کنیم. این (نقشه راه) مستحکم است و زمانبندی سفت و سختی دارد.

با این دو توافق، ما یک فرصت یکتا برای حل موضوعات گذشته و در پیش گرفتن گستره‌ای وسیع‌تر از فعالیت‌های راستی‌آزمایی داریم.

ما با یک کار مهم مواجه هستیم، اما من مطمئن هستم که ما تخصص و تجربه (لازم) را برای انجام این کار داریم.

نظر شما