شناسهٔ خبر: 104099 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

حد و مرز صلح از دیدگاه اسلام در یک کتاب

کتاب43 «اسلام پیام‌آور صلح و دوستی» برداشت‌هایی از دیدگاه اسلام در خصوص صلح با اشاره‌ای به اسناد حقوقی بین‌المللی از سوی انتشارات خرسندی منتشر شده است.

به گزارش «نماینده»، «اسلام پیام‌آور صلح و دوستی» برداشت‌هایی از دیدگاه اسلام در خصوص صلح با اشاره‌ای به اسناد حقوقی بین‌المللی است که توسط سید فضل‌الله موسوی از سوی انتشارات خرسندی منتشر شده است.

این کتاب که با دیباچه آیت‌الله عباس کعبی عضو محلس خبرگان رهبری منتشر شده است، ‌ در ۱۴ گفتار مفهوم صلح در اسلام، ‌ آثار و فواید صلح از دیدگاه اسلام، ‌ تعریف و شرایط صلح عادلانه، ‌ مفهوم صلح از منظر حقوق بین‌الملل و اهمیت صلح را شرح داده است.

 در گفتار اول این کتاب صلح در لغت، ‌ فقه و حقوق داخلی ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد، ‌ سپس مفهوم صلح در اسلام در گفتار دوم کتاب بیان می‌شود. در گفتارهای سوم تا ششم ضمن اینکه در خصوص برقراری صلح به عنوان یکی از اهداف مهم اسلام و ادیان الهی مطالبی بیان می‌گردد، به اهمیت و ارزش صلح به عنوان یکی از اهداف مهم اسلام و ادیان الهی مطالبی بیان می‌شود و به اهمت و ارزش صلح و سپس به آثار و فواید ناشی از آن اشاره می‌شود.

در گفتارهای هفتم تا دهم به این مسئله اشاره می‌شود که آیا ابراز صلح نسبت به همه صورت می‌گیرد یا نه و آیا اقشار و گروههایی که در گفتار و عمل ضد صلح می‌باشند را شامل می‌شود که در این رابطه پاسخ منفی ارائه می‌شود. سپس در گفتار دوازده به عنوان «صلح عادلانه» ‌ اشاره می‌شود، به این معنا که هر سکوت و آرامش ظاهری را نمی‌توان صلح نامید. بلکه صلح باید عادلانه بوده و به معنای واقعی حقوق انسان‌ها و آرامش همه جانبه آن‌ها را تامین کند.

اسلام پیام‌آور صلح و دوستی» برداشت‌هایی از دیدگاه اسلام در خصوص صلح با اشاره‌ای به اسناد حقوقی بین‌المللی در شمارگان ۵۰۰ نسخه به قیمت ۱۲ هزار تومان از سوی انتشارات خرسندی منتشر شده است.

نظر شما