شناسهٔ خبر: 104056 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

برنامه ۱۰ ساله خودکفایی تولید کود شیمیایی در کشور تدوین شد

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه سالانه حدود ۵ میلیون تن کود در کشور مورد نیاز است، گفت: در یک برنامه ۱۰ ساله تلاش داریم تا با افزایش تولید سالانه ۱۵۰ هزار تن کود نیاز ۱.۵ میلیون تنی کود وارداتی را به صفر برسانیم.

به گزارش «نماینده»، علیرضا ولی مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در جریان بازدید از فعالیت‌های مرکز جدید مدیریت مطالعات کاربردی و کنترل کیفی کود شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، گفت: تأمین بخشی از بذور کشاورزی با توجه به سیاست‌های دولت در زمینه تصدی‌گری امور به بخش خصوصی به کشاورزان نمونه و پیمانکارن واگذار شده و بذور اصلاح شده با نظارت موسسات تحقیقاتی، کشت، برداشت بذر توزیع می‌شود.

وی افزود: سه چهارم بذر مورد نیاز گندم و جو را بخش خصوصی و بقیه را شرکت خدمات کشاورزی تولید می‌کند.

ولی همچنین در زمینه تولید کود اظهار داشت: مسئولیت تأمین کود مورد نیاز کشور کاملاً‌ بر عهده شرکت خدمات حمایتی کشاورزی است و بر اساس تحقیقات موسسه خاک و آب در برنامه زراعی سال ۹۵-۹۴ در بخش کشاورزی به ۵ میلیون تن انواع کود نیاز داریم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تصریح کرد: با توجه به مسئولیت این شرکت در تأمین و توزیع کود ما به کمک بخش خصوصی کود مورد نیاز را از داخل و خارج تهیه کرده و در بین کشاورزان توزیع می‌کنیم.

وی افزود: ویژگی‌ برنامه‌های ما در سال ۹۵-۹۴ اتکا بر تولیدات داخلی است و سیاست دولت تقویت تولید‌کنندگان داخلی می‌باشد و بر این اساس تفاهمنامه‌ای بین ما و تشکل‌های صنفی برای تهیه کود منعقد شده است.

ولی تصریح کرد: همچنین طی برنامه‌ای ۱۰ ساله تلاش داریم تا در تولید کود خودکفا شویم به این ترتیب که سالانه میزان ۱۰ درصد واردات کود را کاهش داده و در مقابل آن به میزان ۱۰ درصد  تولید داخلی را افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تصریح کرد:‌ از ۵ میلیون تن کود مورد نیاز کشور هم اکنون ۷۵ درصد از تولیدات داخلی تأمین و ۲۵ درصد یعنی معادل ۱.۵ میلیون تن از واردات تأمین می‌شود.

ولی تصریح کرد: در زمینه کودهای شیمایی ازته کشور تا چند سال گذشته وابسته بود واین کودها را از خارج وارد می‌کرد ولی امروز ۴.۵ میلیون تن از این کود توسط ۵ شرکت پتروشیمی داخلی در کشور تولید می‌شود.

وی افزود: برآورد موسسه خاک و آب از نیاز خاک به کود ازته حدود ۳ میلیون ۳۰۰ هزار تن است اما در سال گذشته کمتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن کود ازته مورد استفاده قرار گرفته است.

ولی بیان داشت: همچنین نیاز خاک کشور به کود فسفاته بر اساس برآورد موسسه خاک و آب حدود ۹۰۰ هزار تن است که کمتر از ۱۰۰ هزار تن آن در داخل تولید و مابقی از خارج تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تصریح کرد: در سال گذشته کود فسفاته کمتر از ۴۰۰ هزار تن مصرف شده است.

وی در مورد کودهای پتاسه اظهار داشت:‌ نیاز خاک کشور به این کود سالانه ۴۰۰ هزار تن برآورد شده ولی در سال گذشته کمتر از ۲۰۰ هزار تن از این کود مصرف شده است.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰ هزار تن کود پتاسه در کشور تولید می‌شود، تصریح کرد: در زمینه تولید این کود با تولید‌کنندگان داخلی مذاکراتی انجام شده و امیدواریم تولید این کود در کشور افزایش یابد.

وی بیان داشت:‌ کودی که به کشور وارد می‌شود در مبدأ و مقصد پایش شده و بر اساس استانداردهای مؤسسه خاک و آب کود در خارج از کشور توزیع و بر اساس همان استانداردها وارد می‌شود بنابر این با توجه به اینکه بر تمام مراحل ورود و عرضه کود وارداتی مورد پایش قرار می‌گیرد در این بخش کود تقلبی وجود ندارد.

ولی با بیان اینکه علیرغم تمام پایش‌ها دیده شده که کودهای بی‌کیفیت و تقلبی برای مصرف بین کشاورزان توزیع شده است، اظهار داشت: بر این اساس وزارت جهاد کشاورزی دستورالعملی برای کنترل کیفی کود تهیه کرده و در اختیار موسسه خاک و آب گذاشت و این موسسه اعلام کرد تا تاریخ ۲۰ مرداد سال جاری باید تولید‌کنندگان و واردکنندگان محصول تولیدی‌اشان را به موسسه خاک و آب معرفی کنند و اگر کالای تولیدی آنها از این تاریخ برچسب مشخصات نداشته باشد اجازه توزیع ندارند.

وی افزود: اگر تولید‌کنندگان و واردکنندگان کود از تاریخ مذکور بر روی محصولاتشان برچسب تطابق محتوا وجود نداشته باشد مجرم شناخته شده و به دادگاه معرفی می‌شوند.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در ادامه در مورد قیمت کود در سال زراعی جاری اظهار داشت: سیاست وزارت جهاد کشاورزی عدم افزایش قیمت کود است و همچنین مبنای وزارتخانه این است که در صورت افزایش قیمت کود یارانه‌ای به کشاورزان پرداخت شود اما هنوز در مورد افزایش نیافتن قیمت کود نمی‌توان اظهار نظر قطعی کرد.

وی بیان داشت:‌ یکی از معضلات کشاورزان در سال‌های قبل و به خصوص بین سال ۹۰ تا ۹۲ گرانی کود بوده به طوری که طی ۲ سال قیمت کود ۷ برابر گران شد و کشاورزان توان مالی تأمین آن را نداشتند.

وی افزود: البته در سال‌های قبل یکی از مشکلات وزارت جهاد کشاورزی تأمین کود بود به طوریکه با روی کار آمدن دولت جدید رئیس جمهور نیاز اصلی بخش کشاورزی را تهیه کود عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بیان داشت: کود و سم در کشور زیاد مصرف نمی‌شود بلکه مشکل ما در این بخش درست مصرف نکردن است.

نظر شما