شناسهٔ خبر: 104008 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

تبدیل فرودگاه نظامی جاسک به فرودگاه ملی/احداث نیروگاه برق ۶۳ کیلو واتی

معاون فرمانده نیروی دریایی ارتش از تبدیل فرودگاه نظامی جاسک به فرودگاه ملی خبر داد و گفت: امیدواریم تا بهمن ماه سال جاری، با توکل بر خدا و با کاهش مشکلات اعتباری، شاهد تحولی بزرگ در بندر جاسک باشیم.

به گزارش «نماینده» «حضور نیروی دریایی، فعال شدن نیرو، کارهایی که می‌خواهید انجام بدهید، روی منطقه (سواحل مکران) اثر خواهد گذاشت؛ امید مردم را بالا می‌برد، اعتماد به نفسشان را زیاد می‌کند، احساس می‌کنند نقطه اتکایی دارند.

علت اینکه من از سال ها پیش، همیشه روی این پایگاه‌های دریایی تأکید می‌کردم، روی ساختمان‌ها و ... به خاطر همین بوده که این می‌تواند یک نقطه اتکایی باشد برای مردم خوب ما، مردم بلوچ ما که در آن منطقه احساس کنند که جمهوری اسلامی در اینجا جایگاه و پایگاه محکم و مقتدری دارد».

این سطور، بخش‌هایی از بیانات فرمانده معظم کل قوا در دیدار با فرماندهان و مسئولان نیروی دریای راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که قرار است طلایه‌دار و پیش‌قراول آبادانی و حضور در جنوب و جنوب شرق کشور باشند تا شاید قدری از کوه رنج مردمان محروم روستاها و ده‌کوره‌های سواحل مکران از دوششان برداشته شود.

در گفتگو با امیر دریادار دوم حسن جعفری معاون مهندسی و پدافند غیر عامل نیروی دریایی ارتش به برخی از اقدامات این معاونت در محقق‌سازی تدابیر رهبری در این مناطق اشاره شد و او از سازندگی گفت و اقداماتی که گستره آن از شرق تنگه هرمز تا نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان یا همان سواحل مکران را در بر می‌گیرد.

لازم به ذکر است که  معاونت مهندسی و پدافند غیر عامل نیروی دریایی ارتش وظیفه ساخت و ساز، نگهداری و تعمیر کلیه ساختمان‌ها، تأسیسات، ابنیه، فرودگاه‌ها، اسکله و سازه‌های دریایی را برعهده دارد.

گفتگو با دریادار جعفری در حوزه راه سازی به عنوان یکی از ملزومات محرومیت‌زدایی، رشد و پیشرفت شهری در منطقه مکران آغاز شد و وی اظهار داشت: ما از بندرعباس تا جاسک حدود ۳۰۰ کیلومتر و از جاسک تا کُنارک نیز به همین اندازه و از چابهار تا پسابندر حدود ۱۰۰ کیلومتر راه برای مرمت پیش رو داشتیم که همه این مسیرها تنها به صورت یک راه دسترسی ساده مطرح بوده و هیچگونه کار راه سازی برای آن انجام نشده بود تا جایی که در رفت و آمد ها و حتی پیشرفت منطقه تأثیر منفی داشت.

دریادار جعفری ادامه داد: جاده میناب تا جاسک ۲۰۰ کیلومتر است که از این میان، ۱۶۰ کیلومتر بهینه سازی شده و در مسیر جاسک به کُنارک نیز کار را در حوزه ابنیه و پل ها آغاز کرده ایم.

معاون مهندسی و پدافند غیر عامل نداجا، پرداختن به این دست کارها را در افزایش ضریب امنیت منطقه و نیز فعال سازی ظرفیت‌های گردشگری و بخش خصوص بسیار موثر دانست و افزود: همین تلاش و پیگیری‌ها موجب شده تا در مسیرهایی که در گذشته تعداد اندکی خودرو رفت و آمد می کردند امروز بعضاً شاهد ترافیک جاده ای هم باشیم.

* انتقال آب سد جگین به جاسک

وی در بخش دیگری از این گفتگو، به فعالیت‌های مهندسی نیروی دریایی در بخش آب و برق پرداخت و تصریح کرد: با پیگیریهای متعدد معاونت مهندسی نداجا، خوشبختانه ۹۵ درصد اقدامات انتقال آب سد جگین به بندرجاسک صورت گرفته است که ان‌شاءالله پس از اتمام این پروژه، طبق گفته مسئولان وزارت نیرو، حداقل آب شرب ۱۵۰ هزار نفر تأمین خواهد شد. این اقدامی مهم و تأثیرگذار در مسیر محرومیت زدایی مردم این منطقه است که تمامی روستاهای اطراف جاسک را بهره‌مند می‌کند.

جعفری همچنین به برخی پیشنهادات نیروی دریایی در این حوزه اشاره کرد و گفت: ما به منظور آینده نگری پیشنهاد احداث کارخانه‌های آب شیرین‌کُن را داده‌ایم تا از این راه کمبود آب شیرین منطقه جبران شود البته این پیشنهاد در دولت دهم تصویب و این آب‌شیرین‌کُن‌ها در «رأس میدانی» و «پسابندر» نصب شده است.

معاون مهندسی و پدافند غیر عامل نداجا ادامه داد: در چابهار هم آب شیرین کن راه اندازی شده و در حال توسعه است.

*احداث نیروگاه برق ۶۳  کیلو واتی

دریادار جعفری به احداث نیروگاه ۶۳ کیلو واتی برای افزایش توان تولید برق منطقه مکران توسط وزارت نیرو نیز اشاره کرد و اظهار داشت: این موضوع در دست اقدام است و در همین راستا جلساتی نیز با وزارت نیرو و اعضای کارگروه توسعه سواحل مکران به ریاست آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار کردیم که خوشبختانه نتایج مثبتی هم در بر داشته است.

* ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابی در جاسک و کُنارک

وی گفت: با کمک و پیگیری های نیروی دریایی ارتش، علاوه بر اینکه بیمارستان ۳۲ تختخوابی جاسک از حالت منفعل به یک بیمارستان شبانه روزی مبدل شد، در حال رایزنی برای تأمین نیروی انسانی متخصص و افزایش ظرفیت این بیمارستان هستیم کمااینکه در کنار این بیمارستان، نداجا طرح احداث بیمارستان ۶۴ تختخوابی را در این شهر در دستور کار قرار داده است که با تأمین اعتبار، عملیاتی خواهد شد.

جعفری خاطرنشان کرد: در شهرستان کُنارک هم طرح احداث بیمارستان ۶۴ تختخوابی مراحل پایانی خود را سپری می کند و تا اوایل سال ۹۵ افتتاح می‌شود.

*تبدیل فرودگاه نظامی جاسک به فرودگاه ملی

معاون مهندسی و پدافند غیر عامل نداجا در خصوص تبدیل فرودگاه نظامی جاسک به فرودگاه ملی با قابلیت فرود هواپیماهای مسافربری نیز اظهار داشت: این موضوع مورد تأکید جدی مقام معظم رهبری پس از سفر ایشان به بندر عباس بود و ما توانستیم با مرتفع ساختن مشکلات پیش رو از جمله مسئله ۲ منظوره کردن فرودگاه، تطویل باند فرود، بازسازی و تکمیل پایانه و همچنین احداث برج کنترل پرواز که اخیرا توسط نیروی دریایی ارتش ساخته شده، این فرودگاه را برای دریافت پروازهای ملی مهیا کنیم تا ان‌شاءالله یکی از مهمترین عوامل و فاکتورهای توسعه سواحل مکران در این مناطق اجرایی شده و تا بهمن ماه سال جاری با توکل بر خدا و با کاهش مشکلات اعتباری، شاهد تحولی بزرگ در بندرجاسک باشیم.

* پروژه های اختصاصی نیروی دریایی ارتش در حال اجراست

دریادار جعفری به برخی پروژه‌های اختصاصی نیروی دریایی ارتش نیز اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در ناوگان جنوب ما بویژه در جاسک و کُنارک و ۴ پایگاه دریایی نیرو در پسابندر، رأس میدانی، میناب و سیریک این پروژه ها که شامل همه تأسیسات نظامی اعم از حوضچه، موج شکن، منازل سازمانی، بیمارستان و… است مراحل تکمیلی خود را طی می‌کند.

وی تصریح کرد: در ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش نیز زیر ساخت های مورد نیاز نیرو، از «آستارا» تا «بندر امیرآباد» در بهشهر ساری مهیا شده است.

* دولت پا به پای نیروی دریایی ارتش در وسط میدان است

معاون مهندسی و پدافند غیر عامل نداجا به همکاری‌ دولت با این نیرو در انجام پروژه‌ها پرداخت و اظهار داشت: درتمامی حوزه ها، وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و دولت محترم پا به پای نیروی دریایی ارتش در وسط میدان حاضر شده و در راستای محرومیت زدایی از مردم سواحل مکران تلاش وافر دارند.

جعفری اضافه کرد: اعتبارات سال های ۹۲ و ۹۳ مصوب سفر فرماندهی معظم کل قوا به جاسک به نیروی دریایی ارتش واگذار شده که این جای تشکر از دولت دارد ولی از آنجایی که محرومیت منطقه بسیار زیاد است انتظار می رود ان‌شاءالله توجهات بیش از پیش باشد تا بر سرعت کار افزوده شود.

وی ادامه داد: یکی از تدابیر مقام معظم رهبری تشکیل کارگروه توسعه سواحل مکران بود که خوشبختانه شکل گرفته و پس از پیگیری های متعدد در سیزدهم تیرماه سال جاری این کارگروه به ریاست آقای دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و با حضور ۷ نفر از وزرای محترم و نیز دستگاه‌های مختلف از جمله محیط زیست و… تشکیل جلسه داده که طی آن گزارش های بسیار خوب و امیدوارکننده ای در زمینه توسعه سواحل مکران ارائه شد.

*تبدیل تحریم ها به فرصت اصلاً شعار نیست

معاون مهندسی و پدافند غیر عامل نداجا در بخش پایانی این گفتگو به موضوع تحریم ها پرداخت و خاطرنشان کرد: واقعیت این است که انسان وقتی به مشکل برمی‌خورد، همانجا می تواند نقطه شروع موفقییتش باشد چرا که ما در تعریف زندگی هم به این نکته اذعان داریم که زندگی یک مبارزه است.

جعفری گفت: برای مثال در بحث آب شیرین کن‌ها چون ما این وسیله را نداشتیم، مجبور شدیم آن را خودمان طراحی و تولید کنیم.

وی افزود: استکبار جهانی هم این را فهمیده است که تحریم، یکی از عوامل پیشرفت کشور ما بود.

معاون مهندسی و پدافند غیر عامل نداجا با تاکید بر اینکه تبدیل تحریم ها به فرصت، یک شعار صرف نیست، تصریح کرد: وقتی حضرت امام خمینی (ره) از واژه دانشگاه برای جنگ تحمیلی استفاده فرمودند بواسطه آموزه های ما از آن بود. امروز تحریم هم آثار مثبت خودش را دارد و هم آثار منفی را اما وقتی این نتایج را با هم مقایسه می کنیم در می یابیم که کفه مثبت ترازو سنگین‌تر است این را در بخش های دفاعی و پیشرفت هایی که در این حوزه حاصل شده به وضوح می‌توان یافت.

جعفری گفت: در مجموع می شود اینگونه نتیجه گرفت که تحریم ها ۹۰ درصد به عدم وابستگی ما منجر شده و برآیند آثار آن مثبت ارزیابی می شود.

نظر شما