شناسهٔ خبر: 103905 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

انتقاد رحیم پور ازغدی از نگاه تجاری برخی پزشکان به بیمار

رحیم پور ازغدی431 رحیم پورازغدی در جمع دانشجویان در مشهد گفت: هدف قرآن و عترت در جامعه بهداشت و سلامت ایران باید احیای اخلاق، حقوق و رعایت عدالت در میان اجزای مختلف نظام پزشکی باشد به نحوی که به هیچ عنوان دانشجویان فعال فرهنگی در این عرصه اجازه ندهند مسئله بهداشت و سلامت تبدیل به تجارت و کسب درآمد شود.

به گزارش «نماینده»، دکتر حسن رحیم پورازغدی دقایقی پیش در جمع فعالان فرهنگی کانون های قرآن و عترت دانشگاه های علوم پزشکی مشهد در تالار اجتماعات دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه نباید رابطه پزشک با بیمار رابطه شکار و شکارچی باشد خاطرنشان کرد: اخلاق در پزشکی و رعایت اصول خداپسندانه در این مسیر بسیار دارای اهمیت است.

 

وی ادامه داد: متاسفانه برخی نگاه شان به بیمار براساس سود و زیان است و اگر ببینند آن بیمار برایشان منفعت مالی مناسبی دارد حاضر به رسیدگی به او می باشند اما در غیر این صورت وی را رها می کنند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: براساس فرمایش قرآن اگر کسی تارک مجروح شد مانند کسی است که آن بیمار را مجروح کرده است متذکر شد: نمی توانید در جامعه پزشکی نسبت به بیمار بی تفاوت باشید زیرا اگر از کنار مجروحی بی تفاوت عبور کردید مانند کسی هستید که آن فرد را به جراحت دچار کرده است.

 

وی به جایگاه مصلح در جامعه اشاره کرد و گفت: مصلح کسی است که می خواهد جامعه را صالح کند و در حقیقت صالح بودن آسان است زیرا آن فرد وظیفه اداره خود را دارد اما مصلح بودن کار دشواری است زیرا شما باید دیگران را در انجام کار صالح با خود یاری کنید.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) فرمودند سوره هود من را پیر کرد افزود: در سوره هود خداوند خطاب به پیامبر اکرم (ص) می فرماید فستقم کما امورت و من تابع معک به این معنا که استقامت کن در کار خود و کسانی که از تو تبعیت می کنند در این مسیر با خود همراه کن و این در شرایطی بود که رسول گرامی اسلامی فرمود استقامت کردن من کار سختی نیست اما همراه کردن امتم در مسیر این استقامت مرا پیر کرد.

 

رحیم پور ازغدی به حقوق بیمارستان اشاره کرد و گفت: حقوق بیمارستان از جمله بیمار خانواده بیمار پزشک و ... باید رعایت شود و مبادا در بیمارستان های کشور ایران اسلامی برای خون انسان تجارت شود.

 

وی ابداع کننده اولین نظام پزشکی جهان را مولا علی علیه السلام دانست و افزود: امیرالمومنین علیه السلام در همان دوران حکومت شان دادگاه ویژه ای جهت رسیدگی به شکایات پزشکی و نظارت بر طبیبان نسخه نویس ایجاد کرده اند که می توان گفت اولین ابداع کننده نظام پزشکی در جهان امام اول مومنان جهان می باشند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه برخی در ایران به صورت دسته جمعی دکانی جهت خالی جیب بیمار ایجاد کرده اند گفت: برخی پزشکان با مسئولان داروخانه فیزیوتراپ آزمایشگاه و ... همکاری می کنند یک بیمار را تا آنجا که می شود از نظر مالی تخلیه کنند و این اوج بی عدالتی و بی اخلاقی در پزشکی است.

 

وی گفت: قرآن و عترت تنها مسابقه حفظ قرآن و حدیث نیست و شما باید اخلاق اسلامی را در نظام پزشکی بهداشت سلامت و درمان ایجاد کنید.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اجازه ندهید مسئله بهداشت تبدیل به تجارت شود نسبت به این موضوع هشدار و خاطرنشان کرد: هدف قرآن و عترت در جامعه بهداشت و سلامت ایران باید احیای اخلاق، حقوق و رعایت عدالت در میان اجزای مختلف نظام پزشکی باشد به نحوی که به هیچ عنوان دانشجویان فعال فرهنگی در این عرصه اجازه ندهند مسئله بهداشت و سلامت تبدیل به تجارت و کسب درآمد شود.

 

رحیم پورازغدی گفت: متاسفانه مافیای داروسازی در غرب خود عامل ایجاد کننده بیمار است و پس از آنکه بیماری را ابداع کرد خود داروی رفع آن بیماری را به صورت ناقص تولید می کند تا بیماران تولید شده به درمان کامل دست پیدا نکنند وابستگی شان به شرکت های داروساز ادامه پیدا کند.

 

وی با بیان اینکه اگر می دانستیم روزی تا این حد پزشک و پرستار خواهیم داشت مطمئنا بر روی اخلاق پزشکی دقیق تر برنامه ریزی می کردیم گفت: متاسفانه اخلاق و انسان شناسی آن گونه که باید در میان دانشجویان پزشکی و پرستاری ما نمود ندارد و اگر در این خصوص در این کشور کار عمیقی صورت بگیرد غوغایی برپا خواهد شد.

 

وی نسبت علم با اسلام را نسبت علم با اخلاق دانست و گفت: در این بین نسبت علم با سکولار براساس رویکرد حیوانی به علم است و تلاش می شود منافع مادی پررنگ تر دیده شود.

 

رحیم پورازغدی نقش دانشجویان پزشکی را در فضای بیمارستانی دارای اهمیت دانست و گفت: شما جهت گسترش ارزش های اسلامی در فضای بیمارستانی نقش مهمی را برعهده دارید.

 

وی در پایان صداقت، عدالت و توحید و وحدت را در میان دانشجویان پزشکی در کشور دارای اهمیت دانست و افزود: اگر ما بتوانیم افکار، قلب ها، دل ها، دست ها، شمشیرها و اراده هایمان را مجتمع کرده و با صداقت و درستی در مسیر خداوند و برای خداوند کار کنیم مطمئن باشید جامعه خواهیم ساخت که در جهان نمونه و مثال زدنی باشد.

نظر شما