شناسهٔ خبر: 103682 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

زمان برگزاری اولین جلسه بابک زنجانی تعیین شد/ وضعیت پرونده سیگار مارلبرو

اژه ای/2 سخنگوی قوه قضائیه، از برگزاری اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی در تاریخ ۱۱ مهر ماه خبر داد.

به گزارش «نماینده»غلامحسین محسنی اژه‌ای در هشتاد و دومین نشست خبری گفت: قاضی توصیه کرده است که وکلای پرونده دقت بیشتری را صرف کنند و پرونده را با ریزبینی بیشتری مورد مطالعه قرار دهند تا بتوان هر چه زودتر دادگاه را برگزار و از تعدد جلسات دادگاه جلوگیری کرد.

وی در ادامه با انتقاد از عملکرد شتابزده برخی از روزنامه‌ها و خبرنگاران در انعکاس اخبار که باعث آبروریزی متهم و شاکی پرونده می‌شود، افزود: نباید بدون اطمینان از صحت مطالب، اقدام به انعکاس سریع اخبار شود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: متاسفانه در مورد قتل یک پزشک در اردبیل و همچنین حادثه ممسنی، اطلاعات ارائه شده از سوی خبرنگاران غلط بود و همین اطلاعات غلط باعث کندی روند رسیدگی به پرونده می‌شود.

اژه‌ای تصریح کرد: موردی که چندی پیش یک پزشک متخصص در اردبیل با ضربات چاقو کشته شده بود، موجب تاثر همه بود اما متاسفانه قبل از اینکه اتفاق افتاده مورد بررسی قرار گیرد، برخی افراد در جامعه پزشکی و خارج از مجموعه پزشکان اقدام به ارائه اظهارنظرهایی کردند که بعداً مشخص شد حادثه رخ داده اصلاً ربطی به پزشک و بیمار نداشته و مسئله آن کاملاً شخصی بوده است.

وی در ادامه با اشاره به جزئیات پرونده ممسنی، گفت: در مورد موضوع بیمارستان ممسنی هم یک پزشک که اتفاقاً در نظام پزشکی دارای مسئولیت است، مصاحبه‌ای را با رادیو ایران انجام داد و طی آن مصاحبه، مطالبی را گفت که وقتی من با واسطه آن مطالب را شنیدم، گفتم بعید است که پزشکی که مسئولیت دارد و از نزدیک در جریان حساسیت‌هاست، چنین حرفی را به زبان آورده باشد، اما وقتی که نوار ضبط شده برنامه را برایم آوردند و مطالب ارائه شده را گوش دادم، به این نتیجه رسیدم که لابد اطلاعات غلطی به این پزشک رسیده اما در هر صورت گفتن این مطالب نه برای جامعه پزشکی و نه برای آن شخص گوینده، مناسب است؛ تا جایی که اعلام می‌کنند مطالب کذب ارائه شده، قابل پیگیری است.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به جزئیات نوار برنامه رادیویی گفت: سئوال مجری برنامه و پاسخ این فرد مسئول درباره جزئیات ماجرا چنین است که مجری برنامه از میهمان برنامه سئوال می‌پرسد که نظر ایشان در مورد اتفاق ممسنی چیست که این پزشک مسئول این‌طور می‌گوید «اصل ماجرا این است که در آنجا یعنی؛ ممسنی اتفاقی افتاده، خانم دکتری مشغول ویزیت بیمارش بوده که یک آقا که از قضا قاضی هم بوده، به آنجا می‌آید و امر می‌کند که مریض‌ها را معاینه کن، دکتر می‌گوید مشغول ویزیت مریض هستم، وضعیت‌اش اورژانسی است. پس از این صحبت مورد غضب قاضی قرار می‌گیرد و این قاضی با فردی که همراهش بوده، این خانم را شلاق زده و بعد بازداشت می‌کند».

اژه‌ای ادامه داد: در ۶ جا خلاف واقع صحبت شده که شلاق می‌زند، حمله می‌کند، امر می‌کند و کسی که بعداً معلوم می‌شود قاضی است و... متاسفانه ایشان بر اساس اطلاعات غلطی که به او داده بود، بدون تحقیق این حرف‌ها را نقل قول کرده که تمامی این موارد از سوی قاضی قابلیت پیگرد دارد.

دادگاه شکایت مطهری فردا برگزار می شود/ وضعیت پرونده سیگار مارلبرو

حجت الاسلام محسنی اژه ای در هشتاد و دومین نشست خبری خود گفت: بر اساس تصمیم گیری شعبه رسیدگی کننده به پرونده حادثه شیراز مقرر شده است فردا ۱۳ مرداد اولین جلسه رسیدگی مربوط به حوادث شیراز که در آن آقای مطهری نماینده مجلس شاکی است، برگزار شود.

وی ادامه داد: همچنین در پرونده سیگار مارلبرو که چندی قبل در دستگاه قضا رسیدگی به آن آغاز شده بود و بسیار مورد سئوال خبرنگاران قرار می گرفت اعلام می کنم در این پرونده برای ۷ نفر از متهمان کیفرخواست صادر شده در صورتی پرونده برای دیگر متهمان که همچنان در حال تحقیق قضایی هستند مفتوح است.

محسنی اژه ای ادامه داد: پرونده این افراد به دادگاه می رود تا پس از تعیین وقت جلسات رسیدگی برای متهمانی که کیفرخواستشان صادر شده حکم نهایی صادر شود.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به دستور عفو متهمان ضد امنیتی از سوی مقام معظم رهبری، گفت: ۲۰ نفر از متهمان ضد امنیتی همزمان با عید سعید فطر مورد عفو رهبری قرار گرفتند که از این تعداد ۱۶ نفر از زندان آزاد شدند و مدت حبس ۴ نفر نیز کاهش پیدا کرد.

رسیدگی به پرونده شکایت احمدی نژاد از جهانگیری

حجت الاسلام غلام حسین محسنی اژه ای در ادامه هشتاد و دومین نشست خبری خود گفت: آتش سوزی که به ترتیب در روزهای هشتم و نهم مردادماه در بندرعباس به وقوع پیوست بعد خبری بسیار وسیعی را در بین رسانه ها ایجاد کرد.

وی با اشاره به جزئیات این حوادث، افزود: در روز ۸ مردادماه مجتمع تجاری ستاره جنوب دچار حریق شد که بررسی های کارشناسی تاکنون نشان می دهد این حریق عمدی نبوده است.

اژه ای در ادامه با اشاره به آتش سوزی گسترده ای که در روز ۹ مردادماه در هتل هرمز بندرعباس رخ داد، گفت: بر اساس تحقیقاتی که تاکنون صورت گرفته آتش سوزی هتل هرمز عمدی گزارش شده است. در این خصوص دو نفر همان زمان وقوع حادثه شناسایی و دستگیر شدند و نفر سوم که متواری شده بود نیز شب گذشته بازداشت شد و هم اکنون تحقیقات از متهمان ادامه دارد.

وی همچنین درباره پرونده شکایت رئیس جمهوری سابق از معاون اول رئیس جمهور، گفت: این شکایت به قوه قضائیه رسیده و بر اساس اطلاع من فعلا در نوبت بازپرسی قرار گرفته است بر اساس روال عادی بازپرس پرونده اظهارات شاکی و جهانگیری را خواهد شنید و طبق قانون به آن رسیدگی خواهد کرد.

وضعیت اجرای حکم م.  ه/تهیه گزارش سیلاب

حجت الاسلام غلام حسین محسنی اژه ای در ادامه هشتاد و دومین نشست خبری خود در پاسخ به سئوال خبرنگاران مبنی بر اینکه برخی نمایندگان مجلس معتقدند حساب های میلیاردر نفتی در خارج از کشور خالی شده و پول های وی به حساب های دیگری منتقل شده است، گفت: متهم پرونده وجهی را دریافت کرده و بابت فروش محموله های نفتی نیز مبالغی گرفته است که باید باز می گرداند و متاسفانه متهم صداقت لازم را ندارد و نمی دانیم دقیقا این پول ها چه شده است. وی اعلام می کند که این پول ها در بانک های مختلف وجود دارد و به خاطر تحریم ها نتوانسته آنها را بازگرداند.

وی افزود: بر اساس ادعای متهم هیئتی متشکل از بانک مرکزی، وزارت اطلاعات، وزارت نفت و سایر دستگاه های ذی ربط برای بررسی ادعاهای متهم به دو بانک مطرح شده اعلام شدند و طی بررسی های مختلف مشخص شد چنین وجوهی در بانک هایی که نامشان از سوی متهم اعلام شده است، وجود ندارد.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: با این حال از بانک مرکزی و وزارت اطلاعات خواسته شده که پول های رد و بدل را ردیابی کنند اما متاسفانه بخش عمده ای از این پول ها بدست نیامده است و دستگاه قضایی همچنان پیگیر آن است که پول ها را باز گرداند.

وی در ادامه با اشاره به نامه ای که بابک زنجانی برای برخی از افراد نوشته بود، افزود: این متهم اخیرا نامه ای نوشته و در آن نامه اعلام کرده که قصد خلاف کردن نداشته و تنها خدمت کرده است و به خاطر تحریم ها با این مشکلات مواجه شده و اگر خودش باشد می تواند این پول های مفقود شده را باز گرداند. امیدوارم خود متهم، نمایندگان وی و یا بستگانش اگر پولی وجود دارد آن را به دستگاه قضا برگردانند.

محسنی اژه ای گفت: تا جایی که اطلاع دارم در این پرونده تاکنون برای سه نفر کیفرخواست صادر شده اما پرونده برای دیگر افراد درگیر در ماجرا همچنان مفتوح است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص زمان اجرای حکم مهدی هاشمی و اینکه گفته می شود وی اعلام کرده به جای تحمل مجازات حبس حاضر است در پرونده کرسنت در مراجع بین المللی به نفع ایران همکاری کند، تصریح کرد: حکم این پرونده پس از قطعیت از سوی دادگاه تجدیدنظر به دادگاه بدوی ارسال شد و دادگاه بدوی حکم را برای اجرا به واحد اجرای احکام ارسال کرده و هم اکنون اجرای احکام به دنبال اجرای حکم است که امیدواریم زودتر اجرا شود البته شاید زمان سپری شده بین قطعیت حکم تا مرحله اجرا یک زمان غیر متعارف باشد اما امیدواریم این  حکم بزودی اجرا شود.

محسنی اژه ای با رد ادعایی که اعلام می کند در صورت همکاری مهدی هاشمی در پرونده کرسنت برای وی تخفیف مجازات در نظر گرفته می شود، خاطرنشان کرد: مطلقا چنین چیزی نشنیده ام و نیازی نیست حکم به خاطر اینکه کسی اطلاعاتی در خصوص یک پرونده مهم دارد از دیگر مجازات هایش صرف نظر شود.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سئوال دیگری درباره فعالیت تعدادی از سایت های بدون مجوز که اقدام به اخاذی از اشخاص حقیقی و حقوقی می کنند و همچنین اقدامات دادستانی نسبت به برخورد با این سایت ها، گفت: چنانچه موردی به این شکل وجود داشته باشد که گردانندگان سایت اقدام به اخاذی از افراد بکنند به طور قطع مورد رسیدگی قرار می گیرد و با گردانندگان آن برخورد قانونی می شود.

معاون اول قوه قضائیه در خصوص اقدامات دستگاه قضا در برخورد با مقصران حادثه سیل اخیر نیز گفت: یکی از وظایف دستگاه قضایی و دادستانی ورود به مسائلی است که با حقوق عمومی مردم سرو کار دارد. سال قبل که سیل در شمال کشور رخ داد رئیس قوه قضائیه هیئتی را به استان های مازندران و گیلان اعزام کرد که خوشبختانه اقدامات این هیئت موثر بود. در ارتباط با سیل اخیر نیز با توجه به خسارت های بسیاری که بر جای مانده و همچنین پیگیری پرونده فوت افراد، رئیس قوه قضائیه از سازمان بازرسی کل کشور درخواست کرده تا موضوع را بررسی کند تا ببیند مسئولان و دستگاه های ذی ربط در این ماجرا کوتاهی کرده اند یا نه، البته نمی توان جلوی همه خسارت های سیل را گرفت و این یک مسئله طبیعی است.

وی ادامه داد: بازرسی کل کشور در این ماجرا وارد شده و هم اکنون مشغول بررسی و تهیه گزارش است و نتایج بررسی کارشناسان سازمان بازرسی کل کشور بزودی مشخص خواهد شد.

آخرین جلسه محاکمه سعید مرتضوی

سخنگوی قوه قضائیه همچنین در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص جلسات محاکمه سعید مرتضوی و اینکه چرا وزیر تعاون و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به رغم احضار از سوی دادگاه در جلسه حضور پیدا نکردند نیز گفت: در این جلسه معاون حقوقی و مدیر کل تامین اجتماعی در دادگاه حضور یافتند و مطالب مورد نظر آقای مرتضوی را ارائه کردند. این مسئله بستگی به نظر قاضی دارد و در جریان ریز جلسات محاکمه نیستم.

وی با اعلام اینکه از مسئولان بالاتر شعبه دادگاه شنیده ام که جلسه قبلی، جلسه آخر بوده است، گفت: آقای مرتضوی درخواست کرده علاوه بر دفاعیات شفاعی یک دفاعیه کتبی ارسال کند و دادگاه نیز اعلام کرده که طی یک هفته آینده حکم نهایی را صادر خواهد کرد.

توضیح در مورد پرونده جهرمی و چند شایعه

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای خبرنگاران در پاسخ به اینکه گفته می شود فردی نقش واسط و دلال نفتی را ایفا کرده و همین موجب شده تا بدهی ۵۳ میلیاردی امارات به ایران ایجاد شود و به عنوان بابک زنجانی ۲ مطرح شده است اما وزیر نفت می گوید اینها حاشیه است و می خواهند بابک زنجانی یک را کمرنگ کنند در حالی که در جلسه اخیر ستاد هماهنگی مبارزه با فساد موضوع بابک زنجانی ۲ مطرح شده آیا این اخبار صحیح است یا خیر؟ گفت: اگر مستند داشته باشیم طوری نیست اما اگر نداشته باشیم آن دنیا گرفتار می شویم. عده ای از افراد ادعاهایی کردند و سازمان بازرسی کل کشور هم نامه زد که استدلال شما چیست؟ و اگر نتوانند مدعیان پاسخ دهند تحت تعقیب قرار می گیرند. در مورد اسامی مانند بابک زنجانی ۲ و ۳ پرونده ای نداریم.

مشکلات در مورد زمین خواری باید برطرف شود

سخنگوی قوه قضائیه در مورد ساخت و سازهای غیرمجاز گفت: قبلا هم گفته ام که دولت و مجلس و قوه قضائیه مدتهاست در موضوع این موارد حساس هستند و پیشگیری می کنند و تعداد زیادی از زمین های متصرف بازگردانده شده است. اما دستگاه هایی مجوز می دهند که باید این ایرادات برطرف شود. مثلا آیا شورای شهر یا دهیار حق صدور مجوز یا تغییر کاربری را دارد یا نه؟ آیا حریم ها مشخص شده است یا نه؟ این موضوعات باید برطرف شود. نگذارید زمینی به باغ تبدیل شود تا مجبور شویم درختان را در زمین های غیرقانونی قطع کنیم.

پرونده جهرمی در دست قاضی جدید

معاون اول دستگاه قضا در مورد وضعیت پرونده دیگر متهمان پرونده فساد بزرگ بانکی مانند آقای جهرمی مدیر سابق بانک صادرات گفت: بخشی از این پرونده مختومه شد. متهمان این پرونده از ۳۰۰ نفر گذشت. در مورد این فرد و چند نفر دیگر با مشکل مضاعفی روبرو شدیم. آن زمان قاضی آقای سراج بودند و قول دادند به زودی شروع می کنند اما سمت ایشان تغییر کرد و رفت دست قاضی دیگری اما آن قاضی باز منتقل شد اما قاضی جدید معرفی شده و کار پرونده آغاز شده است. مواردی هم بود که درخواست اعاده دادرسی کردند که برخی برگشت و برخی هم پذیرفته شد.

حجت الاسلام محسنی اژه ای در مورد برنامه دستگاه قضا در کاهش جمعیت کیفری زندانها گفت: بخش زیادی از زندانیان ما را مجرمان مواد مخدر تشکیل می دهند که ۴۴ درصد از کل آمار محکومان هستند و قرار شد اردوگاه هایی ایجاد شده و این زندانیان منتقل شوند. این اردوگاه ها ساخته نشده و مجرمان تفکیک نشدند اما با توجه به مشکلات اقتصادی دولت می خواهیم دولت در این خصوص کمک کند.

وی افزود: همچنین در قانون جدید آیین دادرسی کیفری و مجازات اسلامی پیش بینی شد تا برای کاهش آمار زندانیان از مجازات جایگزین حبس در احکام قضات و استفاده از دستبند ها و پابندهای الکترونیکی اقدام شود. البته هنوز بودجه این پایندها تامین نشده است. در کنار این امور اگر زندانیان هم توبه کرده و بر جبران گذشته بر بیایند و با حرفه آموزی و سواد آموزی و ارتقاء فرهنگ تلاش کنند قطعا در لیست کمیسیون عفو قرار می گیرند.

وی اظهار داشت: گفتگوهایی شده تا بتوانیم زندانیان را مشغول به کار کنیم تا هم درآمد داشته باشند و هم موجب کاهش جرم شود. از وزارت بهداشت هم می خواهیم در امور بهداشت زندانیان بیشتر حمایت و کمک کنند تا زندانی سالم داشته باشیم. البته در این خصوص کمکهایی هم شده اما کفاف نمی دهد.

خبر بازداشت مشایی کذب است

سخنگوی دستگاه قضا در مورد انتشار خبر بازداشت رحیم مشایی در فضای مجازی و سایت ها گفت: این اخبار کذب است و ایشان نه احضار و نه بازداشت شده است. قطعا دادستان می تواند وارد شده و یا آن فرد از سایت شکایت کند.

معاون اول قوه قضائیه در مورد پرونده فساد مالی در نیروی انتظامی و اینکه یک مقامی گفته این پرونده در قوه قضائیه است گفت: من گفتم دستگیری آقای احمدی مقدم و پسرش کذب است اما نگفتم فساد رخ نداده است. این پرونده مربوط به تعاون ناجا و در حال بررسی است.

حجت الاسلام محسنی اژه ای در مورد دیدار یک نماینده مجلس با بابک زنجانی گفت: هر درخواست قانونی که نمایندگان داشته باشند پذیرفته می شود اما نمانیده حق ورود به پرونده قضایی را ندارند. حتی یک رئیس جمهور هم خواست ملاقات کند که اجازه داده نشد و در این خصوص هم ملاقاتی تعیین نشده است.

از اپراتورهای تلفن همراه شکایت کنند وارد می شویم

سخنگوی قوه قضائیه در مورد تبلیغات اپراتورهای همراه اول و کسر هزینه از مشترکان گفت: ما شورای عالی فضای مجازی داریم که با ریاست رئیس جمهوربوده چندین ماه است برگزار نشده و این سیاستگذاری ها را آنجا انجام دهند. البته کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه به ریاست دادستان کل کشور هم داریم. با این حال اگر در فضای مجازی اتفاق بیفتد مدعی العموم می تواند وارد شود. اگر مشترکی در این خصوص شکایت کند قطعا رسیدگی خواهیم کرد.

موضوع واردات بعد ازرفع تحریم ها با دولت است

معاون اول قوه قضائیه در مورد اینکه قوه قضائیه می تواند در هجوم واردات بعد از تحریم وارد شود گفت: این جزو سیاست گذاری دولت است. اما خوب است بدانیم واقعا چقدر ارز خارج از کشور داریم. در این خصوص اگر جرمی رخ دهد وارد می شویم.

دادستان گفته بابک زنجانی مفسد فی الارض است

حجت الاسلام محسنی اژه ای در مورد سطح و جنس پرونده بابک زنجانی گفت: در کیفرخواست دادستان عنوان کرده که فساد فی الارض است اما دادگاه باید حکم بدهد.

سخنگوی دستگاه قضا در مورد لایحه تامین منابع مالی تروریست که هنوز معطل است گفت: جزو اولویت های درجه یک نیست و برنامه های مهم تری هستند اما پیگیری می کنیم.

سعید لو بازداشت نشده است

معاون اول دستگاه قضا در مورد شایعه بازداشت سعید لو و آزادی بقایی گفت: سعید لو بازداشت نشده و کذب است. در مورد آزادی بقایی هم چیزی نشنیدم و در دست بازپرس است.

رحیمی به خارج نرفته است

حجت الاسلام محسنی اژه ای در مورد خبر اینکه محمد رضا رحیمی برای کاری به خارج از کشور سفر کرده گفت: این خبر صحت ندارد.

وی همچنین در مورد پرونده بقایی و اظهارات اشرفی  اصفهانی گفت: نمی توانم در مورد این پرونده صحبت کنم. قانون گفته نمی توانید مطرح کنید.

معاون اول قوه قضائیه در مورد پرونده های مرتبط با بیمه ای گفت: معاون پیشگیری از وقوع جرم و دادستانی کل در این خصوص وارد شده و جلساتی داشتند اما از ریز آن اطلاعی ندارم.

توضیح در مورد پولهای ادعایی  رحیمی 

حجت الاسلام محسنی اژه ای گفت: هزینه های انتخاباتی باید ساماندهی شود. رحیمی مدعی شده این پول را در رابطه با انتخابات هزینه کردم. برخی از اسامی این لیست (لیستی که رحیمی داد) هم اصلا جزو نمایندگان و کاندیداها نبود. برخی پول ها هم به ستادهای انتخاباتی داده شده بود نه خود نمایندگان و نمی توانیم اظهار نظر کنیم و دادگاه هم در این خصوص محکومیتی نداده است.

معاون اول قوه قضائیه در مورد پرونده موسسه مالی میزان گفت: برخی قضات و بازنشتگان دستگاه قضایی در خراسان رضوی بودند و بر اساس تخلفات رخ داده این موسسه منحل و مدیرانش بازداشت شدند و نمی توانیم بگوئیم اختلاس بوده یا نه اما در حال پیگیری هستیم.

سخنگوی قوه قضائیه در مورد سوال  یک خبرنگار  در مورد فیلم سینمایی قصه ها گفت: شما حق ندارید به افرادی که در جلسه نیستند نسبت بدهید. این را هم باید بگویم که موضوع فرهنگ ما اهمیت دارد و متولیان هم توجه دارند و دستگاه های نظارتی قطعا مطلع هستند و اگر هم مطلع نباشند دادستان وارد می شود.

محسنی اژه ای در مورد پرونده بورسیه ها گفت: از طرف آنها (افرادی که فکر می کنند ضرری به آنها وارد شده) شکایتی به دادگستری نشده است. نامه ای هم به دادستان تهران نوشتم که اگر موردی بود پیشگیری کنند. اگر مدعی هستند بیایند.

سخنگوی قوه قضائیه در مورد رای پرونده کهریزک گفت: قاضی گفت متهم خواسته بگذارید لایحه کتبی مفصلی را ارائه دهم.

معاون اول دستگاه قضا در مورد پرونده  فساد در یک شرکت اقتصادی گفت: در این خصوص پرونده ای تشکیل نشده است. اینها که می گوئید قطعا مشخص است از جایی خط داده می شود.

وی در مورد افزایش دکل های گمشده هم گفت: فقط یک دکل بود که در حال پیگیری است. و در مورد پرونده آقای ج  هم این پرونده را شنیدم تائید شده است.

نظر شما