شناسهٔ خبر: 103651 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

آیت الله آملی لاریجانی:

انتقادهای بی حساب به توافق، اشتباه است/نقاط ابهامی وجود دارد و باید بررسی شود

آملی لاریجانی/2 رئیس دستگاه قضا ضمن تشکر از تیم مذاکره کننده هسته ای، گفت: باید قبول کنیم که نقاط ابهامی وجود دارد و این نقاط باید بررسی شود که البته نهادهای مسئول در حال بررسی هستند و امیدواریم این نقاط ابهام هم تبیین و ابعادش روشن شود.

به گزارش «نماینده» آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی، گفت:  اگر توافق به هم بخورد معلوم نیست که کشور تحت ضوابط آژانس باشد و شاید مسیر دیگری را طی کند.

رئیس دستگاه قضا گفت: متأسفانه سیاستمداران کشورهای غربی در چند روز پس از توافق حرف های یاوه بسیار گفتند، تهدید نظامی را دوباره تکرار کردند و محدودیت هایی را ادعا می کنند که در متن توافق نیست.

وی گفت: آنها گاهی با مکاری و حیله گری گفتند که دارایی های ایران را آزاد نمی کنند چرا که تحریم های هسته ای که برداشته شود، تحریم حقوق بشری مطرح خواهد شد.

رئیس قوه قضائیه افزود: توافق هسته ای خودش یک بحث و رفتارهای کشورهای غربی پس از توافق، مقوله دیگری است.

کشور باید روی پای خود بایستد

آیت الله آملی لاریجانی گفت: این نشان می دهد که کشور ما باید روی پای خود بایستد و هر کجا اقتدار ملی در همه ابعادش بود ما پیش رفتیم و حتی این توافق هسته ای که به تعبیر رئیس جمهور محترم پیروزی بود اگر بخواهد پیروزی باشد، پیروزی‌ای است که از اقتدار ما ناشی شده است.

وی با اشاره به اینکه منطق غربی ها زور و قدرت است، گفت: آنها هیچ ابایی از گفتن این حرفها ندارند.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: آنها برای مصرف داخلی خود می گویند تحریم ها اثرگذار شد و ایران پای میز مذاکره آمد اما اگر واقعاً این مسئله بود وزیرخارجه امریکا ۱۳ روز می آمد و جایی لنگر می انداخت؟

وی افزود: واضح است که آمدن این کشورها پای میز مذاکره و پایبندیشان به دنبال کردن مذاکره بر اساس منافعشان بود و این چیزی جز اقتدار کشور ما نیست که موجب این موضوع شد.

رئیس دستگاه قضا گفت: اکنون هم به نظر می رسد که اگر بخواهیم در ادامه و اجرای این توافق شاهد پیشرفت باشیم باید اقتدار خود را حفظ کنیم و این اقتدار باید در سطح ملی و وحدت میان مسئولان و اقتدار در جهات اقتصادی باشد.

نگاه بیرونی فایده ای ندارد

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه دولت با تدبیر و تلاش مشکلات اقتصادی کشور را حل خواهد کرد، افزود: مردم نقش اساسی دارند و باید سرمایه، کار، استعداد و خلاقیت خود را به میدان بیاورند چرا که کشور را باید خودمان بسازیم و نگاه بیرونی فایده ای ندارد.

رئیس دستگاه قضا گفت: البته نمی گوئیم که رفع تحریم ها بی فایده است و همه می دانند که تحریم ها اثر دارد اما آنچه که کشور را نجات می دهد اقدامات جهادی مردم و مسئولان است.

وی افزود: نظامیان، مسئولان سیاسی و رؤسای قوا و مردم عزیز باید به هوش باشند که کشور با صرف یک توافقنامه نجات پیدا نمی کند و همه باید تلاش کنند اقتدار را حفظ کنند.

تیم مذاکره کننده واقعاً تلاش کرد

آیت الله آملی لاریجانی گفت: در خصوص محتوای توافقنامه، انصاف این است که قدم های بلندی برداشته شده است و تیم مذاکره کننده واقعاً تلاش کرد.

رئیس دستگاه قضا افزود: در جلسات رسمی شورای عالی امنیت ملی، این مسائل بحث می شود و واضح است که تیم مذاکره کننده واقعاً مسلط هستند و در مقابل شبهاتی که مطرح می شود پاسخ های خوب و روشنی دارند.

نقاط ابهامی وجود دارد و باید بررسی شود

وی گفت: من از تیم مذاکره کننده تشکر می کنم اما در عین حال باید قبول کنیم که نقاط ابهامی وجود دارد و این نقاط باید بررسی شود که البته نهادهای مسئول در حال بررسی هستند و امیدواریم این نقاط ابهام هم تبیین و ابعادش روشن شود.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: محدودیت های بسیاری پذیرفته شده که برخی روشن است اما باید دید چیزی فراتر از خطوط قرمز پذیرفته نشده باشد.

وی گفت: توقع ما این است که همه مسئولان، دلسوزان و منتقدان در چارچوبی منطقی حرکت کنند و ارزیابی های عجولانه و توأم با توهین هیچ فایده ای ندارد.  

آیت الله آملی لاریجانی افزود: ذوق زدگی در مقام ارزیابی هم اشتباه است و عده ای گفته اند این توافقنامه هیچ نداشته است که به نظر می رسد این سخن خلاف واقع و خلاف انصاف است.

وی گفت: بالأخره در این توافقنامه حق هسته ای ایران پذیرفته شده و البته تعبیر حق نیامده اما ایران عملاً مجاز شمرده شده است که بتواند غنی سازی و برخی مراحل تحقیق و توسعه را داشته باشد و بحث برداشته شدن تحریم ها هم تصریح شده است.

رئیس دستگاه قضا افزود: اینها همه نکات مثبت و روشن است و نباید در مقام ارزیابی گاهی غلیان احساسات باعث شود که زحمات شبانه روزی عده ای از فرزندان این مرز و بوم و دلسوزان نظام دیده نشود.

وی با اشاره به اینکه محدودیت های زیادی در تحقیق و توسعه و در مباحث موشکی و رفع تحریم ها و اجرا در این توافق آمده است گفت: این محدودیت ها هم باید با تأمل، تدبر، تأنی و طمأنینه بررسی شود.

انتقادهای بی حساب به توافق، اشتباه است

آیت الله آملی لاریجانی انتقادهای بی حساب به توافق را اشتباه خواند و افزود: همه باید همدلانه و مسئولانه برخورد کنند تا ان شاء الله نتیجه این توافق به نفع جمهوری اسلامی ایران باشد.

وی گفت: از همه مهمتر این است که در مقام اجرا هم اینها را ببینیم و حتی اگر توافق همه ابعادش بررسی شد و مقبول افتاد، نقطه آخر اجراست، چرا که غربی ها در به هم زدن نتایج و مذاکرات و نقض قراردادها ید طولایی دارند و همه باید مواظب باشند.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: مسئله اجرا نقطه اثر نهایی است و شاید توافقی خوب باشد اما اگر اجرا نشود فایده ای ندارد.

رئیس دستگاه قضا گفت: غربی ها متأسفانه در این توافق فرمولی برای خود درست کردند که اگر نقضی را ادعا کنند می توانند بدون مشکل تحریم ها را برگردانند و این مسئله ای کلیدی است که باید رسیدگی کرد.

وی افزود: البته راه حل اجرایی شدن این توافق برای جمهوری اسلامی ایران همان اقتدار است و اقتدار ما بازدارنده بازیگری سیاسی آنهاست.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: البته نگاه بدبینانه ای به رفتار غربی ها حاکم است و ما در دولت های قبلی هم شاهد این رفتار غربی ها بودیم چرا که آنها ادعا می کردند شش ماهه مذاکرات را به سرانجام برسانند اما همه دیدیم که چه بهانه جویی ها می‌کردند.

نظر شما