شناسهٔ خبر: 103648 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

طرح عرضه مسکن در بورس جنجال‌ساز شد

به تازگی موضوع راه‌اندازی بورس مسکن از سوی مسئولان بورس کالا مطرح شده که وزارت راه نسبت به این موضوع بی اطلاع است و فعالان حوزه مسکن هم آن را طرح «من درآوردی» می‌دانند.

به گزارش «نماینده»، بازار مسکن به عنوان یک بازار سرمایه ای در کشور شناخته می‌شود که جذابیت زیادی برای سرمایه گذاران دارد و همواره یکی از مباحث داغ در اقتصاد ایران، موضوع مسکن و معاملات این بخش بوده و همین موضوع موجب شده که هربار خبرهای تازه‌ای از این بازار به گوش برسد.

موضوع راه اندازی بورس مسکن هم از این دسته موارد است که از مدتی قبل مسئولان بورسی را به ورود به این بازار ترغیب کرده است به طوری که در خبرهای مختلف از راه اندازی بورس مسکن در آیندهای نزدیک خبر داده اند، این در حالی است که وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی بخش مسکن نسبت به اجرای این طرح ابراز بی اطلاعی کرده است و البته اجرای آن را چندان موفقیت آمیز نمی‌داند.

در این خصوص حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازیبا بیان بی اطلاعی این وزارتخانه از راه اندازی بورس مسکن، گفته بود: فعلا این طرح در حد یک ایده است و مشورتی هم با وزارت راه و شهرسازی نشده است.

براساس این گزارش، برخی نمایندگان مجلس و مسئولان بورسی کشور اعلام کرده اند که وارد فروش املاک ارگان‌های دولتی و غیردولتی بزرگ می‌شوند، همچنین ایجاد بورس مسکن با هدف تشکیل بازار سرمایه رسمی برای حذف بازار غیر رسمی فعلی مسکن در دستور کار قرار دارد.

به گفته عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس و اوراق بهادار، در بورس مسکن هم فروشندگان و خریداران انبوه مسکن و هم خرده‌فروشان و تک‌خریداران واحد مسکونی از جمله مسکن مهر وارد می‌شوند، البته می‌توان در ابتدای فعالیت بورس مسکن، معامله‌کنندگان بلوک‌های ساختمانی مسکونی و مسکن انبوه را به سمت معامله در این بازار سرمایه هدایت کرد ولی قرار است همه علاقه‌مندان به فعالیت در بازار مسکن در این بورس حضور داشته باشند.

در این رابطه سعیداسلامی بیدگلی عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در گفتگو با مهر با بیان اینکه مسکن یک کالای ناهمگن است که از نظر تئوری امکان حضور در بورس را ندارد، گفته بود: کالاهایی که در بورس عرضه می‌شوند، همگن هستند اما خاصیت بازار مسکن موجب می‌شود که در کشورهای مختلف، بازار مسکن را وارد بورس کنند.

وی با اشاره به اینکه در همه دنیا تبادل اطلاعات از موضوعات مهم در بورس مسکن است، افزوده بود: یکی از مشکلات بازار مسکن ما این است که اطلاعات به خوبی در این بازار منتقل نمی‌شود و حتی در سال‌های گذشته دیدیم که اطلاعات مربوط به خرید و فروش مسکن هم به درستی اطلاع رسانی نمی‌شد.

همچنین حسام عقبائی با بیان اینکه براساس قانون نظام صنفی مصوب مجلس در سال ۱۳۹۲، نهادها و موسسات مالی از جمله بورس نمی‌توانند وارد فعالیت‌های صنفی شوند، گفت: در واقع بورس حق خرید و فروش املاک را ندارد ضمن آنکه قیمت گذاری املاک در حوزه فعالیت‌های بورس نیست.

وی با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری املاک بر عهده مالکان است و نهادهای مالی نمی‌توانند برای املاک، قیمت تعیین کنند، افزود: طرح راه اندازی بورس کالا، ایده‌ای است که نیاز به بررسی کارشناسی دقیق‌تری دارد و باید همه جوانب آن بررسی شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با تاکید بر اینکه متولی بخش مسکن در کشور، وزارت راه و شهرسازی است، اظهار داشت: از تبعات منفی ورود بورس کالا به مسکن، افزایش قیمت است زیرا ورود یک نهاد دولتی در بخش مسکن موجب به هم ریختگی در این بازار می شود.

عقبائی با اشاره به اینکه یکی از مدیران بورس هدف از ایجاد بورس مسکن را شفاف سازی و جلوگیری از فروش یک ملک به چند نفر اعلام کرده است، گفت: از حدود ۸ سال پیش، سامانه املاک و مستغلات راه اندازی شده است، بنابراین معاملات مسکن ساماندهی شده و امکان فروش ملک به دو یا چند نفر وجود ندارد.

نظر شما