شناسهٔ خبر: 103592 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

اتخاذ تدابیر ویژه آبی در دو استان/ هشدار درباره پیامدهای بحران آب

سد آب43 وزیر نیرو با هشدار نسبت به اجرای دقیق مصوبات آبی درباره استان‌های اصفهان و چهارمحال بختیاری، گفت: بارگُذاری مصرف جدید آب برای توسعه کشاورزی در اصفهان و چهارمحال، ممنوع شد.

به گزارش «نماینده»، حمید چیت چیان در نشست شورای هماهنگی مدیریت به‌ هم پیوسته حوضه آبریز زاینده‌رود با تاکید بر توقف بارگذاری مصرف جدید در بخش کشاورزی استان‌های اصفهان و چهارمحال بختیاری، گفت: استانداران این استان‌ها باید با اولویت‌های مدنظر خود، طرح‌هایی را که باعث افزایش مصرف بیشتر از سقف تخصیص آب شده‌اند، متوقف کرده و شرکت‌های برق نیز باید از دادن برق برای ایجاد ایستگاه‌های پمپاژ در مجمع‌های غیرمجاز امتناع کنند.

وزیر نیرو اظهارداشت: طرح‌های توسعه کشاورزی استان‌های اصفهان و چهارمحال بختیاری که موجب بارگذاری مصرف بیشتر از سقف تخصیص شورای هماهنگی حوضه آبریز هستند، متوقف می‌شوند.

چیت‌چیان با اشاره به وضعیت حساس این حوضه از نظر تامین منابع آب بخش‌های مختلف، اظهارداشت: شرایط در این حوضه طوری پیش می‌رود که اگر مصوبات این شورا در خصوص نحوه برداشت و مصرف به دقت اجرایی نشود، نمی‌توان پیامدهای آینده را در این حوضه کنترل کرد.

وی ادامه داد: اعضای شورا در استان‌ها باید جلوی تخلفات برداشت آب به‌ ویژه در جلوگیری از اجرای طرح‌های توسعه کشاورزی خارج از تخصیص مصوب شورا برای هر استان را بگیرند.

چیت چیان با اشاره به اقدام‌های قابل اجرا برای کنترل این وضعیت، افزود: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و استانداران باید از هرگونه اختصاص اعتبارهای دولتی به طرح‌های کشاورزی که خارج از سقف تخصیص، موجب بارگذاری جدید در این حوضه می‌شوند، جلوگیری شود.

چیت‌چیان بیان داشت: تمامی خسارت‌های احتمالی که با این تصمیم متوجه کشاورزان و سرمایه‌گذاران منطقه می‌شود، ضرر و زیان پرداخت می‌شود تا کسی در این زمینه متضرر نشود. در این نشست با تصمیم اعضا مقرر شد برای تدقیق آمار برداشت و مصرف در استان‌های چهارمحال و بختیاری و اصفهان با مشارکت دستگاه‌های استان، آماربرداری دوباره‌ای توسط یک مشاور امین انجام گیرد تا میزان مازاد یا کسری برداشت در هر استان مشخص شود.

نظر شما