شناسهٔ خبر: 103515 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

«جلوه آفتاب» در مدت چهار ماه به چاپ دوم رسید

جلوه آفتاب کتاب «جلوه آفتاب» به جایگاه رهبر معظم انقلاب از نگاه شخصیت‌های داخلی و خارجی پرداخته است.

به گزارش «نماینده»، کتاب «جلوه آفتاب: حضرت آیت‏ الله خامنه ای از نگاه شخصیت‌ها و افراد داخلی و خارجی) نوشته علی احمدی‌خواه به همت دانشگاه معارف اسلامی و دفتر نشر معارف تجدیدچاپ شد.

در سخن آغازین این کتاب می‌خوانیم: «رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای، با داشتن ابعاد برجسته علمی، اخلاقی، فرهنگی و سیاسی به شخصیت ممتازی مبدل شده‌اند که این ویژگی‌های برجسته در وجوه مختلف می‌تواند الگویی شایسته برای اقشار مختلف به ویژه جوانان و دانشجویان باشد. حضرت امام خمینی رحمة‌الله علیه در یکی از بیانات خویش، ایشان را به مثابه خورشیدی می‌شمارند که همواره روشنی می‌دهد. این خورشید روشنی بخش، دارای انوار درخشانی است که با شواهدی که در این کتاب بدان اشاره خواهد شد، دوست و دشمن نیز به آن اذعان کرده‌اند. بررسی ابعاد شخصیتی ایشان می‌تواند به روش‌های مختلفی صورت گیرد که یکی از بهترین و تأثیرگذارترین شیوه‌ها، بیان ابعاد شخصیتی ایشان از زبان افراد و شخصیت‌های موافق و مخالف می‌باشد. کتاب حاضر، ویژگی‌های ممتاز مقام معظم رهبری را که توسط مراجع، علما، شخصیت‌های مذهبی، علمی، سیاسی و فرهنگی داخلی و خارجی و در دوره‌های مختلف زندگی با برکت ایشان مطرح شده است، بیان نموده که برشمردن این ویژگی‌ها از زبان شخصیت‌های مختلف داخلی و خارجی که برخی از آن‌ها از مخالفین انقلاب و رهبری هستند، بسیار جالب است.»

این کتاب در دو بخش امام خامنه‌ای از دیدگاه شخصیت‌های داخلی و امام خامنه‌ای از دیدگاه شخصیت‌های خارجی تنظیم شده است که بخش اول شامل شش فصل با عناوینی همچون «دیدگاه مراجع دینی و شخصیت‌های مذهبی»، «دیدگاه شخصیت‌های سیاسی»، «دیدگاه شخصیت‌های علمی»، «دیدگاه شخصیت‌های فرهنگی و هنری»، «دیدگاه سرداران سرافراز و رزمندگان اسلام» و «دیدگاه برخی نزدیکان و آشنایان» می‌شود.

بخش دوم این کتاب نیز که دیدگاه شخصیت‌های خارجی را مورد بررسی قرار داده، دربردارنده چهار فصل «دیدگاه شخصیت‌های مذهبی و فرهنگی»، «دیدگاه شخصیت‌های سیاسی»، «دیدگاه شخصیت‌های علمی» و «خارج‌نشینان» است.

در فصل نخست بخش اول این کتاب دیدگاه مراجع و شخصیت‌های دینی همچون حضرات آیات روح‌الله موسوی خمینی(امام خمینی)، سید محمدرضا گلپایگانی، محمدعلی اراکی، محمدتقی بهجت، محمد فاضل لنکرانی، جواد تبریزی، سید رضا بهاءالدینی، ناصر مکارم شیرازی، حسین نوری همدانی، سید علی سیستانی، حسین وحید خراسانی، لطف‌الله صافی گلپایگانی، سید موسی شبیری زنجانی، سیدمحمد علوی گرگانی، جعفر سبحانی، حسین مظاهری، سید عبدالکریم موسوی اردبیلی، عبدالله جوادی آملی، حسن حسن‌زاده آملی، محمدتقی مصباح یزدی و بسیاری از مراجع و بزرگان مذهبی به چشم می‌خورد.

حضرت آیت‌الله وحید خراسانی دیدگاه‌هایی درباره رهبر معظم انقلاب دارند که یکی از آن دیدگاه‌ها به این شرح است: حجت‌الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه نقل می‌کرد: یکی از طلاب که خدمت آیت‌الله وحید خراسانی رسیده بود، مطالبی را درباره حکومت و نظام با ایشان مطرح کرده بود؛ ایشان گفته بود: یعنی منِ وحید بروم حاکم بشوم!؟ مگر من می‌توانم!؟ سید اولاد پیغمبر دارد به خوبی کشور را اداره می‌کند.
در زمان دیگری نیز وقتی ریاست قوه قضائیه به آیت‌الله صادق لاریجانی پیشنهاد داده شد، آقای لاریجانی با آیت‌الله وحید خراسانی مشورت کرد، چون آقای لاریجانی داماد ایشان است. آیت‌الله وحید خراسانی خطاب به آقای لاریجانی می‌فرماید: «شما بروید برای ریاست این قوه قضائیه» و در ادامه فرموده بود: «این سید تنهاست! اگر شما او را کمک نکنی پس کی او را کمک کند؟»

حضرت آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی نیز دیدگاهی درباره رهبر معظم انقلاب دارند که به این شرح است: آیت‌الله سید جعفر شبیری زنجانی برادر حضرت آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی می‌گوید: در آن زمان، آیت‌الله موسوی اردبیلی رییس شورای عالی قضایی و رییس دیوان عالی کشور بودند و آقای خوئینی‌ها هم داستان کل بودند. آقای اردبیلی همه ما را به سالن  اجتماعات دادگستری دعوت کردند. همه قضات دیوان عالی کشور در آنجا اجتماع کردیم و آقای موسوی اردبیلی فرمودند: ما می‌خواهیم خدمت رهبر برویم؛ هم تجدید بیعتی با ایشان بکنیم و هم رحلت امام را به ایشان تسلیت بگوییم.

حدود دو ماه بعد از فوت امام بود. ایشان این تعبیر را داشتند و گفتند: «روزی که امام از دنیا رفتند، خبرگان جلسه‌ای تشکیل دادند و در آنجا برای انتخاب رهبر صحبت‌های زیادی شد ... تصمیم گرفته شد خیلی سریع کسی را انتخاب کنیم که خلأ از بین برود ... از الطاف خداوند بر این نظام و این انقلاب این است که الآن بعد از دو ماه هر چه فکر می‌کنم، می‌بینم مناسب‌تر از ایشان به نظر من نمی‌رسد و خداوند خودش کسی را که از همه مناسب‌تر بود، به ذهن ما آورد». که این را هم جزو الطاف خداوند عنوان می‌کردند. این حرف را همه قضات دیوان عالی کشور که حضور داشتند، شنیدند.

 

فصل دوم بخش اول نیز به بیان دیدگاه‌های شخصیت‌های سیاسی همچون شهید محمدعلی رجایی، علی‌اکبر ولایتی، محمدباقر قالیباف، حجت‌الاسلام غلامحسین اژه‌ای، محمدرضا عارف، حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری، سید علاءالدین بروجردی، حسین صفار هرندی، حجت‌الاسلام عبدالله نوری و مهندس مهدی بازرگان پرداخته است.

در فصل سوم و چهارم بخش اول این کتاب نیز که دیدگاه‌های شخصیت‌های علمی و فرهنگی هنری داخلی را مورد بررسی قرار داده نام افرادی همچون حجت‌الاسلام احمد احمدی، غلامعلی حداد عادل، علی شریعتی، حیدر رحیم‌پور ازغدی، حجت‌الاسلام علی ابوترابی، شهید سید مرتضی آوینی، استاد سید محمدحسین شهریار، حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی، رضا میرکریمی، مجید مجیدی و محمد امین‌نژاد دیده می‌شود.

فصل پنجم بخش اول کتاب جلوه آفتاب نیز دیدگاه‌های سرداران سرافراز و رزمندگان اسلام را مطرح کرده است که در این میان اسامی افرادی همچون شهید سپهبد علی صیاد شیرازی، حسین سلیمانی، مجتبی ذوالنوری، رحیم صفوی، علی فضلی، صادق آهنگران و نورعلی شوشتری به چشم می‌‌خورد و فصل ششم بخش اول کتاب به بیان دیدگان برخی نزدیکان و آشنایان رهبر معظم انقلاب درباره ایشان پرداخته است.

فصل اول بخش دوم کتاب نیز دیدگاه شخصیت‌های مذهبی فرهنگی خارجی درباره رهبر معظم انقلاب را گردآوری کرده است که برخی از این اشخاص عبارت از امام جماعت مسجدالنبی صلی الله علیه و آله و سلم در مدینه، شیخ شفیق جرادی، قاضی مالک‌الشعار، شیخ ماهر حمود، شیخ عبدالناصر الجبری، دکتر احمد‌الطیب و استاد احمد احمد نعینع هستند و فصل دوم بخش دوم نیز دیدگاه اشخاص سیاسی همچون سید حسن نصرالله، کوفی‌عنان، ولادمیر پوتین، برهان‌الدین ربانی، بی‌نظیر بوتو، ابوشریف، زین‌العابدین حیدری و خاویر پرز دکوئیار نقل شده است.

امام جماعت مسجد‌النبی صلی الله علیه و آله و سلم در مدینه دیدگاهی درباره رهبر معظم انقلاب دارند که به این شرح است: «حجت‌الاسلام حسین جلالی می‌گوید: یک روز در حالی که از کنار مسجدالنبی صلی الله علیه و آله و سلم می‌گذشتم، بسیار تحت تأثیر قرائت امام جماعت مسجدالنبی صلی الله علیه و آله و سلم قرار گرفتم. در آن لحظه، جوانی را دیدم که به من گفت: چیزی فکر شما را به خود مشغول کرده است؟ گفتم: آری، ترتیل زیبای امام جماعت. ایشان گفت: یک روز بعد از نماز پیش امام جماعت مسجد رفتم و همین مطلب را عنوان کردم و از وی درخواست کردم در صورت امکان نوار کاست حاوی ترتیل خودش را به من بدهد. ایشان از من پرسید: اهل کجایی؟ گفتم: ایران. او گفت: ترتیل امام جمعه تهران(سید علی خامنه‌ای) به مراتب از ترتیل من بهتر است.

جرج جرداق، پرفسور سیدمحمد تیجانی‌السماوی، استاد محمدحسنین هیکل، بدیع سقور و عمر بکری افراد علمی خارجی هستند که دیدگاه‌های آنان درباره رهبر معظم انقلاب در فصل سوم بخش دوم این کتاب آمده است.

در فصل چهارم بخش دوم این کتاب نیز که با عنوان خارج‌نشینان مزین شده است، دیدگاه‌های افرادی همچون سراج میردامادی، هوشنگ اسدی، علی افشاری، عطاءالله مهاجرانی، ابوالحسن بنی‌صدر، مهدی خلجی و کریم سجادپور درباره رهبر معظم انقلاب مورد بررسی قرار گرفته است.

چاپ دوم کتاب «جلوه آفتاب» در ۴۱۶ صفحه، قطع وزیری، تیراژ ۱۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۵۰۰۰ تومان منتشر شده است. دفتر نشر معارف پیش از این کتابهای «حضرت ماه»، «نکته های ناب در نگاه رهبر معظم انقلاب» (۵ جلد) و «جرعه ها: گزیده مباحث رهبر معظم انقلاب» (۲جلد) را منتشر کرده است و به زودی چهار کتاب «بایسته های تبلیغ»، «بایسته های فرهنگ عمومی»، «بایسته‏های خدمت رسانی» و «بایسته های اخلاق سیاسی» را از منظر رهبر معظم انقلاب منتشر می کند.

نظر شما