شناسهٔ خبر: 103388 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ممکن است عراق دیگر یکپارچه نشود/نزدیکی اردن به اسرائیل

 استوارت رئیس آژانس اطلاعات دفاعی پنتاگون مدعی است که عراق پس از ابتلا به بحران داعش و گروه‌های تروریستی، بعید است که بار دیگر به شکل یک کشور یکپارچه درآید.

به گزارش «نماینده» سپهبد «وینسنت استوارت» رئیس آژانس اطلاعات دفاعی پنتاگون مدعی است که عراق پس از ابتلا به بحران داعش و گروه‌های تروریستی، بعید است که بار دیگر به شکل یک کشور یکپارچه درآید.

به نوشته پایگاه «فارین پالیسی»، این ژنرال سه‌ ستاره آمریکایی این اظهارات را پنج‌شنبه در جمع پیمانکاران اطلاعاتی در حومه واشنگتن مطرح کرده است.

از طریق شبکه‌های اجتماعی متوجه شلیک موشک به عربستان شدیم

او که در مورد نقش فناوری‌های جدید و همچنین آینده نامشخص بحران‌های جهانی صحبت می‌کرد، ابتدا به قدرت شبکه‌های اجتماعی اشاره کرده و گفته است که به عنوان نمونه سرویس‌‌های اطلاعاتی آمریکا اولین بار با خواندن یک توئیت و نه از طریق جاسوس یا ماهواره، متوجه شده‌اند که انصارالله یمن به سمت عربستان موشک اسکاد شلیک کرده است.

وی در این مورد گفته است: «اولین هشدار آن اتفاق، هشتگ شلیک اسکاد، بود. کسی توئیت کرد که یک اسکاد شلیک شده و اینطور بود که ما شروع به جست‌وجو در این مورد کردیم.»

استوارت با بیان اینکه رشد گستره نفوذ شبکه‌های اجتماعی و اثرگذاری آن به طرز چشم‌گیری افزایش یافته، گفته است: «۱۰ سال قبل، اگر یک تونسی خود را به آتش می‌کشید، این می‌توانست یک سوژه جالب اخبار محلی باشد. اما وجود تلفن‌های هوشمند، فیسبوک و رسانه‌های اجتماعی این تصویر را ثبت کرد و در عرض چند میلی ثانیه آن را جهانی کرد و انقلابی جرقه خورد.»

اشاره استوارت به خودسوزی محمد بوعزیزی دستفروش تونسی است که در دسامبر ۲۰۱۰ سرآغاز جریان موسوم به «بهار عربی» شد.

نمی‌دانیم ۵ سال دیگر چه می‌شود/ممکن است عراق دیگر یکپارچه نشود

وی در ادامه به تحولات پس از این انقلاب‌های عربی پرداخت و گفت: «می‌بینید که دولت-ملت‌ها در منطقه در حال فروپاشی هستند و ممکن است به سمت دسته‌بندی‌های نژادی پیش رود و هیچکدام از ما هم نمی‌دانیم که قرار است ۵ دقیقه دیگر، ۵ سال دیگر، به کدام سو برود.»

این ژنرال آمریکایی در ادامه در مورد عراق گفت که این کشور «واقعا ممکن است که به نحوی غیرقابل ترمیم از هم گسیخته‌شده و ممکن است که دیگر به شکل یک کشور یکپارچه درنیاید.»

وی با بیان اینکه متن اظهاراتش پیش از آغاز عملیات ترکیه علیه پ‌ک‌ک نوشته شده، اذعان کرده است که اگر ترکیه همکاری ناتو در این عملیات را خواستار شود، آمریکا که در جبهه‌ای دیگر با کردها همکاری می‌کند، خود را در موقعیتی دشوار خواهد یافت.  

استوارت افزود: «در سوریه هم شاهد گسست‌های متعددی هستید و حتی ممکن است که نهایتا در خاورمیانه شاهد یک علویستان و چیزی در شمال آن و چیزی در جنوب آن باشید.»

اشاره وی، به علوی‌های سوریه است که در حال حاضر قدرت را در این کشور در اختیار دارند. تحلیلگران غربی مدعی هستند که ممکن است در نهایت دولت سوریه به حفاظت از مناطق با اکثریت علوی بسنده کند.  

اردن بیشتر از اعراب، به اسرائیل نزدیک است

استوارت در بخش دیگری از اظهاراتش به وضعیت اردن اشاره کرده و نسبت به شمار بالای آوارگان در این کشور ابراز نگرانی کرد. وی در مورد این کشور که حالا ۶۰۰ هزار پناهجو در آن حضور دارند، گفت: «اردن بیش از اردنی‌ها، اهل کرانه باختری و سوری دارد.»

این فرمانده آمریکایی در مورد روابط امان-تل‌آویو هم گفت که اردن «از لحاظ روند فکری و از لحاظ روابط، به اسرائیل نزدیک‌تر است تا با هریک از کشورهای خلیج (فارس). نمی‌دانم که ۱۵ یا ۲۰ سال قبل هم می‌شد این را گفت یا نه.»

وی با بیان اینکه اخیرا نمایندگان مصر و اردن را به خانه‌اش دعوت کرده، گفت: «آن‌ها تقریبا یکصدا گفتند که اسرائیل قرار است سرجایش بماند.»

استوارت در ادامه تصریح کرد که چالش‌های اطلاعاتی پیش روی آمریکا به خاورمیانه محدود نیست و در مورد رهبر کره شمالی گفت: «من هنوز در مورد آن مجنون در کره شمالی حرف نزده‌ام.»

او در رابطه با روسیه هم گفت: «یادتان می‌آید که روسیه چه زمانی دوست ما بود؟ به نظرم خیلی وقت پیش بود.»

وی در بخش دیگری از اظهاراتش برای اولین بار تعداد کارکنان این آژانس اطلاعاتی آمریکا، که پیش از این «سرویس مخفی ملی» نام داشت را نیز اعلام کرد. این تعداد در ابتدا حدود ۱۰۰۰ نفر هدف‌گذاری شده بود، اما به دلیل اختلاف نظر با کنگره در مورد تخصیص بودجه، این رقم به حدود ۵۰۰ نفر کاهش یافت. استوارت در این مورد گفت که تلاش می‌کند تا این رقم را «چیزی کمتر از ۵۰۰ نفر» تثبیت کند.

 

نظر شما