شناسهٔ خبر: 103294 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ابوترابی:

برجام نیاز به تصویب مجلس دارد/ نمایندگان پس از اقدامات کارشناسی نظرشان را اعلام می‌کنند

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون قضایی مجلس با بیان اینکه برجام یک معاهده است و تعهداتی را متوجه ایران می‌کند، گفت: اینکه برجام نیاز به تصویب مجلس ندارد، از نظر حقوقی کاملا اشتباه است.

به گزارش «نماینده» ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی، ‌ با اشاره به اظهارات اخیر رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر اینکه برجام یک معاهده بین‌المللی نیست که نیاز به تصویب مجلس داشته باشد، گفت: این اظهارنظر در مورد متن برجام از نظر حقوقی کاملا اشتباه است و طبق تفسیر شورای نگهبان از اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی متن برجام باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

وی افزود: براساس تفسیر شورای نگهبان از اصول ۷۷ و ۱۲۵ هرگونه تعهدی تحت هر عنوانی اعم از معاهده، ‌مقاوله نامه و ... که طبق آن هرگونه تعهدی خارجی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد شود باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

عضو کمیسیون قضایی مجلس  اظهار داشت: در متن برجام جمهوری اسلامی ایران تعهدات زیادی را پذیرفته است و باید برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه شود و از نظر حقوقی در مورد تصویب آن در مجلس جای هیچگونه بحثی نیست.

ابوترابی خاطرنشان کرد: مجلس در اعلام نظر خود در متن برجام عجله نمی‌کند و کارهای کارشناسی را آغاز کرده و در آینده با یک کار کارشناسی نسبت به رد و یا تائید برجام اقدام می‌کند.

وی در پایان گفت: کمیسیون قضایی نیز بررسی‌هایی را با حضور کارشناسان حقوقی در ارتباط با هم متن برجام و هم قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت آغاز کرده و طبق این بررسی‌ها علی‌رغم نکات مثبتی که در برجام دیده می‌شود نکات ابهام و مسائل حقوقی پیچیده‌ای هم در آن وجود دارد که باید ما با دقت مورد توجه قرار گیرد.

 

نظر شما