شناسهٔ خبر: 103156 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

نفت ۱۱ دلار ارزان شد

نفت43 قیمت جهانی نفت در جریان معاملات ماه میلادی گذشته ۱۱ دلار کاهش یافت و در پایان این ماه به ۵۲ دلار و ۲۱ سنت رسید.

به گزارش «نماینده»، پس از مجموعه ای از کاهش قیمت ها در ماه جولای که با افت شاخص ها در بازار چین و بروز نشانه هایی از افزایش تولید در کشورهای خاورمیانه کلید خورد، قیمت نفت خام آمریکا روز جمعه بزرگترین کاهش ماهیانه خود از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ را تجربه کرد.
به رغم پایین بودن ارزش دلار که معمولا باید موجب حمایت از قیمت نفت شود، افزایش تعداد سکوهای حفاری نفت در آمریکا برای دومین هفته متوالی موجب کاهش قیمت نفت را تشدید کرد.
قیمت نفت هفته گذشته برای پنجمین هفته متوالی کاهش داشت.
بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا در پایان معاملات دیروز یک دلار و ۴۰ سنت، معادل حدود ۳ درصد کاهش داشت و به ۴۷ دلار و ۳۲ سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا در هفته گذشته بیش از ۲ درصد افت داشت.
قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت در ماه جولای، ۲۱ درصد کاهش یافت که بیشترین کاهش ماهیانه از اکتبر ۲۰۰۸ تاکنون بود.
قیمت نفت برنت نیز در پایان معاملات دیروز یک دلار و ۱۰ سنت، معادل ۲ درصد کاهش یافت و به ۵۲ دلار و ۲۱ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت در این هفته ۵ درصد(حدود ۲.۵ دلار) و در ماه جولای ۱۸ درصد(حدود ۱۱ دلار) ارزان تر شد.
عامل عمده افت قیمت نفت در ماه جولای افت شاخص ها در بازار بورس چین و افزایش فزونی عرضه جهانی بود.
تحقیقی در روز جمعه نشان داد که اوپک که شامل عربستان و دیگر تولید کنندگان عمده در خاورمیانه می شود، در ماه جولای روزانه بیش از ۳۲ میلیون بشکه نفت تولید کرده که ۱۴۰ هزار بشکه بیش از ماه ژوئن است.
بانک آمریکا مریل لینچ در یادداشتی اعلام کرد، اگر تقاضا برای بنزین آمریکا بالا باقی بماند، قیمت نفت برنت ممکن است تا بهار سال آینده به کمتر از قیمت نفت خام آمریکا برسد. قیمت نفت برنت هم اکنون ۵ دلار بالاتر از قیمت نفت خام آمریکاست.

نظر شما