شناسهٔ خبر: 103064 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ریاست جمهوری

در دیدار روحانی با فابیوس مطرح شد؛

دعوت اولاند از روحانی برای سفر به پاریس/ فابیوس: عقب‌ماندگی در روابط با ایران باید به طور مضاعف جبران شود

روحانی.فابیوس// رییس‌جمهوری با تأکید بر اینکه همکار‌های ما در خصوص توافق وین باید پایه روابط توأم با اعتماد برای آینده باشد، این توافق را به نفع ایران، کشورهای ۱+۵ و همه بازیگران منطقه‌ای دانست و از آن به عنوان گام مهمی برای تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها یاد کرد.

به گزارش «نماینده» حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهار‌شنبه در دیدار لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به تلاش و اراده جدی طرفین مذاکرات در ۲۲ ماه گذشته برای دستیابی به توافق، گفت: ۷ کشور در این مذاکرات زمان و انرژی زیادی صرف کردند و لذا باید برای حفظ توافق هم تمام تلاش خود را بکار گیرند.
رییس جمهوری نخستین گام در اجرای توافق وین را تلاش مجدانه طرفین برای طی شدن فرآیند تصویب آن توصیف کرد و گفت: دولت ایران در مسیر توافق مستحکم است و ما به تعهدات خود تا زمانی که طرف مقابل به تعهداتش پایبند باشد، پایبند خواهیم بود.
دکتر روحانی، گام دوم را استفاده صحیح از این فضا در جهت تأمین منافع مشترک ارزیابی کرد و افزود: روابط تهران – پاریس در سال‌های پس از انقلاب توأم با فراز و نشیب‌هایی بوده است، اما ما می‌خواهیم در مناسبات خود، نگاه رو به آینده داشته باشیم و البته طبیعی است که همواره باید از گذشته درس‌های لازم را گرفت.
رییس جمهوری با اشاره به اقامت حضرت امام خمینی(ره) در نوفل‌لوشاتو گفت: ما به دنبال احیاء همان روابط و شرایط میان دو ملت هستیم، بویژه آنکه دو کشور سابقه بسیار خوبی در همکاری‌های اقتصادی و سیاسی داشته‌اند که نمونه آن را در حضور و سرمایه‌گذاری شرکت توتال فرانسوی در صنایع نفت و گاز ایران شاهد بودیم. این ایستادگی در برابر آن سلطه تحریم‌ها، نمادی از استقلال فرانسه در تصمیم گیری ارزیابی می‌شد.
دکتر روحانی تصریح کرد: دو کشور باید تلاش کنند تا توافق حاصل شده مستحکم بماند، چرا که این توافق می‌تواند پایه‌ای برای سایر توافقات دو جانبه و همچنین همکاری‌های میان ایران و اتحادیه اروپا باشد. باید از فرصت بوجود آمده استفاده نمود تا عقب‌ماندگی‌های سال‌های گذشته، جبران شود.
رییس جمهوری با بیان اینکه مردم ایران احترام ویژه‌ای برای فرهنگ مردم فرانسه قایل هستند،‌ گفت: ایران نمی‌خواهد در روابط آینده با فرانسه صرفاً بر مقوله اقتصاد تمرکز داشته باشد، بلکه ما به دنبال توسعه روابط فرهنگی، علمی، تکنولوژیکی، دانشگاهی و گردشگری هستیم که می‌تواند نقش بسزایی در افزایش همکاری‌ها داشته باشد.
دکتر روحانی با تشکر از دعوت رییس جمهوری فرانسه برای سفر به پاریس خاطر نشان کرد: روابط اقتصادی میان ایران، فرانسه و اروپا به غیر از منافع مشترک تأثیر بسزایی در مستحکم‌ کردن و همکاری‌ها در زمینه توافقات دارد، زیرا روابط دوستانه ما در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، فناوری و علمی بهترین تضمین برای همکاری‌ها را بوجود می‌آورد.
رییس شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنانش گفت: کل منطقه از توافق انجام شده میان ایران و ۱+۵ منتفع خواهند شد. زیرا این توافق علیه هیچ کشوری نیست و همکاری‌ها و رایزنی‌های ما برای حل معضلات منطقه‌ای نظیر مبارزه با تروریسم، کمک‌های انسان‌دوستانه و استقرار خواست ملت‌ها می‌تواند آن را اثبات کند.
دکتر روحانی ادامه داد: در مسایل سوریه، لبنان و یمن همه باید به دنبال راه‌حل سیاسی باشیم و مذاکرات هسته‌ای نشان داد که اگر همه بر سر میز مذاکره حاضر شوند، می‌توانند اختلاف را به تفاهم تبدیل کنند. ایران در این زمینه آماده رایزنی و مشارکت با کشورهای دیگر در برقراری صلح و ثبات منطقه است.
لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه نیز با ابراز رضایت از حضور خود در جمهوری اسلامی ایران، از سوی «فرانسوا اولاند» از رییس‌ جمهوری کشورمان برای سفر رسمی به پاریس دعوت نموده و اظهار داشت: دولت فرانسه به دنبال برقراری مناسباتی براساس احترام متقابل و دوستی با ایران است.
وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به اینکه گاهی در مناسبات کشورها فراز و نشیب‌هایی وجود دارد، گفت: امروز سرآغاز فصل جدیدی از همکاری‌ها میان تهران و پاریس است و چشم‌انداز این آغاز مجدد نیز به دلیل توافق هسته‌ای بسیار روشن است. باید به سرعت زمان‌های هدر رفته در گذشته را برای گسترش همکاری‌ها جبران کنیم.
فابیوس تأکید کرد: امروز زمان تثبیت و اجرای توافق وین فرا رسیده است و فرانسه تمام مساعی خود را در این جهت بکار خواهد بست. باید تلاش کنیم در خصوص لغو تحریم‌ها هیچ مانعی پیدا نشود تا ملت ایران بتوانند از نتایج لغو آنها بهره‌مند شوند.
فابیوس با تأکید بر موضع رییس‌ جمهوری کشورمان مبنی بر اینکه امروز باید نگا‌همان به آینده باشد، گفت: هیچ مشکل اصولی و بنیادین در مناسبات تهران و پاریس وجود ندارد، مردم فرانسه به مردم، فرهنگ و استقلال ایران احترام می‌گذارند و مطمئن هستیم، سفر جنابعالی به پاریس فرصت‌های فراوانی را برای انجام کارهای بزرگتر در حوزه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مهیا خواهد کرد.
وی ادامه داد: در روزهای آینده شاهد حضور پررنگ‌تر شرکت‌های معظم فرانسوی در سرمایه‌گذاری‌ها در ایران خواهیم بود. حرف ما با ارباب صنایع فرانسه در حوزه‌های خودروسازی، هواپیمایی و محیط زیست این است که باید اینبار برای سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال بازگردید.
وزیر امور خارجه فرانسه در پایان با بیان اینکه در کشور ما در زمینه جهانگردی، کشورها دارای رده‌بندی خاصی هستند، گفت: جایگاه ایران در این جدول ارتقا خواهد یافت و خوشحال خواهیم شد که میزبان جهانگردان ایرانی باشیم. ما همچنین از همکاری در حوزه‌های علمی، آموزشی و بویژه حضور دانشجویان دو کشور، استقبال می‌کنیم.

نظر شما