شناسهٔ خبر: 102742 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

کامران در تذکری شفاهی:

تفسیرهای جدید درباره استیضاح وزرا باید توسط هیأت رئیسه مجلس انجام شود

کامران43 نماینده اصفهان در مجلس با بیان اینکه تفسیرهای جدید درباره استیضاح وزرا باید توسط هیأت رئیسه مجلس انجام شود، گفت: تعداد امضاهای استیضاح وزیر راه و شهرسازی به کمتر از ۱۰ نفر نرسیده است.

به گزارش «نماینده»   حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی پیش از پایبان نشست علنی امروز سه‌شنبه پارلمان در تذکری شفاهی با استناد به ماده ۲۲۳ آیین‌نامه داخلی مجلس، اظهار داشت: استیضاح وزیر راه و شهرسازی بعد از طی فرایند طولانی به هیأت رئیسه ارائه شد که طبق آیین‌نامه اگر ظرف یک هفته تعداد امضاکنندگان استیضاح به کمتر از ۱۰ نفر نرسیده باشد، باید اعلام وصول شود. قبل از تعطیلات مجلس این اتفاق رخ نداد و موضوع به بعد از تعطیلات مجلس کشیده شد که این خود جای سؤال دارد.

وی افزود: به ما اعلام شده است که اگر تعداد امضاها به کمتر از ۱۰ نفر رسیده باشد، باید دوباره استیضاح به جریان بیفتد؛ آقایان کوثری و حاجی‌دلیگانی به صراحت می‌گویند که انصراف نداده‌اند ولی به ما می‌گویند باید بنویسند قانع نشدند، این خلاف آیین‌نامه داخلی مجلس است و این‌گونه تفسیرها باید توسط هیأت رئیسه و کمیسیون آیین‌نامه انجام شود؛ با این وجود همان زمان طرح استیضاح به کمیسیون عمران ارجاع شد.

نماینده اصفهان در مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: اگر بخواهیم دوباره امضا جمع کنیم، وقت مجلس گرفته می‌شود، ما اصرار به انجام استیضاح داریم و بعد از آن هم به عهده نمایندگان مجلس است که رأی اعتماد مجدد به وزیر راه بدهند یا نه؟ درخواست ما اعلام وصول استیضاح وزیر راه و شهرسازی است در حالی که این تفسیرها در مورد استیضاح وزیر آموزش و پرورش مطرح نشد.

در ادامه این جلسه، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر کامران توصیح داد: در جلسه‌ای که با حضور شما و برخی نمایندگان و وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، شما بعد از پاسخ‌های وزیر گفتید که اصرار به انجام استیضاح دارید، بنده نیز در همان جلسه گفتم که آقای کامران و دوستانش حق انجام استیضاح را دارند؛ در جلسه‌های هیأت رئیسه توجهی به تغییرات در آیین‌نامه نشد که طبق آن باید قبل از اعلام وصول استیضاح به کمیسیون مربوطه ارجاع شود، همچنین اگر تعداد امضاکنندگان کمتر از ۱۰ نفر باشد، باید روال استیضاح مجدداً انجام شود.

وی افزود: با توجه به صحبت‌های شما مبنی بر اینکه ۱۰ نفر همچنان برای استیضاح وزیر راه و شهرسازی اصرار دارند، از آقای ابوترابی‌فرد خواهش کردم که پیگیر‌ی‌های لازم را انجام دهند و ایشان گفتند که تعداد امضاهای استیضاح وزیر راه و شهرسازی به ۸ نفر کاهش یافته است، باز هم بعد از این جلسه با آقای ابوترابی‌فرد صحبت می‌کنم تا موضوع به طور دقیق بررسی شود.

 

نظر شما