شناسهٔ خبر: 102676 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

زمان ورود دیپلمات‌های اقتصادی به میدان

معاون سابق وزیر صنعت با تاکید بر اینکه اکنون نوبت به مردان دیپلماسی اقتصادی کشور است که وارد صحنه شوند، گفت: باید مراقب بود كه ايران به عنوان بهشت واردات و بازاری برای محصولات خارجی جلوه نکند.

به گزارش «نماینده»، سیدعلیرضا شجاعی گفت: پس از توافق ايران و گروه ۱+۵، اينك نوبت ديپلماسي اقتصادي است كه بايد همانند مذاكرات هسته‌اي به صورت متمركز  و با جديت، با برنامه ريزي صحيح و به دور از احساسات و  با لحاظ كردن مصالح و درنظر گرفتن منافع كشور،  حمايت از توليد داخلي و توسعه صادرات را پيگيري کند. اين، راهبردي است كه مي تواند ضمن گشايش تعاملات مالي و بانكي، به جذب سرمايه گذاري خارجي بيانجامد.  

معاون سابق وزیر صنعت، معدن  تجارت افزود: ظرفيت بالاي اقتصاد ايران و بكر بودن آن در فضاي كنوني جهان، انگيزه بالايي را براي اروپايي‌ها، آسيايي‌ها و حتي آمريكايي‌ها به منظور سرمايه‌گذاري و انجام مبادلات تجاري با ايران بوجود آورده است.

وی تصریح کرد: ماه‌هاي پاياني سال ۸۷ و اوايل سال ۸۸، به دليل فراگير شدن بحران اقتصاد جهاني و متاثر شدن خيلي از كشورها به ويژه كشورهاي اروپايي از اين بحران، تعداد قابل توجهي از آنها براي تعامل با ايران صف كشيدند و علاقمندي خود را براي همكاري با كشورمان اعلام كردند. از همين رو، طي مدت كوتاهي ملاقات‌هاي متعددي صورت گرفت ولی آنها به دليل تحريم‌ها و ترس از برخورد آمريكا و اتحاديه اروپا، دچار نگراني بودند و به همين سبب، خودشان راهكارهايي براي دور زدن تحريم‌ها پيشنهاد مي‌دادند؛  لذا اين تمايل كشورهاي پيشرفته قدمت چندين ساله دارد. حال به دليل توافق اخير، اين فرصت حاصل شده است.

به گفته شجاعی، هر چند آمد و رفت هيات‌ها و مقامات کشورهایی همچون آلمان و تا چندي ديگر، فرانسه و ايتاليا و اتريش در حال حاضر بيشتر جنبه محک‌زني و به اذعان بخش خصوصي جنبه نمايشي دارد و همه منتظرند تا شش ماه آينده ببينند سرنوشت رفع تحريم‌ها چه خواهد شد اما همين امر، اشتياق و عطش بسيار زياد اين كشورها را براي تعامل با اقتصاد بزرگ ايران كه در زمره بيست اقتصاد اول جهان است، نشان مي‌دهد.

وی اظهار داشت: ايران طي اين سال‌ها و عليرغم فشارها و تحريم‌ها به كارگاه بزرگ صنعتي تبديل شده است. توان توليدي بالايي دارد و در برخي زمينه هاي فناوري همچون نانوتكنولوژي در رتبه‌هاي بالاي جهاني قرار گرفته است، بنابراین به طور قطع با رفع تحريم‌ها و در صورت برنامه‌ريزي و سياستگذاري درست و حمايت دولت از توليد و صادرات، مي‌توان شاهد جهش صادرات غيرنفتي ايران بود.

شجاعی معتقد است که در این رفت و آمدها و تعاملات و مذاكرات، توجه به استحكام ساخت دروني كشور است كه بارها و بارها مورد تاكيد مقام معظم رهبري قرار گرفته است. بايد دقت شود كه مردم گرايي به بيگانه گرايي در اقتصاد تبديل نگردد.

وی افزود: نكته ديگر آنكه در شرايط اقتصادمقاومتي ضروري است سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي به سمت توليدات مشترك كيفي هدايت شود و حضور خارجي ها در ايران در حوزه هاي مولد كه منجر به انتقال تكنولوژي، افزايش دانش فني، ارتقاي مهارت نيروي انساني بومي و گسترش تحقيق و توسعه و نوآوري و در نهايت صادرات و ارزآوري براي كشور شود، صورت پذيرد. بايد مراقب بود كه ايران به عنوان بهشت واردات و بازاري براي محصولات خارجي در نگاه كشورهاي اروپايي و آسيايي جلوه نكند.

شجاعی خاطرنشان کرد: به نظر مي رسد سخنان وزير صنعت، معدن و تجارت در وين مبني بر اينكه ايران به علت پيشرفت‌هاي فني، ديگر علاقه‌مند به واردات يك طرفه كالا و ماشين آلات از اروپا نيست و به دنبال سرمايه گذاري مشترك در بخش‌هاي با فناوري بالا هستیم، موضع گيري به جا و مناسبي در ارتباط با خارجي‌ها است.  

نظر شما