شناسهٔ خبر: 102347 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نباید از توافق وین بهره‌برداری جناحی کرد

محمد حسینی وزیر سابق ارشاد تاکید کرد: عده‌ای نباید از توافق صورت گرفته بهره‌برداری جناحی کنند. موضوع هسته‌ای همواره ملی بوده و ملی باقی خواهد ماند.

به گزارش «نماینده» سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دهم صبح امروز در مرکز نوآوری پژوهشگاه شاخص پژوه دانشگاه اصفهان با اشاره به توافق هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ اظهار داشت: باید از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که ۲۲ ماه زحمت کشید و از حق ملت دفاع کرد تشکر و قدردانی کرد.

وی با بیان اینکه نباید زحمات دیگران را نیز نادیده گفت: در ۱۰ سال گذشته ما شاهد یک جهش در کشور بودیم. ۱۹ سانتریفیوژ با هم چرخید و غنی‌سازی ۲۰ درصد صورت گرفت. اینها پشتوانه قوی بود که دیپلمات‌های ما هرچقدر هم ورزیده باشند به آن نیاز داشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دهم خاطرنشان کرد: اگر ما از یک پشتوانه قوی برخوردار نبودیم دیپلمات‌های ما نمی‌توانستند از مواضع اقتدار برخورد کنند.

حسینی به نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه اشاره و خاطرنشان کرد: ایران در حمایت خود از مردم مظلوم فلسطین، لبنان و سوریه محکمی ایستاده است. بنابراین همین قدرت ایران در منطقه بوده که غربی‌ها ناچار شدند در مقابل ایران کوتاه بیایند.

وی به مذاکرات ایران با ایالات متحده آمریکا در دولت دهم اشاره و تصریح کرد: در اواخر دولت دهم نیز آقای احمدی‌نژاد و دکتر صالحی قضیه هسته‌ای را براساس مباحث رهبری پیگیری می‌کردند. البته در این دوره هم ایران و هم غربی‌ها جدی‌تر مسائل را دنبال کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دهم به سخنان اخیر جان کری وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا مبنی براینکه تحریم‌ها نمی‌توانست ایران را متوقف کند، اشاره و خاطرنشان کرد: اینکه ایران با تحریم شکسته نمی‌شود بر جهانیان اثبات شد. آنها می‌‌خواستند فشار بیاورند. تحریم کنند تا ما از داخل کوتاه بیاییم اما دیدند که ملت محکم بر خواسته خود ایستاده است.

حسینی تاکید کرد: عده‌ای نباید از توافق صورت گرفته بهره‌برداری جناحی کنند. موضوع هسته‌ای همواره ملی بوده و ملی باقی خواهد ماند.

وی ادامه داد: اگر در این دوره هدایت‌های رهبری نبود و آن خطوط قرمز تعیین نمی‌شد مشخص نبود چه اتفاقی می‌افتاد. عده‌ای به اسم هنرمند می‌خواستند کمپین راه بیندازند که هر توافقی بهتر از عدم توافق است. هنوز هم عده‌ای از بیان اینکه آن گل‌هایی که خورده‌ایم چه و کجا بوده است ناراحتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دهم با تاکید بر اینکه بدون اطلاع از متن توافق مردم را دعوت به پایکوبی و جشن کنید صحیح نیست، گفت: عقل شرط می‌کند اول بدانیم در قطعنامه و برجام چه آمده و چه مواردی ممکن است جمهوری اسلامی ایران را آسیب‌پذیر کند.

وی به محدودیت‌های تسلیحاتی و موشکی در قطعنامه شورای امنیت اشاره و خاطرنشان کرد: به ما گفتند اگر ایران می‌خواهد سلاحی را بفروشد و بخرد باید اجازه بگیرد. باید ببینیم آیا این تضمین وجود دارد که این مجوز را به ما بدهند یا خیر.

«مثلاً اینها شاید در جایی محموله‌ای را پیدا کنند و بعد به جمهوری اسلامی ربط بدهند و بگویند ببینید ایران تخلف کرده است.»

حسینی با بیان اینکه کسی قصد تضعیف ندارد، گفت: از نگرانی‌ها نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. عده‌ای نشسته‌اند و مدام می‌گویند مواضع آنهایی که نقد می‌کنند با صهیونیست‌ها یکی است. منتقدان می‌گویند ایران باید در مسئله هسته‌ای امتیاز بیشتری می‌گرفت اما صهیونیست‌ها می‌گویند آمریکا باید امتیاز بیشتری می‌گرفت. کجای این دو مواضع با هم یکی است؟  

وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دهم تصریح کرد: در قطعنامه شورای امنیت محدودیت‌هایی برای موشک‌های بالستیک ما قائل شده‌اند و می‌گویند این موشک‌ها برای حمل کلاهک هسته‌ای بوده. آنها می‌خواهند ما را محدود کنند و ما نباید برای خودمان این محدودیت را ایجاد کنیم.

وی با طرح این پرسش که فرض بر اینکه این مرحله را پشت سر گذاشتیم. آیا آمریکا در راهبرد خود تغییر بنیادین ایجاد خواهد کرد گفت: قطعا با شیوه گذشته نمی‌توان پیش رفت. استراتژی ما در مقابل استکبار تغییر نکرده است و این تاکتیک و روش است که عوض شده است.

عضو هیأت مؤسس جبهه گفتمانی «یکتا» ادامه داد: اگر در داخل به گونه‌ای نشان داده شود که لبه پرتگاه هستیم و توسعه امور را به تحریم گره می‌زنیم آنها فکر می‌کنند ایران راه دیگری نداشته و ندارد.

حسینی خاطرنشان کرد: در دولت دهم هم همین‌ها می‌گفتند ۸۰ درصد به خاطر ضعف مدیریتی است و با این شعارها عده‌ای روی کار آمدند ولی بعد دوباره همه چیز به تحریم‌ها گره خورد.

وی با بیان اینکه کسی تعامل و رابطه با دنیا را انکار نمی‌کند گفت: سرمایه‌گذاری و کارهای اساسی باید صورت بگیرد اما باید توجه داشت که غربی‌ها به دنبال منافع خود هستند و ایران بازار بسیار خوبی دارد. اگر تکیه به واردات و نگاه به بیرون داشته باشیم مشکلات اساسی داخل کشور حل نشده و باقی خواهد ماند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم در پایان به بدعهدی آمریکایی‌ها پرداخت و قرارداد الجزایر سند بارز این استدلال عنوان کرد.

نظر شما