شناسهٔ خبر: 102215 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

زیان ۴۵ میلیون دلاری ذخیره‌سازی ۲ میلیون بشکه‌ نفت روی آب توسط مدیر اسبق نفتی

گاز و نفت43 حدود ۲ سال قبل «م.س» یکی از مدیران اسبق صنعت نفت به دلیل عدم فروش نفت ایران در بازارهای بین‌المللی، اقدام به ذخیره‌سازی ۲ میلیون بشکه‌ای نفت روی آب‌های خلیج فارس کرد.

به گزارش «نماینده»، حدود ۲ سال قبل (م. س) یکی از مدیران اسبق صنعت نفت با هماهنگی مدیران فعلی به دلیل عدم فروش نفت ایران در بازارهای بین المللی از طریق رابطه اقدام به اجاره نفت‌کش قاره‌پیما با هزینه ۴۵ میلیون دلاری کرد.

براساس اطلاعات به دست آمده این نفتکش ۲ میلیون بشکه نفت خام ایران را حدود یک سال بر روی آبهای خلیج فارس و در نزدیکی مرز عمان نگه داشت.

نکته مهم آن است که هویت این نفتکش و مالک آن مشخص نیست، اما اسناد موجود حاکی از آن است که در این مدت اقدام به دریافت ۴۵ میلیون دلار حق اجاره کرده است در صورتی که با این پول می شد یک نفتکش قاره‌پیما با تمام تجهیزات و تاسیسات روز خریداری کرد.

اگرچه برخی از رسانه های خارجی از جمله رویترز در آغاز فعالیت دولت یازدهم از ذخیره سازی نفت ایران بر روی آب های خلیج فارس خبر دادند و مدیر اموربین الملل شرکت ملی نفت ایران و برخی دیگر از مسئولان شرکت ملی نفت به تکذیب این خبر پرداختند اما پس از گذشت ۲ سال این اطلاعات دراختیار خبرنگار فارس قرارگرفت که نشان از ذخیره سازی طولانی مدت نفت در آبهای خلیج فارس آنهم باهزینه سنگین دارد.

براساس این اطلاعات، با گذشت حدود یک سال و پس از ایجاد یک جریان رسانه ای، ۲ میلیون بشکه نفت ذخیره شده در این نفتکش تحویل نفتکش دیگری، وابسته به یکی از شرکت های پالایشی شرق آسیا می شود، اما هنوز مشخص نیست چنین اقدامی با صرف این هزینه با چه هدف و بر اساس کدام مدل مدیریتی در شرایط بحران صورت گرفته و در شرایط سخت درآمدهای ارزی باعث خسارت‌های سنگین ارزی به کشور شده است؟

اساسا بهای نفت ذخیره شده در این کشتی چقدر بوده است که ۴۵ میلیون دلار صرف یک سال نگهداری آن شده است، اینها نکاتی است که انتظار می‌رود مدیران وزارت نفت به آنها پاسخ شفاف دهند.

در انتها ذکر این نکته ضروری است (م. س) مدیر اسبق صنعت نفت که در این رابطه مورد سوال است ارتباطی با (م. س) دلال نفتی، موسوم با بانک زنجانی دو ندارد.

نظر شما