شناسهٔ خبر: 102168 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

۷۰ درصد مشکلات کشور ربطی به تحریم‌ها ندارد

حضرتی مدیر مسئول روزنامه اعتماد با بیان اینکه ۷۰ درصد مشکلات کشور ربطی به تحریم‌ها ندارد گفت: مجلس می‌تواند توافق هسته‌ای را تغییر دهد.

به گزارش «نماینده» الیاس حضرتی در میزگرد «ایستگاه دوازدهم-بررسی توافق وین» با بیان اینکه نقد توافق هسته‌ای باید ادامه داشته باشد اظهار داشت: مسئله هسته‌ای موضوع بسیار مهمی است و به عقیده من از مذاکرات ۵۹۸ نیز مهمتر است زیرا ما در آن مذاکرات با صدام که در پشت پرده مورد حمایت قدرت‌های جهانی بود طرف شدیم ولی در این مذاکرات اخیر با همه قدرت‌های دنیا روبرو بودیم.

حضرتی با بیان اینکه همه نهادهای کشور باید به وظیفه خود در مورد توافق هسته‌ای عمل کنند اظهار داشت: وزارت خارجه و دولت تا اینجای کار به وظیفه خود عمل کرد و از اینجا به بعد دیگر نهادها مانند مجلس و شورای عالی امنیت ملی باید توافق را بررسی کنند.

مدیرمسئول روزنامه اعتماد با اشاره به چک شدن مسائل مطرح شدن در مذاکرات هسته‌ای با نهادهای تأثیرگذار کشور گفت: آنطوری که من اطلاع دارم شورای عالی امنیت ملی مرحله به مرحله بر موضوع مذاکرات سوار بوده و مسائل را چک می‌کرده است.

ضعف رسانه ای ایران در توافق هسته ای

این فعال اصلاح‌طلب با تأکید بر لزوم فضاسازی رسانه‌ای مناسب در جریان توافق هسته‌ای اظهار داشت: فوکو معتقد است جنگ قدرت به مراتب پائین‌تر از جنگ روایت‌هاست و به عقیده من مسئله‌ای که در ذهن انسان‌ها می‌نشیند روایت‌های پس از جنگ و مذاکره است.

وی با اشاره به مذاکرات لوزان و بیانیه صادر شده پس از آن تصریح کرد: ما در لوزان دیدیدم که ارکان کشور از مسئله رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی در زمینه آن کنار کشیده و آمریکایی‌ها اقدام به انتشار گزاره‌برگ(فکت‌شیت) کردند و فضای رسانه‌ای را کاملاً‌ در دست گرفتند.

حضرتی اضافه کرد: اینبار نیز ما مشاهده می‌کردیم که در شب توافق همه رسانه‌های جهان به صورت آنلاین از محل مذاکرات اطلاع‌رسانی می‌کردند ولی رسانه‌های ما زانوی غم بغل گرفته‌ بودند.

راه انداختن راهپیمایی علیه مذاکرات اشتباه است/ صدا و سیما مانند اپوزیسیون عمل می کند

مدیرمسئول روزنامه اعتماد در بخش دیگری از اظهارات خود با تأکید بر اینکه این مذاکرات مربوط به کل نظام است، اظهار داشت: یک بار به آقای ظریف گفتم که آیا این مذاکرات مذاکره ظریف با آمریکا یا وزارت امور خارجه با کشورهای ۱+۵ است و او پاسخ داد که این مذاکره نظام جمهوری اسلامی ایران با قدرت‌های جهانی است؛ این بدان معناست که همه نظام در مقابل این مذاکرات مسئول است.

وی ادامه داد: معنا ندارد که برخی از محل نمازهای جمعه راهپیمایی راه بیندازند آن هم زمانی که می‌بینند رهبر معظم انقلاب پشت این مذاکرات است و بعد صدا و سیما نیز در برنامه‌های خود مانند یک اپوزیسیون مانند مذاکرات وارد شود.

حضرتی ادامه داد: نقد مذاکرات اشکال ندارد ولی باید این کار را به درستی انجام داد.

حضرتی با اشاره به قطعنامه ۵۹۸ اظهار داشت: در این قطعنامه چنین اتفاقی که در مذاکرات وین رخ داد نیز صورت گرفت و قطعاً صفر یا صد این قطعنامه به نفع ما نبود ولی نظام آن را پذیرفت.

برای شکستن محاصره دادن تلفات لازم است

این فعال اصلاح‌طلب با اشاره به تاکتیک نرمش قهرمانانه و طرح آن از سوی رهبر انقلاب گفت: ما پذیرفتیم که نرمش قهرمانانه را در دستور کار قرار دهیم و بنابراین باید بر طبق آن عمل کنیم.

وی ادامه داد: نظام تصمیم به شکستن محاصره تحریم گرفته است و شاید در این مرحله تلفات سنگینی نیز بدهد؛ البته شاید کل محاصره نشکند و بخشی از آن برای خروج نیروها از محاصره و تنگنا انجام شود.

حضرتی با بیان اینکه باید جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای را یک حماسه تلقی کنیم نه یک شکست ذلت‌بار اظهار داشت: قطعاً این توافق دارای برخی مواهب و یکسری نقاط ضعف است.

مدیرمسئول روزنامه اعتماد با اشاره به نقاط قوت توافق هسته‌ای گفت: مهمترین مسئله این توافق این بود که ما نظام تحریم ‌ها را بزنیم و غنی‌سازی ما در دنیا تثبیت شود.

این فعال اصلاح‌طلب اضافه کرد: مذاکرات هم اکنون به جمع‌بندی رسیده است و نباید برخی نقاط ضعف را مورد تأکید قرار دهیم و نقاط قوت را مخدوش کنیم.

مجلس می تواند توافق هسته ای را تغییر دهد

مدیرمسئول روزنامه اعتماد در پاسخ به این سؤال که آیا مجلس می‌تواند برخی نقاط ضعف این توافق را اصلاح کند یا خیر، گفت: کسی جلوی کار مجلس را نگرفته است و نمایندگان می‌توانند جزئیات توافق را نیز تغییر دهند و مجلس اصلاً‌محدودیتی ندارد اما قطعاً تابع برخی ملزومات قانونی است.

وی افزود: اگر شورای عالی امنیت ملی توافق را تأئید کند قطعاً امضای رهبری نیز پای آن خواهد بود و فکر می‌کنم در این صورت دیگر مجلس وارد بحث توافق نشود.

وی با اشاره به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره توافق هسته‌ای و الزاماتی که این قطعنامه برای ایران ایجاد می‌کند، گفت: بر اساس اعتمادی که به صحبت‌های عزیزانمان در تیم هسته‌ای داریم آنها گفته‌اند چیزی که ما پذیرفتیم برجام بوده است.

۷۰ درصد مشکلات کشور ربطی به تحریم ها ندارد

حضرتی با بیان اینکه این توافق با تصمیم رسمی نظام انجام شده است تصریح کرد: مردم ما نیز ثانیه به ثانیه مذاکرات را دنبال می‌کردند و به درست یا غلط کل مباحث کشور و زندگی خود را با آن گره زده بودند.

این فعال اصلاح‌طلب تصریح کرد: به نظر من ۷۰ درصد مشکلات کشور هیچ ارتباطی به تحریم‌ها ندارد ولی مردم به اندازه ۱۲۰ درصد این احساس را داشتند که اگر مسئله هسته‌ای حل شود پس از آن همه مشکلات حل می‌شود.

حضرتی در بخش دیگری از اظهارات خود با تأکید بر لزوم قدردانی از تیم هسته‌ای و به ویژه شخص محمدجواد ظریف گفت: گاهی اوقات کسی امکان رسیدن به چیزی را دارد ولی برای رسیدن به آن تلاش نمیکند ولی باید بگوییم که زور تیم مذاکره‌کننده بیشتر از این نرسید و این بهترین چیزی بود که به دست آمد و زمانی کسی چیزی را می‌خواهد اما نمی‌تواند به دست بیاورد. ولی تلاش خود را برای رسیدن به بهترین انجام می‌دهد.

نباید مردم را از توافق ناامید کرد

مدیرمسئول روزنامه اعتماد با بیان اینکه با توافق ایران با ۱+۵ می‌توان به چند صورت برخورد رد اظهار داشت: یک برخورد این است که این توافق را جناحی کنیم و یک گروه در چپ به عنوان موافق و یک گروه در راست به عنوان مخالف شکل گیرد که این یک آفت بزرگ است و قطعا برای جامعه ما خطرناک خواهد بود.

وی ادامه داد: مردم را نباید ناامید کرد آن هم از چیزی که مردم به آن امید بسته اند.

حضرتی با اشاره به لزوم بررسی دقیق توافق هسته‌ای از سوی نمایندگان مردم ادامه داد مجلس باید با تمام توان وارد شود و به وظیفه خود عمل کنند چون مجلس نماد ملت است.

وی اظهار داشت: البته می‌توان مسئله جمع ‌بندی مذاکرات هسته‌ای را به صورت یک رفراندوم مطرح کرد زیرا این بند قانون اساسی آمده است تا مورد استفاده قرار گیرد؛ ‌ البته باید این توافق برای مردم مورد کالبدشکافی دقیق قرار گیرد.

این فعال اصلاح‌طلب با بیان اینکه نباید جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای یک سند شکست تلقی کنیم گفت: باید بگوییم که مذاکره کنندگان ما خواسته‌های خود را در بسیاری از موارد به طرف مقابل تحمیل کردند زیرا در سیاست خارجی اصل بر بی‌اعتمادی است.

 در توافق اخیر از ممنوعیت مطلق به محدویت رسیده ایم

وی با اشاره به برخی بند‌های توافق هسته‌ای اظهار داشت: ما در این مذاکرات یک سری محدودیت‌های مطلق را با تلاش از پیش راه خود برداشتیم و یکسری محدودیت‌های مقطعی را پذیرفتیم و به قولی از یک محدودیت مطلق به یک محدودیت مقطعی می‌رسیم.

حضرتی با تأکید بر اینکه برخی افراد با اصل مذاکرات مخالف بودند اظهار داشت: کسانی که اصل مذاکره را قبول نداشتند آماده‌اند و درباره جزئیات حرف می‌زنند در حالی که بر اساس منطق کسی حق دارد در مورد جزئیات صحبت کند که اصل مسئله را قبول داشته است.

وی در پایان خطاب به منتقدین هسته‌ای خاطر نشان کرد: اگر منتقدان ۱۰ نکته مثبت توافق را بگویند و پس از آن ۵ نکته منفی را بیان کنند قطعا از سوی مردم قابل قبول تر خواهد بود.

نظر شما