شناسهٔ خبر: 102158 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

رجز خوانی آمریکایی ها همچنان ادامه دارد

اشتون کارتر 43 وزیر دفاع آمریکا: همچنان گزینه نظامی را درباره ایران مد نظر داریم.

به گزارش «نماینده» ، اشتون کارتر در پاسخ به سوال یکی از نظامیان آمریکایی که پرسید: تا چه حد توافق با ایران را در افزایش امنیت نیروها در عراق موثر می دانید، گفت: توافق با ایران بر وضعیت اینجا موثر است و به هر جای منطقه که سفر کرده ام همیشه این سوال به طور مفصل تر از من پرسیده شده است. اصولا توافق اتمی ایران در این حالت که ایران را در دستیابی به سلاح اتمی متوقف می کند، توافق خوبی است. این توافق درباره تسلیحات اتمی ایران است. این توافق درباره تمامی اقداماتی که این کشور در هر جایی انجام می دهد، نیست. من همچنان نگران فعالیت های بدخواهانه ایران در منطقه از جمله در اینجا، احتمال تجاوز ایرانی ها و اینکه آنها به توافق پایبند نباشند، هستم. این موضوعی است که ما به خاطر بازرسی و راستی آزمایی می توانیم به آنها پی ببریم. این موضوع سبب می شود که ما همچنان گزینه نظامی را در بین گزینه های موجود حفظ کنیم. ما آنرا حفظ خواهیم کرد و در جهت ارتقاء آن تلاش خواهیم کرد. ما به کار خود خواه اینکه توافقی باشد و یا نباشد در اینجا و در سراسر جهان ادامه خواهیم داد، این یک اصل است.

وی افزود:این توافق اگر تکمیل و اجرایی شود تنها یک مشکل را حل می کند اما همه مشکلات را حل نمی کند. این توافق تمامی مشکلاتی را که از ایران ناشی می شود، حل و فصل نمی کند. ما هنوز باید کار خود را انجام دهیم. یکی از موضوعاتی که ما می گوییم این است که این توافق، توافقی است که محدودیت قابل توجهی بر ایران ایجاد میکند اما محدودیتی برای ما ایجاد نمیکند. این توافق محدودیتی برای آنهایی که در منطقه با آنها تعامل داریم، ایجاد نمی کند. ما می توانیم به کارهای خود در اینجا همچنان ادامه دهیم تا از خود، دوستان و منافعمان در برابر تروریسم محافظت کنیم و این موضوع چیزی را تغییر نمی دهد.

کارتر گفت: وظیفه نخست ما حفاظت از کشورمان آمریکا و مردم آن است. البته ما به خاطر هویتی که از آن برخورداریم در تامین امنیت جهان هم مشارکت داریم. جهان بزرگ است و ما در تامین امنیت آن مسئوولیت داریم. این موضوع حضور شما را در اینجا بسیار با اهمیت کرده است. ما به خاطر اینکه قدرتمندترین و اثرگذارترین نیرو در سراسر جهان هستیم مسئوولیت قابل توجهی در تامین امنیت جهان داریم. این موضوع سبب شده است که همگان خواهان تعامل با ما باشند، زیرا آنها ما را دوست دارند. آنها از آنچه که ما می خواهیم و به دنبال آن هستیم، حمایت می کنند. این موضوع مسئوولیت زیادی را برای ما ایجاد می کند.

وی افزود: خاورمیانه(غرب آسیا) مکان مهمی در جهان است. این منطقه نه تنها برای امنیت جهان مکان مهمی محسوب می شود بلکه مکان مهمی برای امنیت آمریکا محسوب می شود و عراق بخش مهمی از خاورمیانه محسوب می شود. شک نکنید که ما در مبارزه با داعش(گروه تکفیری صهیونیستی) پیروز خواهیم شد، زیرا تمدن همیشه در برابر توحش پیروز می شود. همیشه اکثریت بر اقلیت پیروز می شود بنابراین ما قصد داریم که داعش(گروه تکفیری صهیونیستی) را شکست دهیم و من هیچ شکی در این باره ندارم. لازم است که به داعش(گروه تکفیری صهیونیستی) شکستی همیشگی را وارد کنیم. این کار در حالتی انجام خواهد شد که ما از مردم این کشور حمایت کنیم. ما به خاطر اینکه نیرومندترین نیرو درجهان هستیم می توانیم داعش(گروه تکفیری صهیونیستی) را شکست دهیم. شکست این گروه به نیروهای توانا در عراق نیازمند است و این موضوع به حمایت از مردم عراق نیازمند است. ما می توانیم به آنها کمک کنیم و آنها را توانا سازیم. ما می توانیم تجهیزات لازم را به آنها برسانیم و آنها را آموزش دهیم و از آنها حمایت کنیم. تنها مردم اینجا می توانند آنها راشکست دهند. این موضوع سبب شده است که ماموریت شما در اینجا کمک به عراقی ها و دیگر کشورهایی باشد که بخشی از ائتلاف هستند، است تا آنها حاکمیت خود و صلح را در کشورشان احیاء کنند.

وزیر دفاع آمریکا در ادامه گفت: مبارزه در مسیر درست قرار دارد و اگر تمامی این مبارزه به عهده ما بود بسیار می توانستیم روراست تر باشیم اما اینگونه نیست و ما باید با دیگران تعامل کنیم و این موضوع زمان می برد و به تلاش نیازمند است تا پیروزی از حلاوت بیشتری برخوردار باشد. مطمئنم که شما در ماموریت خود پیروز خواهید شد و شکی در این باره وجود ندارد اما این موضوع زمان می برد. ما در مسیر درست قرار داریم و پیشرفت هایی داشته ایم اما باید بیشتر کار کنیم. ما باید با تلاش بیشتری کار کنیم تا عراقی ها از توانایی و انگیزه بیشتری برخوردار باشند تا بتوانند سرزمینهایی را که از دست داده اند، بازپس گیرند.

کارتر افزود: من اعتماد زیادی به کشورم دارم و درباره آینده خوشبینم. ما به طرز قابل توجهی قدرتمند هستیم. شما و همکاران شما روزانه باتهدیدات موجود در سراسر جهان مبارزه می کنید. هدف شما حفظ امنیت کشورتان است. پس از حادثه چاتانوگا ما گام های زیادی برای حفاظت از نیروهایمان برداشتیم. آنچه که ما و دیگر اعضای ائتلاف در عراق انجام می دهند برای حمایت از عراقی ها است. ما باید در این رابطه اقدامات بیشتری انجام دهیم تا آنها تواناتر شوند و امیدواریم که این موضوع روی دهد. امیدواریم که آنها نیروهایی تواناتر، ماهرتر و با انگیزه بیشتر شوند و امیدواریم که اینگونه شود. امیدواریم که آنها از توانایی بیشتر برای انجام عملیات های نظامی برخوردار شوند و آنگاه دیگر اعضای ائتلاف هم می توانند به حمایت خود از آنها ادامه دهند. ما نمی توانیم نیرویی جایگزین برای نیروهای عراقی پیدا کنیم. ما می توانیم به آنها کمک کنیم اما نمی توانیم نیرویی را جایگزین آنها کنیم.

وی در پایان درباره بودجه دفاعی آمریکا گفت:ما در زمینه بودجه از فراز و نشیب های زیادی برخورداریم. این به منزله تلف شدن زمان است. این موضوع خطرناکی است. این موضوع ناامید کننده است. این موضوع خوبی برای ما محسوب نمی شود. ما باید آنچه را که شما شایسته آن هستید به شما بپردازیم. ما باید هزینه ها را با توجه به حجم نیروهایمان انجام دهیم. در رابطه با تجهیزات و آموزش ها هم اینگونه بایدباشد. شرایط دشوار در بودجه سبب شده است که ما انتخابات دشواری داشته باشیم. از طرف دیگر جهان در حال تغییر است و این موضوع هم سبب شده است که ما انتخاب های دشواری داشته باشیم. اگر ما می خواهیم که بهترین باشیم باید با توجه به تغییرات پیش برویم.

همچنین صدا و سیما به نقل از پالیتیکو خبر داد: کلاپر  مدیر اطلاعات ملی آمریکا در مجمع امنیتی آسپِن گفت: «این توافق ما را در جایگاهی بهتر از نظر آگاهی و دسترسی قرار می دهد.»

وی با اشاره به نگرانی اش در خصوص تبعیت و فریبکاری ایران تصریح کرد این کشور در طول دوره مذاکره از توافق های موقت قبلی پیروی کرد.

کلاپر گفت : «اگر ایرانی ها از توافق پیروی کنند، از دیدگاه اطلاعاتی ما در جایگاهی خوب قرار داریم.»

او با اشاره به اینکه اسرائیل و حامیان آن مخالفت شدید خود را با این توافق اعلام کرده اند، افزود مجبور است به دیدگاههای آنها احترام بگذارد.

کلاپر درباره نگرانی اسرائیل از تهدید دستیابی ایران به سلاح هسته ای گفت : «من فکر می کنم این تهدید در ذهن آنها وجود دارد و اغراق آمیز نیست.» اما نظر جامعه اطلاعاتی اسرائیل ممکن است با دیدگاه سیاستمداران و شهروندان اسرائیل متفاوت باشد.

کلاپر گفت : «عمدتا دو جامعه اطلاعاتی، موسسه های اسرائیلی و ما تقریبا در مورد قابلیت ها و مقاصد ایران توافق نظر داریم.»

مدیر اطلاعات ملی آمریکا همچنین به نگرانی ها در خصوص سابقه حقوق بشر در ایران و حمایت این کشور از گروههای تروریستی پرداخت.

وی خاطر نشان کرد : «تصور نمی کنم این توافق به خودی خود موجب تغییر رفتار در زمینه های دیگر شود.»

نظر شما