شناسهٔ خبر: 102153 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

انتقاد ایران از شورای امنیت در اجرای وظایف خود در قبال فلسطین

غلامعلی خوشرو جمهوری اسلامی ایران در مقام ریاست جنبش عدم تعهد در نشست خاورمیانه‌ای شورای امنیت تاکید کرد: نبود اراده سیاسی موجب شکست شورای امنیت در اجرای وظایف خود در قبال مسئله فلسطین شده است.

به گزارش «نماینده» سفیر و نماینده کشورمان در سازمان ملل در این نشست بر حمایت و همبستگی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد از آرمان فلسطین و احقاق حقوق غیر قابل انکار مردم این سرزمین و نیز بر حق تشکیل کشور مستقل فلسطینی تاکید کرد.

غلامعلی خوشرو با اشاره به آلام مردم فلسطین در مدت شصت و هفت سالی که موضوع فلسطین در دستور کار سازمان ملل متحد و شورای امنیت است، گفت: از نظر جنبش عدم تعهد آنچه موجب شکست شورای امنیت در اجرای وظایف خود در قبال مسئله فلسطین شده، نبود اراده سیاسی است.

وی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی و سیاست های نژاد پرستانه و غیر قانونی آن به ویژه در تهاجم سال گذشته به مردم بی دفاع غزه که در گزارش کمیسیون تحقیق کمیساریای عالی حقوق بشر نیز منعکس شده است، گفت: بر اساس شواهد و مدارک تایید شده در این گزارش، اسرائیل مرتکب جنایات جنگی شده و اصول حقوق بشر انساندوستانه بین‌المللی را یکسره نادیده گرفته است.

خوشرو افزود: این رژیم باید پاسخگوی اعمال خود باشد اما تاکنون هیچ اقدام بین‌المللی علیه این رژیم صورت نگرفته است و این بی‌کیفری نمی‌تواند هیچ‌گونه توجیهی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه شورای امنیت نمی‌تواند همچنان در قبال این بحران که صلح و امنیت را در خاورمیانه به خطر انداخته است، منفعل باقی بماند، گفت: این شورا باید بر اساس وظایف خود که در منشور ملل متحد تصریح شده، زمینه را برای ایجاد صلحی پایدار و عادلانه در سرزمین فلسطین فراهم کند.

خوشرو همچنین بار دیگر بر مواضع جنبش عدم تعهد مبنی بر محکومیت تجاوزهای مستمر و مکرر رژیم اسرائیل به مرزهای لبنان و نقض حاکمیت این کشور و نیز ادامه اشغال غیر قانونی بلندی های جولان تاکید کرد.

نظر شما