شناسهٔ خبر: 102133 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی اصولگرایان

کریمی قدوسی:

اصولگرایان با همگرایی و وحدت می توانند پیروز انتخابات باشند/ مسوول ستاد انتخابات احمدی نژاد مشخص شد/ شناسایی ۳۰۰۰ اصلاح طلب برای کاندیداتوری مجلس

کریمی قدوسی43 اگر اصولگرایان با هوشیاری، ‌دقت، حکمت، صداقت، مصلحت و با حفظ مواضع انقلابی عمل کنند، رای مردم رای به اصولگرایی خواهد بود. با این توصیف مجلس دهم مجلس اصولگرا حتی با تغییرات وسیع در نمایندگان و بلکه بهتر از مجلس نهم خواهد بود. برای باقی ماندن مجلس دهم در اختیار اصولگرایان نیازمند کار، مجاهدت، تلاش، همگرایی، وحدت و اقدامات عمیق فرهنگی و سیاسی است.

به گزارش «نماینده» یک عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به شعارهای انتخاباتی رییس‌جمهور در سال ۱۳۹۲ معتقد است که «رییس‌جمهور آن زمان کدهایی دادند که گویا اگر انتخاب شود فضای سیاسی را باز و از برخی افراد رفع حصر می‌کنند در حالی که این وعده‌ها در حیطه کاری قوه قضاییه است این مسئله از بن‌بست‌هایی است که ایشان هیچ‌کاری نمی‌تواند انجام دهد.»

این نماینده مجلس در عین حال بر این باور است که «دولت یازدهم در برخی زمینه‌ها کم و بیش به موفقیت‌های محدودی نائل آمده است. اما ارزش‌گریزی‌ها، بر هم زدن وحدت و انسجام ملی، وادادگی، تسلیم در برابر خواست نظام سلطه و ادبیات ایشان نسبت به منتقدان جای نقد واقع‌بینانه دارد نه خدای نخواسته تخریب.»

آنچه می خوانید گفتگوی سایت اصولگرایان است با جواد کریمی قدوسی، نماینده مردم مشهد و کلات.

*رییس‌جمهور تا چه اندازه موفق به پیاده کردن شعارهایی که در تبلیغات انتخاباتی داد شده است؟

شعارهای انتخاباتی برای جمع‌آوری رای و ایجاد برانگیختگی افکار عمومی طراحی می‌شود اما دولت‌ها پس از روی کار آمدن متوجه می‌شوند نمی‌توانند بخش قابل توجهی از آنها را عملیاتی کنند یا بخش زیادی از شعارها خارج از حیطه اختیارات قوه مجریه است و یا بسترهای اصلاح فرآیندهای معیوب و رفع چالش‌ها وجود ندارد. آقای روحانی به راحتی نمی‌تواند شعارهای تبلیغاتی سال ۹۲ را پیاده کند.

 

*وعده‌های دکتر روحانی در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی چقدر تحقق یافته است؟

رییس‌جمهور در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی وعده‌های زیادی داد که بر خلاف قوانین جاری کشور است. ایشان آن زمان کدهایی دادند که گویا اگر انتخاب شود فضای سیاسی را باز و از برخی افراد رفع حصر می‌کنند در حالی که این وعده‌ها در حیطه کاری قوه قضاییه است به همین دلیل پس از ۲ سال در انجام این امور با بن‌بست روبرو شدند. رفع حصر این افراد یکی از وعده‌های آقای روحانی بود در حالی که حصر خانگی این افراد کاملا منطبق بر احکام و اصول قانون اساسی و قوانین موضوعه انجام شده است. آقای رییس‌جمهور تلاش زیادی کرد، از همه ابزارهای موجود استفاده کرد و حتی در سخنرانی که به مناسبت دومین سال انتخاب شدن‌شان بیان کردند، توضیحاتی در این خصوص ارائه دادند اما این مسئله از بن‌بست‌هایی است که ایشان هیچ‌کاری نمی‌تواند انجام دهد.

*وعده‌های رییس‌جمهور در حوزه‌های مورد انتقاد جنابعالی چقدر با قوانین جاری کشور فاصله دارد؟

وعده‌های انتخاباتی رییس‌جمهور از حیث وعده‌های مدیریتی با آن چیزی که اتفاق افتاد از لحاظ انطباق با قانون فاصله معناداری دارد. بازگشت عناصر زیادی که در فتنه ۸۸ نقش موثر دانستند به بدنه اجرایی دستگاه‌های اجرایی، دولت یازدهم را به سمت فتنه دیگری سوق می‌دهد. احتمال می‌دهم اگر تدابیر ویژه‌ای نباشد، ملت بیدار نباشد و مجلس به وظیفه‌اش عمل نکند، بروز این اتفاق محتمل خواهد بود.

آقای روحانی هر بار یک پله از نردبان بی‌اعتماد کردن مردم نسبت به برخی مسائل بالاتر می‌رود و اعلام می‌کند بنده به عنوان مجری قانون اساسی به میدان می‌آیم و اجازه نمی‌دهم. این سخن به چه معناست؟ مجری و ناظر انتخابات مشخص است. معتمدین محلی و هیات‌های اجرایی و نظارت مشخص هستند و چشمان مردم حاضر سر صندوق‌ها، نظاره‌گر است. قوی‌ترین نظارت، نظارت رای دهندگان است. از آقای رییس‌جمهور که چند دوره دبیر شورای عالی امنیت ملی، نایب رییس مجلس و رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بودند و فتنه ۸۸ را با آن التهابش دیدند، ادعای تقلب و غیرشفاف بودن انتخابات را بیان می‌کند، کار درستی نیست. این مسئله حکایت از مسائلی در اتاق‌های فکر و عملیات‌های طراحی شده دارد، ما نگران این مسائلیم. در نمونه‌ای دیگر در همایش فرمانداران وقتی آقای قرائتی بنابر موضوعی اسم یکی از سران فتنه‌ای که در حصر به سر می‌برد را اعلام می‌کند، همه فرمانداران برای ایشان صلوات می‌فرستند وقتی با تذکر ایشان روبرو می‌شوند، همه کف می‌زنند. این مسئله نشان از اتاق فکر قوی و ارتباطات خارجی و داخلی دارد و به سمت ملتهب کردن فضای انتخابات حرکت می‌کنند.

*دولت یازدهم طی دو سال گذشته در حوزه اقتصادی چقدر توانست به وعده‌های انتخاباتی رییس‌جمهور عینیت دهد؟

در حوزه اقتصادی نیز حرف برای نقد زیاد است البته وزیر اقتصاد تلاش‌هایی کرده است ولی به صراحت می‌گویم همدلی در اقتصاد مقاومتی در دولت یازدهم دیده نمی‌شود. رییس‌جمهور علاج مشکلات را در ارتباط با خارج و دست دادن با آمریکایی‌ها می‌داند. هر چند که در برخی سخنرانی‌ها از اقتصاد مقاومتی سخن می‌گوید ولی هم‌دلی لازم را در دستگاه‌ها به وجود نیاورده است. در حوزه اشتغال و تولید نیز همچنان شاهد توقف ظرفیت‌های معطل مانده بنگاه‌های اقتصادی و کارخانجات هستیم. یک جوان مشهدی به بنده گفت به تیم مذاکره کنند بگویید اگر همین میزان وقتی که برای مذاکرات گذاشتید همین وقت را صرف بازاریابی در کشورهای منطقه می‌کردید یا جلوی قاچاق را می‌گرفتید بسیاری از مشکلات تولید و اقتصاد کشور حل می‌شد.

*مجلس طی دو سال گذشته برای حل مشکلات اقتصادی مردم چه اقداماتی انجام داده است؟

دولت به جای یک لایحه نیم بند در حوزه اقتصادی باید حداقل ۵ -۶ لایحه جون‌دار در موضوع اقتصاد مقاومتی و رفع موانع تولید به مجلس تقدیم می‌کرد. دولت در ارسال لوایح طی ۲ سال گذشته کم گذاشت البته مجلس تا جایی که دستش باز بود از طریق ارائه طرح این مسئله را جبران کرد. فاصله بین تعداد طرح‌های مجلس و لوایح دولت یک دهم است. طی این مدت مجلس ۱۰ برابر دولت طرح ارائه کرده است.

*ارزیابی شما از عملکرد فرهنگی و قومیتی دولت در سال سوم فعالیت این دولت در چه وضعیتی است؟

در حوزه فرهنگی بخشی از وعده‌های انتخاباتی رییس‌جمهور که مخالف نص قانون اساسی و فرهنگ انقلابی ملت ایران است. ایشان در استان خراسان شمالی وقتی با ساز و دهل مراسم روبرو شد، نقل به مضمون گفت «همانطور که عده‌ای با زیارت امام رضا (ع) دل‌شان خنک می‌شود، ساز و دهل هم می‌تواند دل عده دیگری را خنک کند» این سخن نسبت به معارف اهل بیت جفای بزرگی است. یا در حوزه اقوام و و اقلیت‌های مذهبی دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی از روز اول مسئولیت به تحریک اقوام و عمیق کردن شکاف بین آنان مشغول است. سخنان ایشان درباره امپراتوری ساسانی و بغداد تنش زیادی را در روابط خارجی کشور به وجود آورد. البته دولت یازدهم در برخی زمینه‌ها کم و بیش به موفقیت‌های محدودی نائل آمده است. اما ارزش‌گریزی‌ها بر هم زدن وحدت و انسجام ملی، وادادگی، تسلیم در برابر خواست نظام سلطه و ادبیات ایشان نسبت به منتقدان جای نقد واقع‌بینانه دارد نه خدای نخواسته تخریب.

*به نظر شما تعامل مجلس نهم با دولت یازدهم چطور بوده است؟

هیات رییسه مجلس نهم و شخص رییس مجلس، روسای کمیسیون‌ها و نمایندگان بسیار شفاف و قوی به صحنه تعامل با قوه مجریه ورود کردند. الحق والانصاف آقای لاریجانی حمایت بسیار برجسته‌ای از دولت یازدهم داشته است. کمک‌های ایشان به دولت در برخی موارد حتی مانع اجرای وظیفه نظارتی نمایندگان شد اما هر قدر اقدامات داخلی دولت تهدیدزا باشد، مجلس می‌تواند از جنبه نظارتی تهدیدات را مهار کند. با مجوزی که قانون اساسی به مجلس داده می‌توانیم تهدیدهای قوه مجریه را مهار کنیم. تعامل مجلس و دولت به معنای بستن چشم بر مسائلی که امنیت ملی را خدشه‌دار می‌کند، نیست و اصلا هم‌دلی و هم‌زبانی هم اصلا به این مفهوم نیست. البته لازم به یادآوری است که فضای تعاملی مجلس نهم با دولت یازدهم در مجلس هشتم و دولت دهم وجود نداشت و دولت یازدهم باید قدر این مسئله را بداند. حتی نمایندگان حامی دولت نیز که تعامل نزدیکی با دولت دارند به رفتار دولت در تعمال با مجلس نقد دارند.

*تعامل مجلس و دولت چه تاثیری بر جنبه‌های نظارت مجلس داشته است؟

آقای روحانی در یکی از نشست‌های دولت به وزرا اشاره می‌کند که شما نباید پاسخگوی مجلس باشید و سوال مجلس از وزرا در خصوص مسئله خاصی را مورد نقد قرار می‌دهد. دلیل تذکر، سوال و استیضاح نمایندگان مجلس رفتار و فضایی است که دولت به وجود آورده است. به طور مثال در پرونده کرسنت به پرداخت ۱۳.۲ میلیارد دلار محکوم شدیم که باعث و بانی این محکومیت شخص آقایان روحانی و زنگنه هستند. به رییس‌جمهور اعلام شد پرونده ایران در دادگاه لاهه در مرحله خوبی است و اسناد و مدارک بر علیه طرف مقابل است و رای به نفع ایران صادر می‌شود، شما زنگنه را به عنوان وزیر نفت معرفی نکن. یا در نمونه‌ای دیگر از این همکاری مجلس و دولت، با حمایت لاریجانی و باهنر اجازه به نتیجه رسیدن سوال الیاس نادران از وزیر نفت داده نشد. ملت هنوز متوجه خسارت سنگین پرونده کرسنت نشده‌اند. متاسفانه ذوق، شوق و اعتقاد مجلس در این پرونده تخریب شد و اجازه اعمال نظر مجلس داده نشد.

*وضعیت جریان اصولگرا را در انتخابات پیش رو که قرار است اواخر سال جاری برگزار شود چطور ارزیابی می کنید؟

برگزاری نشست‌های وحدت‌بخش در جریان اصولگرا امیدبخش است. اضلاع مثلث اصولگرا روی منشور وحدت اصولگرایان به تفاهم رسیده‌اند و در سراسر کشور ۹۰ درصد لیست مشترک خواهند داشت اما دو نگرانی بزرگ وجود دارد. بخشی از پیکره اصولگرایان رهروان ولایت با بدنه دولت به تفاهم رسیده‌اند و در پی تامین نظر رییس‌جمهور در شکل‌گیری مجلس وکیل‌الدوله‌ها هستند. همه تلاش می‌کنند تا آقای لاریجانی در جرگه وحدت اصولگرایان باقی ماند. اگر در نهایت این اتفاق نیفتد خودشان ضرر می‌کنند. نگرانی دوم تحریک احمدی‌نژاد برای ارائه لیست انتخاباتی است. برخی اخبار حکایت از جمع شدن یاران احمدی‌نژاد در نشست‌های انتخاباتی، سخنرانی آقای مشایی و انتخاب مرتضی تمدن به عنوان رییس ستاد انتخابات احمدی‌نژاد دارد. برخی وزرای دولت نهم خوب و صالح هستند که ممکن است در استان‌ها به صورت مستقل کاندید شوند.

*ارزیابی شما از وضعیت جریان اصلاح‌طلب چیست؟

اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند دو رخنه فوق‌الاشاره را در بدنه اصولگرایی به وجود آورند تا آرای اصولگرایان تجزیه شود. اصلاح‌طلبان دو مشکل اساسی دارند که از طریق تضعیف اصولگرایان در پی جبران آن هستند. اول آنکه احزاب اصلاح‌طلب در فتنه ۸۸ ضربه خوردند و دوم، چهره‌های سیاسی این جریان آسیب دیدند. احزاب و چهره‌های اصلاح‌طلب خط قرمز شورای نگهبان هستند. هر اصلاح‌طلبی که به هر نحو در فتنه ۸۸ حضور داشته اعم از حضور، نقش، رفتار و سوابق مورد رسیدگی جدی قرار می‌گیرد.

*وضعیت تعاملی دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت چگونه است؟

فراکسیون اصولگرایان از ابتدا در پی تعامل حداکثری با رهروان ولایت بوده است و در بسیاری از نقطه عطف‌ها کارهای مشترکی انجام داده است که یکی از آنها طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای است. دیدارهای اعضای دو فراکسیون نیز در راستای نزدیک شدن به یکدیگر است. اراده‌ای در دو طرف برای دور شدن از یکدیگر وجود ندارد اما همانطور که گفتم نسبت به ائتلاف رهروان و دولت نگرانم و هر قدر به زمان انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، نگرانی‌ام بیشتر می‌شود.

*با توجه به حساسیت انتخابات اسفندماه به نظر شما کدام جریان پیروز انتخابات خواهند بود؟

پیش‌بینی‌مان بروز حوادث، اتفافاقات و التهاباتی در انتخابات اسفندماه است. هر چند تلاش می‌شود امنیت انتخابات بر قرار باشد. از اینکه آقای رییس‌جمهور با سخنان‌شان مردم را مقابل مردم قرار دهد نگرانم البته این پیام‌ها و نشانه‌ها به اصولگرایان حامی اعتدالیون پیامی روشن است که دچار چالش می‌شوند.

با نگاه به فضای سیاسی، فرهنگی، داخلی، خارجی و اقتصادی به ویژه تحولات منطقه و حتی نظرسنجی‌های دولت، حضور مردم در انتخابات حداکثری خواهد بود. البته همانطور که گفتم اصلاح‌طلبان در پی تسخیر مجلس هستند، برای مجلس خبرگان نیز از این خواب‌ها دیده‌اند. آقای موسوی لاری گفته است ۵۰۰ نفر را برای این انتخابات کاندید می‌کنیم. یا برای انتخابات مجلس گفته شده است ۳۰۰۰ نفر را شناسایی کرده‌ایم که حداقل یک سوم آنها تایید صلاحیت می‌شوند برای هر کرسی مجلس سه نفر ذخیره داریم. به هر حال اگر اصولگرایان با هوشیاری، ‌دقت، حکمت، صداقت، مصلحت و با حفظ مواضع انقلابی عمل کنند، رای مردم رای به اصولگرایی خواهد بود. با این توصیف مجلس دهم مجلس اصولگرا حتی با تغییرات وسیع در نمایندگان و بلکه بهتر از مجلس نهم خواهد بود. برای باقی ماندن مجلس دهم در اختیار اصولگرایان نیازمند کار، مجاهدت، تلاش، همگرایی، وحدت و اقدامات عمیق فرهنگی و سیاسی است.

*کاندید انتخابات مجلس دهم می‌شوید؟

به عنوان یک سرباز تا وقتی ماموریت دیگری به بنده محول نشود در دوره بعد هم حضور می‌یابم. انشاالله اصولگرایان دست برتر را در انتخابات‌های آتی خواهند داشت. مهمترین دلیل آن نیز عملکرد این جریان است. مردم به چهره‌های اصولگرا رغبت دارند و به آنان رای می‌دهند. احزاب، چهره‌ها و مواضع اصولگرایان در حکم سرمایه این جریان هستند که در قالب لیست واحد در عرصه سیاسی کشور مشارکت می‌کنند. مردم هم با رای به لیست اصولگرایان نمایندگان‌شان را به مجلس می‌فرستند. نگرانی ما در انتخابات پیش‌رو نقش دولت در این انتخابات و استفاده از نیروهای اصلاح‌طلب است. باید با قانون‌گذاری هم که شده مانع نقش آفرینی دولت در جریان انتخابات شویم.

*نظر شما درباره تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی چیست؟

مسائل اجرایی و مجریان قانون نسبت به ساختارها و قوانین اهمیت بیشتری دارند. مجریان قانون باید از بن دندان ساده زیست باشند. افرادی که ثروت هزار میلیارد تومانی دارند به درد این سازمان نمی‌خورند. در قانون شرط سوابق، ثروت و مواضع سیاسی افراد برای عضویت در این سازمان باید به صراحت گنجانده شود در غیر این صورت ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی این دولت هم به سرنوشت ستاد مبارزه با مفاسد دولت قبل دچار می‌شود. انقلاب از طریق مفاسد اقتصادی می‌تواند به زانو درآید. رایج شدن مفاسد اقتصادی بین مسئولان و آقازاده‌ها می‌تواند انقلاب را به انحراف بکشاند. باید راه‌های فساد یقه سفیدها را بست. سازمان مذکور باید قدرت برخورد با یقه سفیدها را داشته باشد. در پرونده محکومیت مهدی هاشمی به دلیل اجرا شدن عدالت، خوشحالم، امیدوارم در دهه چهارم انقلاب به فرموده رهبری رقم درشتی از عدالت محقق شود.

 

نظر شما