شناسهٔ خبر: 102115 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

به تیم ایرانی گفتم شعار مرگ بر آمریکا احمقانه است/هشدار«جان کری» به کنگره

جان کری وزیرخارجه آمریکا با هشدار به کنگره این کشور گفت اگر ما توافق هسته‌ای ایران را تایید نکنیم و آن را رد کنیم، بدون داشتن هرگونه جایگزینی، به خانه اول بازمی‌گردیم.

 به گزارش «نماینده» جان کری در ادامه اقداماتش برای قبولاندن «برجام» به سیاستمداران و مردم آمریکا، ‌امروز جمعه با حضور در شورای روابط خارجی آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای ایران سخنرانی کرد.

در ابتدای این نشست «ریچارد هاس» رئیس شورای روابط خارجی آمریکا از کری پرسید: «از نظر شما ما از توافق هسته‌ای با ایران چه به دست آورده‌ایم و ایران چه به دست آورده است؟».

وزیر خارجه آمریکا جواب داد: «ما در حال کسب ایمنی و امنیت برای اسرائیل و منطقه‌ هستیم که هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد».

وزیر خارجه آمریکا در این سخنرانی با اشاره به «برجام» گفت: موضوع آن نیست که پس از ۱۵ سال چه اتفاقی خواهد افتاد موضوع آن است که اگر ما این توافق را نپذیریم فردا چه اتفاقی می‌افتد».

دیپلمات ارشد آمریکایی در ادامه درباره مفاد «برجام» و جمعبندی مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد:‌ «هیچ چیزی در این توافق بر اساس و مبتنی بر اعتماد نیست. هیچ چیز. ما ساده لوح نیستیم».

جان کری با تاکید بر اینکه توافق کنونی مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی خواهد شد، گفت: «اگر ما خواهان عقب راندن ایران هستیم، ما باید علیه ایرانی که سلاح اتمی ندارد این کار را انجام خواهیم داد. با توافق کنونی طی ۱۰ سال آینده زمان گریز هسته‌ای یک سال یا بیشتر خواهد بود».

وزیر خارجه دولت اوباما باز هم در ادامه ادعاهای آمریکاییها درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران گفت که ما بر اساس این توافق، اطلاعات کافی از برنامه هسته‌ای این کشور و به دسترسیهای خاص دست یافتیم و برای سالها برنامه هسته‌ای آنها با محدودیتهایی همراه شده است.

کری با اشاره به مفاد «برجام» افزود: ما یک قرار و مدار و ترتیبات بی نظیری داریم که بر اساس آن یکی از کشورها(یکی از اعضای گروه ۱+۵) می‌توانند بهخ شورای امنتی سازمان ملل رجوع کرده و برای بازگرداندن تحریم‌ها رای‌گیری انجام دهند.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه با برشمردن محسنات «برجام» برای متحدان ایالات متحده گفت: اکنون ما این توانایی را خواهیم داشت که منطقه خلیج فارس و اسرائیل را برای به عقب راندن و مقابله با ایران متحد کنیم.

دیپلمات ارشد آمریکایی با هشدار به کنگره این کشور گفت اگر ما توافق هسته‌ای ایران را تایید نکنیم و آن را رد کنیم، بدون داشتن هرگونه جایگزینی، به خانه اول بازمی‌گردیم.

جان کری همچنین ادعا کرد: من به شما نمی‌گویم که ایران تقلب نخواهد کرد چون من این موضوع را نمی‌دانم اما ما این توانایی را داریم که بدانیم آنها در حال انجام چه کاری هستند.

او بار دیگر این موضوع تکراری را مطرح کرد که با «برجام» و جمعبندی مذاکرات هسته‌ای ایران، منطقه، اسرائیل و جهان امن‌تر شده است.

وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا با هشدار درباره «جایگزینهای موجود در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران» گفت: اکنون انتخاب از بین ایجاد یک سیستمی است که به ما آگاهی و دانش(درباره برنامه هسته‌ای ایران) می‌دهد یا رفتن به جنگ است.

ریچارد هاس از وزیر خارجه آمریکا سوال کرد: آیا شما روی این موضوع شرط‌بندی و حساب کرده‌اید که ایران به طور قابل ملاحظه‌ای تغییر خواهد کرد؟ جان کری در پاسخ گفت که : نه اینطور نیست البته من می‌گویم که طی ۱۵ سال آینده، کشورها تغییر می‌کنند.

مجری سرشناس این نشست از میهمان دیپلمات خود پرسید آیا شما اماده کار با کنگره هستید؟ وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد که ما با کنگره تا هر آنجایی که ممکن است، همکاری خواهیم کرد.

جان کری در ادامه باز هم با تکرار تهدیدهای مقامات آمریکایی در قبال ایران گفت: رئیس‌جمهور این موضوع را مشخص و تصریح کرده که ایران به سلاح هسته‌ای نخواهد رسید و اگر ضروری باشد او از نیروی نظامی(برای این منظور) استفاده خواهد کرد.

در ادامه این نشست، مجری گفت که با توجه به مذاکرات هسته‌ای، آیا اکنون ایران را باید مشمول و شامل دیپلماسی منطقه‌ای درنظر گرفته شود. جان کری پاسخ داد: با این توافق، ایران آماده صحبت و مذاکره درباره موضوعات منطقه‌ای است.

دیپلمات ارشد آمریکایی باز هم ادعای تکراری مقامات این کشور را تکرار کرد و گفت : آنچه ایران را به میز مذاکره آورد، تحریمها بود و موضوع همیشه رفع تحریم‌ها بوده است.

وزیر خارجه آمریکا در این نشست به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در وین اشاره کرد و گفت: «به تیم ایرانی گفتم که شعار مرگ بر آمریکا نه تنها کمک‌کننده نیست، بلکه کاملا احمقانه است».

جان کری در بخش دیگری از این سخنرانی تصریح کرد که با این توافق خاورمیانه‌ای که اکنون روی شعله‌های آتش است، قابل مدیریت‌تر می‌شود.

نظر شما