شناسهٔ خبر: 102104 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

بررسی توافق هسته ای نباید منحصر به کمیسیون امنیت ملی شود

اسماعیل جلیلی عضو کمیسون برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه بررسی توافق هسته ای نباید تنها به کمیسیون امنیت ملی منحصر شود، اظهار داشت: گستردگی و پیچیدگی موضوعات توافقنامه، استفاده از توان تخصصی کمیسیون هایی مانند انرژی، اقتصادی، برنامه و بودجه و صنایع که مستقیما با موضوعات مندرج در توافقنامه مرتبط هستند را می طلبد.

به گزارش «نماینده» اسماعیل جلیلی در خصوص رسیدگی به متن توافقنامه در مجلس شورای اسلامی گفت: پس از ارائه متن توافقنامه کاملا مشخص شد که متن توافق با ظرافت و پیچیدگی هایی که دارد اشتباه بودن بسیاری از اظهارنظرها و قضاوت ها در مورد کم‌کاری تیم مذاکره کننده را نمایان ساخت.

نماینده مردم مسجدسلیمان تاکید کرد: تیم مذاکره‌کننده کشورمان با دقت و وسواس بسیار نسبت به موضوعات متن و بند به بند توافق چانه‌زنی و بررسی‌های فنی را انجام دادند.

سخنگوی کمیسیون حمایت از تولید ملی اظهار داشت: هر چند در مورد توافقنامه هسته ای با کشورهای ۱+۵، مجلس شورای اسلامی نقشی در اصلاح آن نخواهد داشت و صرفا می تواند کلیات توافق را به رأی بگذارد، اما تشکیل کمیسیون ویژه با تدبیر ریاست مجلس اقدامی مهم جهت تطبیق دقیق توافقنامه با خطوط قرمز نظام و بررسی ابعاد مختلف آن خواهد بود.

عضو کمیسون برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه بررسی توافق هسته ای نباید تنها به کمیسیون امنیت ملی منحصر شود، اظهار داشت: گستردگی و پیچیدگی موضوعات توافقنامه، استفاده از توان تخصصی کمیسیون هایی مانند انرژی، اقتصادی، برنامه و بودجه و صنایع که مستقیما با موضوعات مندرج در توافقنامه مرتبط هستند را می طلبد.

عضو فراکسیون رهروان مجلس پیشنهاد کرد که کمیسیون ویژه بررسی توافق هسته ای با ترکیبی متشکل از ۹ نفر از اعضای کمیسیون امنیت ملی، ۳ نفر از هر کمیسیون تخصصی، رؤسای تمام کمیسیون ها به ریاست علی لاریجانی، رئیس مجلس یا یکی از نایب رئیسان مجلس شورای اسلامی تشکیل می شود.

وی تصریح کرد: با توجه به فراملی بودن موضوع بررسی توافقنامه هسته ای باید از رویکرد انحصاری و جناحی در بررسی این توافق کاملا پرهیز گردد.

به گزارش مهر، رؤسای دو فراکسیون اصولگرای مجلس روز چهارشنبه جلساتی را برای تعیین ترکیب کمیسیون ویژه بررسی توافق هسته ای برگزار کردند.

سه راهکار اصلی برای تشکیل این کمیسیون وجود دارد. اول ارائه لیست مشترک از طرف دو فراکسیون سیاسی مجلس، دوم ارائه لیست مستقل از سوی هر فراکسیون و سوم تعیین ترکیبی متشکل از اعضای کمیسیون های تخصصی که هنوز هیچ کدام از این گزینه‌ها مورد توافق قرار نگرفته است.

نظر شما