شناسهٔ خبر: 101951 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

قشقاوی در گفت و گو با «نماینده»:

اینکه صلاحیت بررسی برجام با مجلس است یا شورای عالی امنیت باید به ما ابلاغ شود

قشقاوی معاون کنسولی و امور مجلس وزارت خارجه در واکنش به اظهارات مجید انصاری عنوان داشت: اینکه اولویت صلاحیت بررسی جمع بندی هسته ای با مجلس است یا شورای امنیت باید به ما ابلاغ شود.

حسن قشقاوی، معاون کنسولی و امور مجلس وزارت خارجه، در گفتگو با «نماینده» تصریح کرد: در خصوص روند بررسی و تصویب جمع بندی هسته ای باید مسئولین نظام تصمیم بگیرند. طبیعی است که هر روندی را که دستور دهند وزارت امور خارجه مجری است. ما به عنوان وزارت امور خارجه موظف به اجرای تصمیمات مقامات عالی و مسئولان نظام هستیم و هرفرآیندی را که ابلاغ کنند، اجرا می کنیم. وزرات امور خارجه نه برای شورای عالی امنیت ملی و نه برای مجلس، اجازه تعیین تکلیف ندارد.

وی در واکنش به اظهارات معاون پارلمانی رئیس جمهور -حجت الاسلام انصاری- مبنی بر اینکه اولویت حقوقی صلاحیت بررسی جمع بندی با شورای عالی امنیت ملی است، عنوان داشت: من فرمایشات آقای انصاری را ندیده ام، اینکه اولویت صلاحیت بررسی جمع بندی هسته ای با مجلس است یا شورای امنیت باید به ما ابلاغ شود.

معاون امور مجلس وزارت خارجه در پاسخ به این پرسش که منظورش از مقامات عالی و مسئولین، رئیس جمهور است؟ تأکید کرد: قطعاً رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی هستند. در کل این فرآیندهای قانونی چیزی نیست که تصمیم گیری در خصوص آن در اختیار وزارت امور خارجه باشد. منتظر هستیم هر آنچه که مسئولین مطابق مصلحت عالیه ابلاغ کردند، اجرا کنیم.

قشقاوی در ادامه گفتگو با «نماینده» در خصوص اظهارات عراقچی مبنی بر اینکه در متن جمع بندی امکان هیچگونه دخل و تصرفی ولو به اندازه تغییر یک کلمه وجود ندارد و باید یا جمع بندی به کل رد و یا به کل تصویب شود نیز تصریح کرد: شنیده ام که تصمیم بر این است که تمام کشورهای طرف توافق و حتی در کنگره آمریکا نیز همینگونه اجرا می شود، که ابتدا رد جمع بندی به رأی گذاشته می شود. بنابراین در همه کشورهای ۵+۱ و ایران کلیات توافق یا رد و یا تصویب می شود.  

نظر شما