شناسهٔ خبر: 101929 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نگرانی فابیوس از تنبیه شرکت‌های فرانسوی توسط ایران

ظریف و فابیوس 43 وزیر امور خارجه فرانسه با نگرانی از موضع ایرانی‌ها در برابر شرکت‌های فرانسوی و پیش از سفر به ایران گفت: درست است که فرانسه در مذاکرات هسته‌ای با ایران موضع سخت‌گیرانه‌ای داشت اما آیا به خاطر آن شرکت‌های فرانسوی باید تنبیه شوند؟

به گزارش «نماینده»،  درحالی که وزیر امور خارجه فرانسه قرار است هفته آینده به ایران بیاید، گفت: درست است که فرانسه در مذاکرات هسته‌ای با ایران موضع سخت‌گیرانه‌ای داشت اما آیا به خاطر آن شرکت‌های فرانسوی باید تنبیه شوند؟ مطمئنم سخت‌گیری‌های فرانسه در مذاکرات هسته‌ای با ایران به روابط تجاری آنها بعد از برداشته شدن تحریم‌ها آسیب نخواهد زد.

دیدار هفته آینده لوران فابیوس، ‌نخستین دیدار رسمی وزیر امور خارجه فرانسه از ایران  طی ۱۲ سال گذشته خواهد بود.

وی در مذاکرات اخیر هسته‌ای ایران با ۶ قدرت جهانی و به رغم روابط تجاری، سیاسی تاریخی و طولانی و نیز پیوندهای اجتماعی فرانسه با ایران و همچنین حضور آیت‌الله خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۹۷۰ در فرانسه، سخت‌ترین موضع را در پیش گرفت.

فابیوس که در یک مصاحبه رادیویی صحبت می‌کرد، گفت: این واقعیت است که فرانسه در این مذاکرات موضع سرسختی داشت، آیا مفهوم آن این است که شرکت‌های فرانسوی باید تنبیه شوند؟ جواب من منفی است؛ زیرا در گذشته فرانسه حضور ارزشمندی در ایران داشت. کارشناسان ما در بسیاری از زمینه‌ها خبره هستند و ایرانی‌ها هم نسبت به این مسائل بسیار جدی هستند و همچنین در سیاست‌های خارجی معتقدم با احترام متقابل هیچ چیزی از دست نخواهد رفت.

زمانی که تحریم‌ها برداشته می‌شود، ایران می‌تواند بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار از حساب‌های موجود در بانک‌های خارجی که بلوکه‌ شده است، برداشت کند. همچنین تولیدکنندگان بزرگ نفتی هم به سیستم تجارت بین‌المللی با ایران می‌پیوندند.

لوران فابیوس قرار است ۲۹ جولای (۷ مرداد) با حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیدار داشته باشد.

وی مدیران اقتصادی کشورش را همراه نخواهد داشت و این مسئله برخلاف کشور آلمان است که وزیر اقتصادی این کشور یک هیأت بزرگ اقتصادی را این هفته به ایران آورد و آلمان نخستین کشوری بود که بعد از توافق از ایران دیدار کرد.

باوجود این ظاهراً پاریس برای برداشته شدن تحریم‌ها آماده می‌شود که لغو تحریم‌ها در ۳ ماهه نخست سال ۲۰۱۶ به شرطی که طرف ایرانی به توافقات که پیش از این انجام شد و در روز دوشنبه در شورای امنیت ملی به تصویب رسید متعهد باشد.

یک دیپلمات ارشد فرانسه گفت: حدود ۵۰ مقام ارشد اجرایی از شرکت‌های بزرگ فرانسه برای دیدار با ایران در اواخر دیروز توجیه شدند.

به طور تاریخی کارخانه‌های فرانسه مانند خودروسازی پژو و شرکت نفتی توتال به طور جدی در بازار ایران مشغول بودند، اما بعد از تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا در سال ۲۰۱۱ حضور آنها کم‌رنگ شد.

براساس اعلام وزیر امور خارجه فرانسه واردات ایران از فرانسه به ۶۲ میلیون یورو در سال ۲۰۱۳ رسید درحالی که این رقم در سال ۲۰۱۱ رقمی معادل ۱.۷۷ میلیارد یورو بود. صادرات فرانسه به ایران نیز به رقم ۴۹۴ میلیون یورو در سال ۲۰۱۳ کاهش یافت که این رقم در سال ۲۰۱۱ معادل ۱.۶۶ میلیارد یورو بود.

بانک فرانسوی پاریباس حدود ۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ به‌دلیل نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران جریمه شد.

نظر شما