شناسهٔ خبر: 101906 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

پیشنهاد کمیسیون ماده ۱۰ به احزاب

رئیس هیئت برگزاری مجمع عمومی عادی خانه احزاب از پیشنهاد کمیسیون ماده ۱۰ برای تشکیل"کمیته ممیزی" درباره حل اختلافات مربوط به گرایش‌های احزاب خبر داد.

به گزارش «نماینده» حجت‌الاسلام علی‌اکبر مرتضوی کیاسری رئیس هیئت اجرایی مجمع عمومی فوق‌العاده خانه احزاب با اشاره به برگزاری مجمع عمومی عادی خانه احزاب ایران، اظهار داشت: مجمع عمومی عادی خانه احزاب ایران 15 مردادماه با حضور احزاب سه جریان اصول‌گرا، اصلاح‌طلب و وحدت‌گرا یا میانه‌رو برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: دعوتنامه‌های احزاب با 3 امضای محمدحسن غفوری‌فرد، مصطفی کواکبیان و بنده برای احزاب ارسال شده و این 3 امضاء به نوعی نشان‌دهنده 3 گرایش اصول‌گرا(غفوری‌فرد)، اصلاح‌طلب(کواکبیان) و (مرتضوی کیاسری) وحدت‌گراست.

رئیس هیئت اجرایی مجمع عمومی فوق‌العاده خانه احزاب افزود: در این دعوتنامه‌ها از احزاب درخواست شده که به صورت خود اظهاری گرایش خود را اعلام کنند تا انتخابات شورای مرکزی خانه احزاب برگزار شود، یعنی احزاب باید عنوان کنند که جزو کدام گرایش اصلاح‌طلب، اصول‌گرا یا وحدت‌گرا هستند. در این راستا هر کدام از احزاب اگر ادعا کند که جزو گرایشی هستند و آن گرایش سیاسی ادعای آن حزب را قبول کند، مشکلی پیش نمی‌آید.

حجت‌الاسلام کیاسری گفت: اما اگر حزبی ادعای گرایش سیاسی کرد و آن گرایش آن حزب را در گروه خود قبول نکرد، در آن صورت اختلاف پیش می‌آید؛ لذا کمیسیون ماده 10 احزاب پیشنهادی داده که با توجه به انتخاب اعضای شورای مرکزی خانه احزاب متشکل از 7 اصولگرا، 7 اصلاح‌طلب و 7 مستقل، "کمیته ممیزی" یا "گروه حل اختلاف" در این زمینه تشکیل شود تا مشکلات حل شود.

وی یادآور شد: در این خصوص به دلیل تغییر اساسنامه، پیشنهاد کمیسیون ماده 10 احزاب باید به تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده برسد، لذا در 15 مردادماه اگر جلسه مجمع عمومی عادی به حد نصاب یعنی جمعیت به دو سوم برسد، این پیشنهاد رأی‌گیری می‌شود.

رئیس هیئت اجرایی مجمع عمومی فوق‌العاده خانه احزاب، گفت: با توجه به اینکه در اصلاح اساسنامه خانه احزاب مقرر شد مدت زمان مسئولیت هیئت‌رئیسه خانه احزاب به 3 سال تغییر کند و در هر دوره یک گروه ریاست خانه احزاب را بر عهده گیرد، این موضوع نیز باید در مجمع عمومی فوق‌العاده تصویب شود چرا که باید مصوبه تغییر اساسنامه را داشته باشیم.

حجت‌الاسلام کیاسری گفت: احزاب باید توجه داشته باشند که با توجه به اینکه براساس ماده 22 اصلاح شده در مجمع عمومی فوق‌العاده 21 خردادماه شورای مرکزی خانه احزاب مرکب از 21 نفر عضو اصلی و 9 نفر عضو علی‌البدل برای مدت سه سال انتخاب خواهند شد، براساس تأکید کمیسیون ماده 10 احزاب باید این موضوع نیز در مجمع عمومی عادی خانه احزاب به رأی گذاشته شود، چرا که یکی از وظایف مجمع عمومی عادی رأی دادن به اعضای شورای مرکزی است.

وی ادامه داد: بنابراین فراکسیون‌ها پس از معرفی اعضای شورای مرکزی خانه احزاب به مجمع عمومی عادی باید این مجمع به آنها نیز رأی دهند. برخی تصور می‌‌کنند این رأی‌گیری ساختگی است، در حالی که مجمع در این خصوص حق رأی دارد.

رئیس هیئت برگزاری مجمع عمومی عادی خانه احزاب با بیان اینکه اعضای هیئت‌رئیسه مجمع عمومی عادی خانه احزاب در جلسه 15 مردادماه انتخاب خواهند شد، تأکید کرد: احزاب باید توجه داشته باشند که کسانی که می‌خواهند برای شورای مرکزی خانه احزاب کاندیدا شوند، نمی‌توانند برای هیئت‌رئیسه مجمع عمومی عادی خانه احزاب کاندید شوند.

حجت‌الاسلام کیاسری در پایان از احزاب برای حضور در مجمع عمومی عادی خانه احزاب دعوت کرد.

نظر شما