شناسهٔ خبر: 101735 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان

متن توافق وین را با مشورت اسرائیل تهیه کردیم

وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا گفت: کارشناسان آمریکایی و اسرائیلی در یک سال گذشته با هم مشورت کرده‌اند و اسرائیل بر بخش‌های قابل توجهی از توافق هسته‌ای با ایران تاثیر گذاشت.

به گزارش «نماینده» شرمن در جمع خبرنگاران صهیونیست خاطر نشان کرد: اسرائیل از طریق رایزنی‌ها و مشورت‌های کارشناسان اسرائیلی با کارشناسان آمریکایی در یک سال گذشته این تاثیرگذاری را داشته است.
شرمن که برای حصول توافق هسته‌ای با ایران ۲۷ روز متوالی در وین بود، گفت: در این مدت سه بار با «یوسی کوهن» مشاور امنیت ملی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل صحبت کردم.
وی گفت: چهارشنبه شب گذشته در یک کنفرانس ویدئویی طولانی با کوهن و «یووال اشتاینیتز» وزیر زیرساخت‌های ملی اسرائیل، درباره توافق هسته‌ای بحث و گفت‌وگو کردم و ضمن ابراز مواضع آمریکا، دیدگاه‌های این مقام‌های اسرائیلی را شنیدم.
شرمن افزود: به آنان گفتم که به اعتقاد ما این توافق همه ما را ایمن‌تر می‌سازد و زمان گریز هسته‌ای ایران را برای مدت دست کم ۱۰ سال،   به یک سال افزایش می‌دهد. ما توافق بسیار خوبی به دست آوردیم که تمام مسیرهای رسیدن به سلاح هسته‌ای را قطع می‌کند و تضمین می‌کند که اگر ایران توافق را نقض کند، تحریم‌ها برخواهند گشت.
یادآور می‌شود زیگمار گابریل معاون صدراعظم آلمان نیز در بحبوحه سفر به ایران و ضمن مقاله‌ای در نشریه بیلد، مدعی شده بود اگر ایران خواهان روابط اقتصادی بهتر با آلمان و کشورهای غربی است، باید اسرائیل را به رسمیت بشناسد.
 

نظر شما