شناسهٔ خبر: 101704 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

فقط درباره پرونده هسته ای با ایران مذاکره کردیم

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ما فقط درباره پرونده هسته ای با ایران مذاکره کردیم و به دیگر مسایل نپرداختیم.

به گزارش «نماینده» جان کری وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه العربیه گفت که وی با همتایان خود در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دیدار می‌کند و جزئیات توافق هسته‌ای با ایران و همه نقاط در این توافق را که تضمین کننده امنیت کشورهای خلیج فارس است، به اطلاع آن‌ها می‌رساند.

وی افزود: بودجه نظامی کشورهای خلیج فارس صدها برابر بیشتر از ایران است، بنابراین این کشورها می‌توانند در جلوگیری از آنچه وی آن‌را دخالت‌های ایران در منطقه دانست، به شیوه بسیار مؤثری عمل کنند.

کری در پاسخ به این سؤال که آیا نفوذ آمریکا در ایران، تهران را مجبور می‌کند که به منظور یافتن راه حل صلح آمیز و تشکیل دولت انتقالی بدون بشار اسد به نظام سوریه فشار بیاورد، گفت: من نمی‌توانم به جای ایران سخن بگویم، زیرا ما فقط درباره پرونده هسته ای با این کشور مذاکره کردیم و به دیگر مسایل نپرداختیم. حسن روحانی رئیس جمهور ایران در اظهارنظر خود درباره توافقنامه هسته ای تاکید کرد خواهان برقراری روابط متفاوتی با کشورهای منطقه است و من بر این اساس امیدوارم نوعی تغییر در بحران سوریه ایجاد شود.

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از این گفت‌وگو هر نوع نقش بشار اسد در آینده سوریه را رد کرد و افزود: من تعامل فشرده‌ای با دوستانمان در عربستان سعودی داشتم. با سعود الفیصل وزیر سابق امور خارجه عربستان، عادل الجبیر وزیر خارجه کنونی، ولیعهد و جانشین ولیعهد در تعامل بودیم و درباره چگونگی حل مناقشه در سوریه گفت‌وگو کردیم.

کری ادامه داد: ما همچنین با روس‌ها درباره چگونگی تعامل با پرونده سوریه به شیوه موثر گفتگو می کنیم. به همین علت امیدوارم شاهد تغییری در سوریه باشیم و تلاش‌ها را با یکدیگر هماهنگ کنیم و ایده‌های جدیدی را بر روی میز بگذاریم.

نظر شما