شناسهٔ خبر: 101662 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

بازگشت قدرتمند ایران به بازارهای بین المللی نفت

نفت 43 نشریه فارین پالیسی در جدیدترین شماره خود به رونق بازارهای نفت ایران اذعان کرد و نوشت که درپی توافق هسته‌ای ایران می تواند به اصلی ترین حریف غول های انرژی دنیا تبدیل شود.

به گزارش «نماینده»؛ رخدادهای بین المللی دهه گذشته موجب شده بود زیرساخت های نفتی ایران در بازار جهانی از غول های نفتی مانند روسیه، عربستان سعودی و آمریکا عقب بیفتد؛ ولی با توجه به اینکه ایران دارای ذخایر بزرگتری از این بازیگران است با برداشته شدن تحریم ها، پتانسیل تغییر مسیر شرکت های انرژی بین المللی را دارد.

سارا وخشوری، مشاور سابق شرکت ملی نفت ایران در این خصوص می گوید:" ایران برای رسیدن به هدف خود در بازار نفت – که تولید پنج میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۲۰  است- باید از کمک های بیرونی بهره بگیرد. برای رسیدن به این هدف ایران به سرمایه گذاری ۷۰ میلیارد دلاری در زمینه نفت و گاز نیاز دارد. "

با توجه به این مسئله ایران باید هزینه های سنگینی برای بهبود زیرساخت ها و فراهم کردن امکانات انجام دهد و برداشته شدن تحریم ها و آزاد شدن پول های بلوکه شده ایران می تواند برای این کشور فرصت مناسبی برای رسیدن به هدف نفتی تا سال ۲۰۲۰ باشد.

اما اشفورد، کارشناس انرژی در مؤسسه کاتو با اشاره به افزایش سرمایه گذاری انرژی در ایران با برداشته شدن تحریم‌ها گفت:" ایران در صورت تعهد بلند مدت به توافق هسته ای پتانسیل بالایی برای افزایش سرمایه گذاری فراهم می کند. در این صورت شرکت های غربی برای سرمایه گذاری در ایران به صف خواهند شد. "

وی افزود:" ایران حدود ۱۰ درصد از ذخایر نفت جهان را در اختیار خود دارد، این کشور به نوسازی زیرساخت ها جهت افزایش سرمایه گذاری نیاز دارد و تصور می کنم شرکت های بین المللی در صورت سرمایه گذاری در ایران تمایل به همکاری در بهبود زیرساخت های ایران داشته باشند. "

وی خاطرنشان کرد شرکت اکسون موبیل، از مجموعه هایی که به تازگی از بازار روسیه خارج شده است می تواند در صف متقاضیان حضور در بازار ایران باشد. شرکت های دیگر از جمله شرکت های اروپایی مانند Total, BP, Royal Dutch Shell   و  Eni برای رسیدن به نفت خام ایران با یکدیگر در رقابت هستند. مدیرعامل شرکت شل در ماه ژوئن اعلام کرد که ایران " یک کشور عالی با منابع اولیه فوق العاده" است؛ مدیرعامل شرکت توتال هم در مصاحبه ای عنوان کرد که به ایران علاقه دارد.

بازگشت ایران به بازار نفت تأثیرات کوتاه مدتی دارد؛ البته این تأثیرات به محکمی و ثبات تأثیرات حضور بلند مدت ایران نیست. تصور می شود ایران در حال حاضر حدود ۴۰ میلیون بشکه نفت در تانکرهای دریایی خود در صف انتظار فروش دارد. "این مقدار نفت ذخیره شده می تواند حتی پیش از برداشتن تحریم های مربوط به صادرات نفت به فروش برسد. چرا که کشورهای چین، کره جنوبی و ژاپن همگی از تحریم ها چشم پوشی کرده اند. "

وخشوری همچنین در مصاحبه با فارین پالیسی عنوان کرد:" ایران همچنین می توان تولید نفت و محصولات جانبی آن را تا شش الی ۱۲ ماه آینده به ۸۰۰ هزار بشکه در روز برساند. البته این میزان هنوز ایران را به درآمدزایی چند سال گذشته خود باز نمی گرداند؛ حضور در بازار اشباع شده جهانی نفت امروز در درجه اول می تواند قیمت نفت خام را پایین نگه دارد. تا روز سه شنبه ظهر، یک بشکه به قیمت ۵۲.۲۰ دلار قیمت داشته و یک درصد افت قیمت پیدا کرد.

با توجه به گفته های اشفورد، با توجه به اینکه ایران در سال های گذشته تقریبا از بازار نفت خارج شده بود هرگونه سودی، حتی سود کم در این مرحله می تواند به نفع این کشور باشد. از سال ۲۰۱۲ ایران روزانه ۱.۱ میلیون بشکه در روز صادر می کرد و این رقم پیش از تحریم ها ۲.۵ میلیون بشکه در روز بود.

اشفورد می گوید:" ایران به زودی سهم خود را در بازار افزایش می دهد و این اتفاق قیمت ها را برای همه پایین حفظ می کند. " برداشته شدن تحریم ها تأثیرات ژئوپولیتیکی بالایی برای همه کشورها دارد و روسیه که اقتصاد آن تحت تأثیر تحریم های غرب تحت فشار بوده و به شدت به درآمد خود از انرژی متکی است، از این پس در منطقه رقیب قدرتمندی همچون ایران پیدا کرده است.

نظر شما