شناسهٔ خبر: 101569 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

یک مقام ارشد نفتی اعلام کرد:

افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت ایران در ۳ روز

گاز و نفت43 مدیرعامل بزرگترین شرکت نفتی کشور از افزایش ظرفیت تولید و صادرات روزانه نفت خام ایران به سطح قبل از اعمال تحریم‌ها در قالب اجرای یک برنامه سه روزه خبر داده است.

به گزارش «نماینده» تا پیش از اعمال تحریم‌های غیر قانونی غرب، ظرفیت تولید روزانه نفت خام ایران بیش از چهار میلیون بشکه و ظرفیت صادرات روزانه نفت خام کشور روزانه بالغ بر دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بود.

بر این اساس با اعمال تحریم‌ها، ظرفیت صادرات نفت ایران تا محدوده یک میلیون بشکه در روز و حجم تولید نفت تا سقف دو میلیون و ۸۰۰ هزار تا دو میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه کاهش یافت.

با این وجود با توافق هسته‌ای ایران و غرب و برنامه ایران به منظور افزایش تولید و صادرات نفت در دو مرحله کوتاه مدت و میان مدت، مدیرعامل بزرگترین شرکت بهره بردار نفت ایران، از افزایش تولید نفت خام ایران به سطوح قبل از تحریم در مدت زمان حدود سه روز خبر داده است.

بیژن عالیپور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب از آمادگی کامل این مجموعه نفتی برای افزایش ظرفیت تولید نفت خام و بازگشت فوری به سقف پیش از تحریم خبر داد و گفت: همه برنامه های لازم برای افزایش تولید نفت و گاز در مناطق نفت خیز جنوب تدوین شده و آماده دریافت دستور آغاز عملیات بازگشت به سقف پیش از تحریم در کمتر از سه روز هستیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت ایران، حدود ٨٣ درصد نفت خام  و ١٦ درصد گاز کشور را تامین می کند، تصریح کرد: با توجه به توافق انجام شده و لغو تحریم‌ها و همچنین فراهم شدن زمینه صادرات بیشتر نفت خام در کمترین زمان ممکن توان تولید نفت خام را به میزان مورد نظر، افزایش خواهیم داد.

عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه تامین خوراک بیشتر واحدهای پتروشیمی و پالایشگاه های کشور برعهده شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است، اظهار کرد: برای تامین نفت صادراتی به بازارهای جهانی و همچنین خوراک پتروشیمی ها و پالایشگاه های داخلی براساس برنامه ابلاغی وزارت نفت، در این شرکت به لحاظ افزایش ظرفیت تولید به میزان حداکثری هیچگونه محدودیت و مشکلی وجود ندارد.

در همین حال، رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران روز گذشته با تشریح برنامه ویژه و ضربتی افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید و صادرات نفت ایران، گفته است: این افزایش تولید نفت ایران عمدتا روانه بازارهای آسیایی خواهد شد.

از این رو در گام اول صادرات نفت خام و میعانات گازی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اولویت قرار ندارد و صرفا ۵۰۰ هزار بشکه افزایش تولید روزانه نفت خام ایران روانه بازارهای آسیایی و حتی آفریقایی خواهد شد.

نظر شما