شناسهٔ خبر: 101543 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

سلیمی نمین مطرح کرد؛

برای برخی نفس ارتباط با آمریکا مهم است نه ماهیت ارتباط

عباس سلیمی نمین/2 مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اظهار تأسف از اقدامات برخی اصلاح‌طلبان و رسانه‌های منتسب به آنها اظهار داشت: متأسفانه آنها خیلی به بر منافع ملی تأکید ندارند نفس ارتباط با آمریکا برای آنها مهم است نه ماهیت ارتباط.

به گزارش «نماینده» عباس سلیمی نمین  مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران  ۱۳ سال مدیر مسئول کیهان هوایی بوده و سال‎هاست که رییس دفتر مطالعات تدوین تاریخ ایران است. وی از پژوهشگران و روزنامه‎نگاران اصول‎گرای شناخته‎شده‎ای است که تاکنون ثابت کرده نقدهایش به‎هیچ وجه برای کسب مقام و منسبی نبوده است. وی در خصوص نوع تعامل سیاسیون داخلی با مذاکرات هسته ای از ابتدای دورانی که این مذاکرات آغاز شد منتقد بوده و همواره برای اصلاح آن تلاش کرده است. وی امروز نیز که این توافق حاصل شده همچنان به دنبال تغییر و اصللاح نوع نگاهی است که برخی جریان های سیاسی امروز به آمریکا دارند و امکان دارد در سالهای آینده به پاشنه آشیلی برای جامعه ما تبدیل شود.

سلیمی نمین با بیان اینکه برای قضاوت در خصوص نتیجه مذاکرات همچنان زود است گفت: هنوز نتایج به درستی در مرز قضاوت قرار نگرفته است لذا نمی‌توانیم در مورد این مسئله قضاوت دقیقی داشته باشیم، هر زمانی که توافق امضاء شد و بعد به مجلس احاله گردید آن موقع می‌توانیم در خصوص نتیجه مذاکرات قضاوت دقیقی داشته باشیم.

وی با اشاره به صحبت رئیس جمهور مبنی بر عملی شدن وعده دولت در مورد مسئله هسته‌ای اظهار داشت: عملی شدن و محقق شدن وعده حل مسئله هسته‌ای برداشت ایشان از مذاکرات هسته ای است اما به واقع باید دستاوردها منتشر شود. و به عینه دیده شود تا در مورد آن قضاوت دقیقی صورت پذیرد. باید منتظر بود و نتایج این توافق را در داخل کشور نیز نظاره کرد.

سلیمی نمین انجام یک توافق خوب را مستلزم خوشحالی ملت ایران داست و گفت: قطعاً اگر توافق خوبی صورت بگیرد جای دارد که ملت ایران خوشحالی کند و خوشحال هم باشد اما اکنون برای زمینه چینی جشن و شادمانی زود است  چرا که هنوز چیزی برای قضاوت در دسترس ما قرار نگرفته است، علت خوشحالی برخی از مطبوعات اصلاح طلب موضع‌گیری‌های آنهاست و بیشترین ابراز خوشحالی آنها برای بعد از این توافقنامه است.

وی افزود: موضع بیشتر مطبوعات اصلاح‌طلب  اینگونه است که عادی شدن روابط ایران و آمریکا گام اول بوده است، این برداشت بسیار سطحی و آرزوی بسیار سفیهی است، ما مسائل بسیار زیاد و مواضع اختلاف زیادی با آمریکایی‌ها داریم به عنوان مثال حاضر نخواهیم شد که سوریه صحنه تاخت و تاز تروریست‌های دست پروده آمریکا باشد، اجازه نخواهیم داد  آمریکایی‌ها جنایات پیش از این را در یمن به بار بیاورند یا اجازه جولان دادن بیش از اندازه آمریکا در حمایت از صهیونیست را در فلسطین نخواهیم داد.

سلیمی نمین وجود این مسائل را  صحنه تقابل ما با آمریکایی‌ها دانست و تأکید کرد: قطعاً تا تغییر ماهیت آمریکا و منتفی شدن ترفندهایی به کارگرفته شده آمریکا علیه جهان اسلام و علیه ملت‌های مستضعف قطعاً فاصله بین ما و آمریکا بسیار بسیار زیاد خواهد شد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: ما با این اقدامات جنایتکارانه آمریکا در خاورمیانه و سایر نقاط جهان هرگز موافق نیستیم و سکوت نخواهیم کرد، صرفاً در عدم موافقت نیز متوقف نخواهیم بود بلکه فریاد اعتراض خواهیم داشت و طبیعتاً این ما را به موضع تقابل با آمریکا می‌کشاند، آمریکایی‌ها منشا هرگونه سرکوبی در دنیا هستند.

 مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران نتیجه مطلوب این مذاکرات را به نفع جامعه و ملت دانست و تأکید کرد: اگر نتیجه مذاکرات مطلوب و در چهارچوب خطوط قرمز و مصالح نظام باشد قطعاٌ تأثیرات خوبی را در همه سطوح جامعه خواهد داشت یا لا اقل حول آن یک اتحاد می‌تواند به وجود آید،  و علی القاعده افق روشنی در بعضی از ارتباطات به وجود خواهد آورد.

سلیمی نمین با اظهار تأسف از اقدامات برخی اصلاح‌طلبان و رسانه‌های منتسب به آنها اظهار داشت:  متأسفانه آنها خیلی به بر منافع ملی تأکید ندارند نفس ارتباط با آمریکا برای آنها مهم است نه ماهیت ارتباط، برخی از این افراد بر این اعتقاد بودندکه حتی توافق بد هم برای ما مهم است و بر این موضع ایستادند که هر نوع توافقی مهم است و بهتر از عدم توافق است یعنی توافق بد هم برای ما حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: تصور این افراد بر این است که هر نوع توافقی می‌تواند یک گام به طرف عادی شدن روابط ایران و آمریکا باشد، برخی از اصلاح‌طلبان تندرو در این زمینه با تصور عادی شدن روابط ایران با آمریکا و بهبود شرایط از هر نوع توافقی تا کنون حمایت و پشتیبانی کردند و خیلی برایشان اهمیت ندارد که این توافق در راستای مصالح ملی باشد یا نباشد.

این کارشناس مسائل سیاسی این حمایت اصلاح طلبان از هر توافقی را در راستای مصالح گروهی خواند و گفت:  ملت ایران هرگز کسانی که در ارتباط با بیگانه مصالح ایران را لحاظ نکنند روی خوش نشان نمی‌دهد آقایان در ارتباط با این موضوع صرفاً مصالح گروهی خود را لحاظ می‌کنند، برخی جمعیت‌ها و گروه‌ها در ارتباط با بیگانگان صرفاً مسئله خود را لحاظ‌کردند که قطعاً این نوع ارتباطات منجر به لطمه خوردن به منافع ملی ‌شد.

وی افزود: این دست اقدامات به تدریج جای پای بیگانه در سیاست داخلی ایران باز کرد، با این سوابق ملت نسبت به این گروه‌ها که ارتباط را فقط برای خودشان می‌خواهند به شدت بدبین است و فرصت چنین بهره‌برداری‌ها یا سوء استفاده‌هایی را برای این نوع گروه‌ها ایجاد نخواهد کرد، از این رو ملت ایران ارتباط بر اساس مصالح ملی را می‌خواهند.

سلیمی نمین ایجاد ارتباط بر اساس مصالح ملی را مفید و سازنده خواند و ادامه داد: برخی از اصلاح طلبان ارتباط را بر اساس منافع حزبی و گروهی خودشان می‌خواهند که این نوع ارتباط بسیار مخرب است و صرفاً منافع کوتاه مدت گروهی را در بر می‌گیرد و آن گروه را تبدیل به عامل بیگانه علیه مصالح ملی می‌سازد.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه به هر میزانی که خطوط قرمز را نقض کنیم به همان اندازه تبعات سنگینی را متحمل خواهیم شد گفت: اگر در برخی مواقع تیم مذاکره کننده توانش کم بود و قدرت چانه زنی لازم را نداشت و نتوانست این خطوط قرمز را تأمین کند طبیعتاً به میزانی که ناتوان باشد در این زمینه لطماتی را به منافع ملی وارد خواهد کرد.

نظر شما