شناسهٔ خبر: 101510 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

وزیر دفاع آمریکا:

توافق با ایران خوب است، چون مانع گزینه نظامی نمی‌شود

اشتون کارتر// وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد که دولت باراک اوباما همچنان گزینه نظامی را در برابر ایران محفوظ می‌دارد، اما در عین حال هدف از توافق هسته‌ای این است که اختلافات از طریق دیپلماتیک حل و فصل شود.

به گزارش «نماینده» اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا یکشنبه شب، با بیان اینکه واشنگتن به دنبال تغییر دیدگاه‌های اسرائیل نیست، ‌ بر اراده آمریکا برای تداوم حمایت از رژیم‌صهیونیستی تاکید کرد و گفت توافق هیچ محدودیتی برای اقدامات واشنگتن در برابر تهدیدات احتمالی برای متحدانش، ‌ ایجاد نمی‌کند.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، کارتر که پیش از فرود در فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو در جمع خبرنگاران سوار بر هواپیمایش صحبت می‌کرد، گفت: «توان ما برای انجام آن راهبرد، ‌ تغییر نکرده است.»

وی تاکید کرد که دولت باراک اوباما همچنان گزینه نظامی را در برابر ایران محفوظ می‌دارد، اما در عین حال هدف از توافق هسته‌ای این است که اختلافات از طریق دیپلماتیک حل و فصل شود.

کارتر ساعتی قبل وارد تل‌آویو شده و قرار است روز دوشنبه با موشه یعلون وزیر جنگ و روز سه‌شنبه با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی دیدار کند.

نتانیاهو یکی از اصلی‌ترین منتقدان توافق با ایران است. او می‌گوید توافق با آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران، توان تهران برای فعالیت‌های منطقه‌ای را گسترش می‌دهد.

کارتر در این رابطه گفت: «نمی‌خواهم نظر کسی را عوض کنم. ما با اینکه موافق نباشیم، موافق هستیم.»

وزیر دفاع آمریکا با بیان اینکه آمریکا در حال حاضر ده‌ها هزار نیرو و انبوهی از تجهیزات نظامی در خلیج فارس و خاورمیانه دارد، در مورد پیامی که می‌خواهد به مقامات اسرائیلی، سعودی و اردنی منتقل کند، گفت: «این یک توافق خوب است. این بخش مهمی از خطر، تهدید و ابهام در منطقه را از بین می‌برد، به نحوی که نه فقط از سوی ایالات متحده بلکه از سوی جامعه جهانی قابل راستی‌آزمایی باشد.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا توافق با ایران، احتمال اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران را افزایش نمی‌دهد، گفت که آمریکا سال‌هاست که در مورد گزینه نظامی با اسرائیل رایزنی دارد.

کارتر ادامه داد: «یکی از دلایلی که این یک توافق خوب است، این است که هیچ‌کاری در جهت پیشگیری از گزینه نظامی، گزینه نظامی ایالات متحده که من مسئول آن هستم، انجام نمی‌دهد.»

انتظار می‌رود وی در دیدار با مقامات رژیم‌صهیونیستی، به آن‌ها افزایش کمک‌های نظامی و مالی را وعده دهد. پیش از این گزارش‌هایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه آمریکا پس از توافق هسته‌ای با ایران، بسته حمایت نظامی از اسرائیل را تمدید می‌کند. اسرائیل در تلاش است که این بسته ۱۰ ساله که در سال ۲۰۱۷ به پایان می‌رسد و ۳۰ میلیارد دلار ارزش داد، برای ۱۰ سال دیگر تمدید شده و ارزش آن به رقمی حدود ۴۵ میلیارد دلار افزایش یابد.

وزیر دفاع آمریکا پس از تل‌آویو، راهی عربستان سعودی و سپس اردن می‌شود تا با مقامات این کشورها در مورد توافق هسته‌ای با ایران، صحبت کند. وی همچنین با مقامات اردنی در مورد ائتلاف موسوم به مبارزه با داعش هم صحبت خواهد کرد. یکی از اردوگاه‌های آموزش نیروهای مسلح مخالف دولت سوریه، در اردن واقع شده است.

نظر شما