شناسهٔ خبر: 101450 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

آهنی: به آمریکا اعتماد کامل نداریم

آهنی سفیر ایران گفت: غیبت شرکت‌های بین‌المللی و بخصوص شرکت‌های فرانسوی در بازار ایران، باعث می‌شود که فعال شدن دوباره آنها مقداری مشکل باشد، ولی باید فعال باشند و سریعتر حرکت کنند.

به گزارش «نماینده» علی آهنی سفیر ایران در فرانسه با رادیو بین‌المللی «آر اف ای» فرانسه مصاحبه‌ای داشت که در آن به موضوعاتی از قبیل مذاکرات ایران و ۱+۵ و تاثیرات منطقه‌ای و بین‌المللی آن، روند مقابله با تروریسم و نیز همکاری‌های فرانسه و ایران بعد از مذاکرات هسته‌ای پرداخت که از نظر خوانندگان می‌گذرد.

***

مجری: توافقی که یک توافق تاریخی ارزیابی شده است، بعد از یک سری مذاکرات طولانی در روز سه شنبه گذشته به دست آمد. در این توافق ایران متعهد می‌شود که غنی سازی اورانیوم را منحصراً برای پاسخ گویی به نیازهای برنامه هسته‌ای غیر نظامی خود محدود کند و در ازای برداشته شدن تحریم‌ها، اجازه همه بازرسی‌های مورد نیاز را بدهد. به روشنی در این توافق چیزهایی را که ایران به دست می‌آورد را شاهد هستیم. به اعتقاد شما، کشورهای مذاکره کننده یا به عبارت دیگر، دنیا در این توافق چه چیزی را به دست می‌آورد؟  

آهنی: این یک توافق مهم برای همه بود. برای ایران مهم بود. برای گروه ۱+۵ هم مهم بود، زیرا این یک توافقی است که می‌تواند شفافیت برنامه هسته‌ای ایران را تضمین کند و علاوه بر آن، ادامه این برنامه هسته‌ای کاملاً غیر نظامی را زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای ما مهم است، تضمین کند و می‌تواند اوضاع را در این منطقه متلاطم آرام کند. این یک نکته مهم است. این توافق می‌تواند به ایران اجازه دهد به همکاری‌های خود با تمام جهان که طی سالهای گذشته در برابر برخی محدودیت‌های شدید قرار داشته است، ادامه دهد و آن را تعمیق بخشد. بنابراین برای ما مهم است که بتوانیم برنامه خود را ادامه دهیم و همچنین، یک پرونده هسته‌ای کاملاً عادی همانند دیگر اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته باشیم.  

مجری: آیا با این توافق، ایران دست از سلاح هسته‌ای برداشته است؟  

آهنی: ایران هیچ وقت نخواسته سلاح هسته‌ای داشته باشد، زیرا ما به آن اعتقادی نداریم. سلاح هسته‌ای نمی‌تواند، نه تنها امنیت ما بلکه هیچ کدام از کشورهای منطقه که بخواهند در این مسیر حرکت کنند را تامین کند و در نتیجه ما همواره تاکید کرده‌ایم که به عنوان عضوی از ان پی تی، بتوانیم از این فناوری استفاده کاملاً صلح آمیز داشته باشیم.  

مجری: آیا امروزه شما درباره شرایط اجرا و کاربرد در حوزه میدانی این توافق نگرانی دارید؟  

آهنی: شما بخوبی می‌دانید که در این توافق هر کدام از طرفین دارای تعهداتی هستند. اجرای این توافقات بسیار مهم هستند. بخصوص که ما به برخی از اعضای گروه ۱+۵ اعتماد کامل نداریم و بنابراین باید درباره اجرای این توافق و همچنین احترام به تعهدات آن به اندازه کافی هوشیار باشیم. ما در این مسیر جدی هستیم و امیدواریم که طرف دیگر هم در این مسیر حرکت کند.  

مجری: این بی اعتمادی که اشاره کردید، آشکارا مقصودتان آمریکا است؟

آهنی: به طور خاص بله.

مجری: به رغم این مذاکرات طولانی و به رغم خواست باراک اوباما برای رسیدن به این توافق، آیا اعتماد هنوز برقرار نشده است؟  

آهنی: این بخاطر آن است که فقط خود او تنها نمی‌تواند تصمیم بگیرد. مولفه‌های متعددی در آمریکا وجود دارد که می‌تواند مداخله کند و تلاش می‌کنند که اجازه ندهند کار جلو برود که البته این کارها در راستای منافع آمریکایی‌ها هم نیست.  

مجری: با بازگشت ایران به صحنه بین‌الملل، آیا شما می‌توانید متحد آشکار ائتلاف بین‌المللی در مقابله با دولت اسلامی باشید؟ ائتلافی که در آن الان هم وارد شده و حضور دارید؟  

آهنی: ما برای مبارزه با تروریسم یک اصل روشن داریم زیرا خود ما نیز جزو بزرگترین قربانیان تروریسم هستیم. زمانی بیش از ۱۶ هزار قربانی بخاطر اقدامات گروه فرقه‌ تروریستی مجاهدین خلق(منافقین) که پایگاهشان نیز در حومه پاریس قرار دارد، داشته‌ایم. بنابراین ما در مبارزه با تروریسم بسیار جدی هستیم و در این مسیر جدیت و همکاری خودمان را با دولت عراق و دولت سوریه نشان داده‌ایم و مسلماً به این همکاری ادامه خواهیم داد. با دیگر کشورهایی هم که واقعاً جدی باشند، می‌توانیم بررسی کنیم که چگونه می‌توان در این مسیر همکاری کرد.

مجری: آیا این انتظار را دارید که ظرف ماه‌های آینده از سوی رهبران سیاسی و مدیران شرکت‌ها و در مسیر فتح بازار ایران، با کنار گذاشته شدن تحریم‌ها مورد توجه فراوان قرار بگیرید؟  

آهنی: این موضوع از همین الان شروع شده است. از سوی بسیاری از رهبران غربی که علاقمند به رفتن به ایران هستند از ایران خواسته‌اند تا روابط شان را تعمیق ببخشند و در زمینه‌های اقتصادی و بازرگانی نیز شرکت‌های متعددی وجود دارند و همچنین هیأت‌های متعدد و بخصوص از اروپا هستند که علاقمند به همکاری و حضور هستند، ولی مجازات شده و از این بازار محروم شده بودند و علاقمند هستند به ایران بروند و تلاش کنند روابط شان را با شرکای ایرانی برقرار کنند. خوشبختانه این مورد درباره فرانسه نیز صحت دارد و شرکت‌های فرانسوی که اهمیت این بازار را می‌شناسند، بسیار مشتاق هستند با ایران کار کنند و در آنجا فعال باشند.  

مجری: براساس چه معیاری ایران شرکت‌هایی را که به این بازار علاقمندند را انتخاب می‌کند. آیا برای مثال، رفتار کشورهایی که در مذاکرات حضور داشتند مد نظر قرار می‌گیرد؟  

آهنی: باید به آینده نگاه کرد. به اعتقاد من باید به آینده نگاه کرد زیرا شرکت‌ها و بخصوص شرکت‌های اروپایی، قبلاً هم توسط آمریکایی‌ها مجازات شده‌اند. بخاطر همین تحریم‌های فرامرزی که آمریکایی‌ها اعمال می‌کنند... 

مجری: بخاطر اینکه با ایران کار کرده‌اند؟  

آهنی: بله و این شرکت‌ها همچنین زمین گیر شده بودند تا نتوانند به سوی ایران حرکت کنند، لذا باید زمینه را برای این شرکت‌ها تسهیل کرد تا بتوانند فعال شوند و شرایط هم شرایط رقابت بین‌المللی است و مسلماً شرایط این شرکت‌ها باید رقابتی باشد. غیبت شرکت‌ها و بخصوص شرکت‌های فرانسوی، باعث می‌شود که فعال شدن دوباره آنها مقداری مشکل باشد، ولی باید فعال باشند و سریعتر حرکت کنند.  

مجری: فرانسه در مذاکرات هسته‌ای چه نقشی ایفا کرد؟ آیا این درست است که در ایران به آقای لوران فابیوس وزیر امور خارجه ایران، عنوان " Mester No " را داده‌اند، زیرا وی مجسم کننده یک خط سخت علیه ایران بوده و به همه چیز «جواب منفی» می‌داده است؟  

آهنی: با این که ایشان خط سختی را دنبال می‌کردند و این هم موضوع روشنی است و حتی اینجا هم از سوی رسانه‌ها و برخی شخصیت‌ها هم این موضوع را شنیده‌ایم، ولی با این حال برای رسیدن به توافق ما در برابر گروه ۱+۵ قرار داشتیم که فرانسه نیز عضو آن بوده است. مسلماً فرانسه توانست نقش خود را ایفا کند و آنچه من به شما می‌توانم، بگویم این است که بدون مشارکت فرانسه نمی‌شد به این توفق دست یافت و این کاملاً روشن است. خوشبختانه موضع فرانسه به سوی واقع بینی تحول مثبت داشته است و این تحول به رسیدن به نقطه کنونی کمک کرده و این برای ما مهم است.  

مجری: بعد از این مذاکرات، امروزه تصویر فرانسه در ایران چگونه است؟ آیا این تصویر خراب شده یا ارزش پیدا کرده است؟  

آهنی: خب ... مسلماً برخی از مواضع فرانسه برای ما و برای افکار عمومی ما و پاسخ دادن به آن آزار دهنده بود، ولی این موضوع پشت سر گذاشته خواهد شد و این موضع از اراده دولت فرانسه و شرکت‌های فرانسوی برای همکاری و برای کار با ایران فراتر خواهد رفت. ولی با این حال باید تلاش کرد که جبران شود.  

مجری: آیا می‌توان این انتظار را داشت که بازگشت ایران به صحنه بین‌المللی و شروع دوباره تلاش‌های اقتصادی‌اش، با دموکراتیزه شدن کشور همراه باشد؟  

آهنی: ما از یک نوع نظام دموکراسی خاص بهره مندیم که در دنیا منحصر بفرد است. البته گاهی هم اینجا در فرانسه که کشوری لائیک است، فهم آن دشوار است، زیرا برای شما شاید تصور این دشوار باشد که می‌توان یک مدل دموکراتیک مذهبی داشت، ولی ما این مدل را داریم و ۳۶ سال است که این مدل را به اجرا گذاشته‌ایم و پیش می‌رود و پیشرفت‌های بسیاری را به دست آورده‌ایم و سطح حقوق بشر، حقوق شهروندی در ایران اصلاً با برخی دیگر از کشورها در منطقه قابل قیاس نیست. کشورهایی که برخی‌شان هم متحدین فرانسه یا دیگر کشورها می‌باشند. بنابر این ما به این مسیر ادامه داده‌ایم زیرا ما به احترام به حقوق بشر، به ویژه احترام به حقوق زنان و احترام به حقوق اقلیت‌های مذهبی که با آرامش در ایران زندگی می‌کنند و نمایندگان خاص خودشان را در مجلس ایران دارند و از زندگی و شهروندی برابر در ایران بهره‌مند هستند، اعتقاد داریم.
 

نظر شما