شناسهٔ خبر: 101375 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

محدویت نظامی را هرگز نخواهیم پذیرفت

کریمی قدوسی43 عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: ما بر سر موشک‌های بالستیک با هیچ کس مذاکره‌ای نداریم چرا که برای هر کشوری ثابت شده است که دشمنانش قصد تضعیف و محدود کردن آنان را دارند.

به گزارش «نماینده» جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در خانه ملت با اشاره به تهیه پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت که در بندی از آن به محدودیت ۸ ساله جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به موشک‌های بالستیک اشاره شده، اظهار داشت: تیم مذاکره کننده هسته‌ای قرار بود فقط در مساله هسته‌ای به مذاکره بپردازد و بارها مقام معظم رهبری به این تیم توصیه‌ کرده‌اند که به جز مسایل هسته‌ای در زمینه‌های دیگر با طرف غربی گفت‌وگو نداشته باشند.  

وی افزود: ما بارها از رئیس هیات مذاکره کننده ایرانی (محمدجواد ظریف) درمورد مساله موشکی و تاکید بر خطوط قرمز سوال کرده و توضیحات خواسته بودیم و از این بزرگواران درخواست کردیم به این موارد ورود نکنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: آنچه که در متن بیانیه و پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت و فک شیت وزارت خارجه عنوان شده موشک‌‌های بالستیک و محدودیت در این زمینه است.

کریمی قدوسی خاطر نشان کرد: ما بر سر موشک‌های بالستیک با هیچ کس مذاکره‌ای نداریم چرا که برای هر کشوری ثابت شده است که دشمنانش قصد تضعیف و محدود کردن آنان را دارند.

وی درمورد پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت درمورد موشک‌های بالستیک به توضیحات بیشتری پرداخت و گفت: طبق این متن، ایران برای مدت ۵ سال از توسعه، ‌ تحقیق و حتی آزمایش موشک‌های بالستیک منع شده است. منع ایران در تست این موشک‌ها در حالی صورت می‌گیرد که بُرد نظامی و دفاعی ما در این حوزه مشخص خواهد شد.

نماینده مردم مشهد در خانه ملت با بیان اینکه پایگاه‌ها، ناوها و لنگرگاه‌های آمریکا در منطقه تهدیدی برای کشورهای خاورمیانه از جمله ایران است، گفت: حضور آمریکا در منطقه، لزوم وجود موشک‌های بالستیک را بیش از پیش با اهمیت کرده است.

وی اضافه کرد: ما به هیچ وجه محدودیت در حوزه نظامی به ویژه در حوزه موشک‌های بالستیک را نخواهیم پذیرفت و بر گسترش تحقیق و توسعه در این زمینه تاکید داریم.

کریمی قدوسی درمورد رفع تحریم‌های تسلیحاتی گفت: آنها به ما گفته‌اند که حتی اگر می‌خواهید فشنگی به کسی بدهید باید به صورت موردی به ما بگویید که دقیقا می‌خواهید به چه کسی و کدام کشور این تسلیحات را صادر کنید. این شرط در واردات نیز صادق است.

وی تاکید کرد: ایالت متحده آمریکا می‌خواهد با شرط‌های تسلیحاتی به دنیا بگوید که ما رابطه ایران، حزب‌الله، فلسطین را بر هم زدیم و این همان تضعیف مقاومت است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه در متن توافق وین اجازه دسترسی به مراکز نظامی و موشکی داده شده است، گفت: آژانس در سال ۲۰۱۱ طی متنی خواستار بازرسی از ۱۶۰ مراکز نظامی ما شده بود و امروز اجازه این درخواست در متن توافق وین آمده است.

کریمی قدوسی ضمن تاکید بر حفظ دستاوردهای نظامی خاطر نشان کرد: موضوعاتی نظیر مراکز نظامی، ارتباط ایران با کشورهای منطقه‌ همچون لبنان، سوریه، فلسطین، ‌ یمن و عراق و وجود صنایعی همچون موشک‌‌های بالستیک جزو خط قرمزهای نظام جمهوری اسلامی است و همان‌گونه که مقام معظم رهبری امروز در نماز عید فطر تاکید کردند ما سر سوزنی از این محورها کوتاه نخواهیم آمد.

نظر شما