شناسهٔ خبر: 101282 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

آیت‌الله علم‌الهدی:

بررسی جمع‌بندی نهایی مذاکرات آزمون مهم مجلس نهم است / در تاریخ جز بدعهدی از آمریکا چیزی ندیدیم

علم الهدی امام جمعه مشهد مقدس با تاکید بر اینکه در تاریخ جز بدعهدی از آمریکا چیزی ندیدیم، گفت: باید توجه داشته باشیم که بررسی جمع‌بندی نهایی مذاکرات هسته‌ای آزمون مهم مجلس نهم است، همچنان که آزمون مجلس هشتم، فتنه ۸۸ بود.

به گزارش«نماینده» آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه نخست نماز جمعه مشهد مقدس در جوار بارگاه منور رضوی اظهار داشت: روز آخر ماه مبارک رمضان است، روز وداع و خداحافظی با توده‌ای از برکات و رحمت و مغفرت الهی که در این ماه به ما ارزانی شده بود.

وی گفت: وجود اقدس امام سجاد(ع) دعایی برای وداع با ماه رمضان دارند در مقام تبیین خصوصیت امروز این دعا فرازهایی دارد.

امام جمعه مشهد مقدس ادامه داد: در فرازی از این دعا وجود اقدس امام سجاد(ع) موقعیت ماه مبارک رمضان را تبیین و می‌فرمایند: «این ماه در واقع نفس‌کشی در عمر یک ساله ما بود، زندگی انسان مثل دریای قیر است، انسان در ظلمت و تاریکی که قرار می‌گیرد تا اندازه‌ای موقعیت خود را تشخیص می‌دهد اما اگر در یک استخر قیر قرار بگیرد چقدر اطراف خود را می‌بیند؟»

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه زندگی همانند دریای قیر است، گفت: این به این معناست که انسان از آینده خود و اطراف خود خبر ندارد، اما در این دریای قیر نفس کش‌ها و نورگیرهایی وجود دارد که پیامبر اکرم(ص) از آن تعبیر به نفحه می‌کنند. ایشان می‌فرمایند: «خداوند در این دریای قیر نفس‌ کش‌هایی قرار داده و باید مراقبت باشید این نورگیرها را از دست ندهید که قطعاً یکی از آن‌ها ماه مبارک رمضان است.»

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند: «ماه رمضان یکی از نفحات الهی است که در بین تمامی ماه‌ها یک ماه ویژه است؛ در عرصه زندگانی یک انسان اگر مجموعه زمان‌های عمر روی هم انباشته شود، هیچ‌کدام به ارزش و قیمت یک ماه رمضان نیست که ما را به خدا نزدیک می‌کند.»

وی ادامه داد: خداوند متعال این ماه را بر تمامی ایام سال ترجیح داده است، این ماه سبب شده مسلمانان در میان تمامی ملل دنیا یک امتیاز خاص داشته باشد.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به فرازی از دعای وداع امام سجاد(ع) با ماه رمضان گفت: ایشان می‌فرمایند: «خدایا به وسیله این ماه رمضان، ما را به همه امت‌ها ترجیح دادی و در مقابل همه اهل ملت‌ها، ما را به‌عنوان امت برتر انتخاب کردی؛ خدایا در روزهای ماه رمضان ما را گرسنه و تشنه خواستی و به عشق تو اجابت کردیم، با روزه و نماز از رحمت تو در این ماه استفاده کردیم، خدایا همه‌چیز را در این ماه رایگان به ما اعطا کردی، خدایا سه خصوصیت در این ماه برای ما داشتی: اول اینکه همه چیز را در عرصه بندگی به ما اعطا کردی، دوم اینکه تمامی تقاضاهای ما را با جود و بخشش اعطا کردی و سوم اینکه هر چقدر ما از تو دور بودیم در ماه رمضان در را به روی ما باز کردی.»

وی تصریح کرد: سپس امام سجاد(ع) به وداع با ماه رمضان می‌پردازند و می‌فرمایند: «در ماه رمضان دل‌های ما با تمام شقاوت نزدیک شد، در این ماه مقابل گناه ما سدی ایجاد شد، در این ماه راه‌های احسان خدا برای ما گشوده شد، در ماه رمضان به صورت رایگان خوشبخت شدیم.»

امام جمعه مشهدمقدس در ادامه در خطبه دوم نماز جمعه مشهد مقدس، تاکید کرد: در روزهای آخر ماه مبارک رمضان، نتیجه حدود دو سال مذاکرات هسته‌ای به یک جمع‌بندی نهایی با شش کشور جهان منجر شد. اما اینکه نتیجه و ماهیت این جمع‌بندی چیست، همان است که مقام معظم رهبری در پاسخ نامه رئیس‌جمهور در سه نکته فرمودند؛ نکته نخست اینکه این قرارداد باید مسیر قانونی خود را در داخل کشور طی کند که براساس قانون اساسی این توافق باید به تائید نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد.

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: شورای عالی امنیت ملی نیز باید جمع‌بندی نهایی مذاکرات را بررسی کند و ملاک و معیار در این زمینه خطوط قرمزی است که مقام معظم رهبری آن را قبلاً مشخص کرده‌اند. مقام معظم رهبری تکلیف را برای مجلس مشخص کرده‌ و این یک تکلیف و آزمون مهم برای مجلس شورای اسلامی است؛ نمایندگان مجلس باید به این نکته دقت و توجه کافی داشته باشند.

وی افزود: خطوط قرمز، مصالح کشور است، مقام معظم رهبری در راستای تامین مصالح مردم این خطوط قرمز را مشخص کرده‌اند و این مسئله یک خواسته شخصی نیست؛ باید توجه داشته باشیم که بررسی جمع‌بندی نهایی مذاکرات هسته‌ای آزمون مهم مجلس نهم است، همچنان که آزمون مجلس هشتم، فتنه 88 بود.

امام جمعه مشهدمقدس خاطرنشان کرد: مجلس باید خطوط قرمز مقام معظم رهبری را به‌عنوان محور مدنظر قرار دهد، مقام معظم رهبری در نکته دوم فرمودند بر فرض تصویب باید راهکاری پیدا شود که طرف مقابل بدعهدی نکند.

وی با اشاره به اینکه در تاریخ جز بدعهدی از آمریکا چیزی ندیدیم، تاکید کرد: آن‌ها خود را کدخدا می‌دانند و بدعهدی آن‌ها سابقه دارد؛ در تمامی قراردادهای با ما بدعهدی کرده‌اند و غیر از آمریکا، بقیه هم یا اذناب آمریکا هستند و یا اینکه در جای خود ما را تنها می‌گذارند.

آیت‌الله علم‌الهدی تاکید کرد: نکته سوم فرمایش مقام معظم رهبری خطاب به ملت، مبنی بر حفظ وحدت و متانت است چراکه اگر این‌ها نباشد و فضا غبارآلود شود، نمی‌توان مسائل را به درستی بررسی کرد.

نظر شما