شناسهٔ خبر: 100863 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

کلیات طرح اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصویب شد

مجلس// نمایندگان مجلس کلیات طرحی را به تصویب رساندند که در صورت تصویب جزئیات آن مجازات مقرر برای قاچاق مشروبات الکلی خارجی افزایش می‌یابد.

به گزارش نماینده، نمایندگاه مجلس شورا ی  اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان، طرح اصلاح موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با مورد بررسی قرار دادند.  

وکلای ملت کلیات این طرح یک فوریتی را با ۱۲۱ رای موافق ۳۷ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۲۰۰ نماینده در مجلس تصویب کرد طرح مذکور به امضای ۶۳ نفر از نمایندگان رسیده است و دارای یک مقدمه و ۱۳ ماده است.

در مقدمه این طرح مده با توجه به تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و حمل و فروش مشروبات الکلی خارجی آن در مواردی که ارزش عرفی کالای کشف شده کمتر از ۱۰ میلیون تومان باشد صرفا به جزای نقدی محدود شده است در حالی که در قانون مجازات اسلامی برای مشروبات الکلی داخلی با هر میزانی اگر چه از مبلغ مذکور کمتر باشد مجازات آن تا شش ماه تا یک سال حبس و جزای نقدی پیش بینی شده است چنین وضعیتی نظام دوگانه‌ای را در تعیین مجازات مشروبات الکلی به وجود آورده است.  

برخی ازسودجویان برای فرار از مجازات از حبس از مشروبات داخلی در جهت اقداماتی برآمده‌اند که مشروبات الکلی داخلی را به عنوان مشروبات الکلی خارجی داد و ستد می‌کنند تا در صورت دستگیری و محاکمه فقط به جزای نقدی محکوم شوند. تبعات ناشی از این وضعیت که موجب افزایش تهیه و ساخت مشروبات الکلی در داخل کشور می‌شود، کاملا مشخص است. لذا این طرح با هدف تشدید مجازات مقرر  برای قاچاق مشروبات الکلی خارجی و حمل و نگهداری و فروش آنها در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تهیه شده است.  

نظر شما