شناسهٔ خبر: 100796 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ

در آستانه نماز عید فطر "نماینده" بررسی کرد

کلنگ تکمیل پروژه نیمه تمام ۳۰ ساله به زمین زده خواهد شد؟/ چرا از تحویل مصلی به شهرداری امتناع می شود؟

مصلی تهران431 باید منتظر ماند و دید تایید و تکذیب های مداوم و شرط و شروط های مالایطاق پشت پرده، به کجا خواهد رسید. آیا این پروژه نیمه کاره که در آستانه چهل چلی قرار دارد، بالاخره قصد تکمیل شدن دارد؟!

نماینده/ گلدسته ها و ساختمانی نیمه ساز در تپه های عباس آباد که عدم تکمیل حدود ۳۰ ساله اش، این گونه تداعی می کند که گویی مسئولانش برنامه ای برای تکمیل آن ندارند. واقف بودن بر اهمیت تکمیل پروژه مصلی از زبان مسئولان امر، چون حلوا حلوا گفتن است که دهان را نه تنها شیرین نمی کند بلکه همه ساله با نزدیک شدن به روز عید رمضان، یادآوریِ تکمیل نشدنش بر دلها نمک می پاشد.  در نشست خبری اسفندماه سال گذشته بود که علیرضا دبیر، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر، از ورود شهرداری تهران برای تکمیل و ساخت پروژه مصلای امام خمینی (ره) خبر داده و گفت که در بودجه سال ۹۴ اجازه کارگزاری به شهرداری تهران برای مشارکت در این پروژه داده شده است.

قالیباف نیز که از ماراتن تکمیل بوستان یاس سربلند بیرون آمده بود، ۲۲ فروردین ماه در جمع  خبرنگاران ضمن اشاره به صرف زمان ۳۰ ساله ی پروژه نیمه کاره مصلای تهران تصریح کرد: «با رهنمود ها و دستورات مقام معظم رهبری و بر اساس کاری که در برنامه سال ۹۴ پیش بینی شده است، در شهرداری تهران درگیر مصلی تهران نیز خواهیم شد» و در صفحه شخصی اینستاگرامش نیز نوشت «در پی "دستور" و "رهنمودهای مقام معظم رهبری" شهرداری تهران پروژه مصلی را به اتمام خواهد رساند»

در همین راستا رضا تقی پور، سخنگوی شورای شهر تهران نیز موضوع اتمام ساخت مصلی را از موارد مطرح شده در جلسه فصلی مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر خواند و خبر داد که قالیباف در توضیحات خود گفته پیش از پایان سال گذشته دیداری با مقام معظم رهبری به منظور ارائه گزارش و کسب رهنمود از ایشان داشته است؛ رهبر معظم انقلاب در این دیدار دو مطالبه از شهردار را بیان کردند که یکی از آنها درباره بوستان یاس و دیگری درباره ساخت مصلی بوده است.
سخنگوی شورای شهر تهران همچنین افزود که رهبری خطاب به قالیباف فرمودند کار مصلی تهران را برعهده بگیرید و آن را به پایان برسانید زیرا روند ساخت آن طولانی شده است و بر این اساس از "مازیار حسینی" به عنوان منتخب قالیباف برای سمت "مشاور عالی شهردار و مجری طرح مصلی" نام برد.  

محمد حقانی نیز اظهار داشت که قالیباف در این جلسه اتمام سه ساله پروژه مصلی را اعلام کرده است.  

شهرداری می تواند از محل تهاتر در پروژه مصلی ورود پیدا کند

اما رشته انتقال پروژه ۳۰ ساله مصلی به آن راحتی که قالیباف از آن سخن می گفت هم نبود و فردای همان روز روابط عمومی مصلی، هرگونه توافق با شهرداری تهران جهت تکمیل پروژه مصلی را تکذیب کرد و در جوابیه اش حتی اظهارات قالیباف را نیز "خلاف ادب" و "اخلاق حرفه ای" دانست!
در پاسخ این تکذیبیه معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهردار تهران، تأکید کرد که بخشی از تکمیل مصلا برعهده شهرداری تهران است. ناصر امانی با بیان اینکه شهرداری تمامی اقدامات را با هماهنگی مسئولین فعلی انجام می‌دهد گفت: قطعا کدورت‌ها طی کار برطرف می‌شود.

معاون قالیباف همچنین با اشاره به محمل قانونی اعلام شهرداری با تأکید بر اینکه «مصوبه انجام این کار را در بودجه سال ۹۴ شهرداری از شورای شهر گرفته‌ایم» تصریح کرد: «بر اساس بند الف تبصره ۴۱ به شهرداری اجازه داده شده است تا به شکل کارگزاری بخش باقی‌مانده مصلا را تکمیل کند؛ اما قرار نیست از منابع مالی شهرداری برای انجام این کار استفاده شود؛ بلکه منابع مالی از محل منافع اجرای پروژه تأمین خواهد شد».

با اینکه معاون شهردار با قاطعیت از برطرف شدن کدورت ها سخن می گفت تایید و تکذیب ها  در طول این مدت از هر سو شنیده شد و در نهایت در نیمه دوم خردادماه قالیباف تاکید کرد که هنوز مصلی حضرت امام خمینی(ره) به شهرداری تهران واگذار نشده است و از انتظارش برای هماهنگی ها خبر داد.

 

در همین راستا احمد دنیا مالی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران، در گفتگو با «نماینده» تأکید کرد که هنوز هیچ هماهنگی برای پروژه مصلی به وجود نیامده و همچنان این مسئله مسکوت مانده است.

وی اگرچه عنوان داشت که در جریان جزئیات نیست ولی اظهار داشت: «آنچه به شورا منعکس شده است اینست که در حال هماهنگی هستند.»

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر ضمن اشاره به اهمیت پروژه مصلی در ادامه افزود که ما امیدوار بودیم این کار انجام شود چرا که اعتقاد داریم شهرداری می تواند در این پروژه کمک موثری داشته باشد. بالاخره این پروژه بسیار طولانی شده و هر چه زودتر می بایست با کمک و مساعدت نهادهایی مانند شهرداری بتوانیم این پروژه را به اتمام برسانیم.

دنیامالی در پاسخ به اینکه بودجه ای هم برای تکمیل مصلی در شورا در نظر گرفته شده است نیز عنوان کرد: ما این اجازه را دادیم که شهرداری از محل تهاتر در پروژه مصلی ورود پیدا کند و مبلغی قطعی در نظر نگرفتیم و در واقع اجازه ای کلی داده ایم.

** روابط عمومی مصلی:هیچ گونه توافقی با شهرداری تهران انجام نشده

اگرچه تلاش «نماینده» برای گفتگو با مازیار حسینی (مشاور عالی شهردار و مجری طرح مصلی) نتیجه نداد و برای گفتگو با دکتر نادری (مدیریت فعلی مصلی) هم باید کفش آهنی به پا می کردیم، اما در همین راستا "روابط عمومی مصلی" بار دیگر در گفتگو با نماینده به تکذیب پرداخت و به قول خودش «با عنایت به اظهارات مکرر شهردار تهران و مشاور ایشان در خصوص پروژه مصلی برای تنویر افکار عمومی» بیانیه خوانی را ضروری دانست.

 مسئول روابط عمومی مصلی، که نمی خواست نامش فاش شود با تآکید بر اینکه «اظهارات قالیباف اصل موضوع نبوده است» یادآور شد: «آقای قالیباف مطرح کردند که ساخت مصلی به ایشان منتقل شده است که ما در سایتمان هم تکذیب این موضع را اعلام کردیم. زیرا ساخت این پروژه در حال حاضر در اختیار سازمان مجری وزارت راه و مسکن است و این وزارتخانه در حال ساخت مصلی است»

وی در ادامه تصریح کرد: «شهرداری در خصوص مصلی یکسری وظایف قانونی و تعهدات داشته است که می توان گفت تا کنون به هیچ یک از این تعهدات پایبند نبوده است» و برخی از تعهدات مورد ادعایش را اینگونه برشمرد: «آزادسازی و تملک محله پاکستان است (محدوده خیابان پاکستان تا بزرگراه مدرس)، از موارد دیگر تعهدات شهرداری اجرای زیرگذر رسالت بوده است که از ابتدا قرار بود که این بزرگراه به شکل زیرگذر و یا به شکلی باشد که ارتباط ضلع شمالی و ضلع مرکزی مصلی را برقرار کند زیرا شمال بزرگراه رسالت نیز از اراضی مصلی است و بخشی از پروژه در آن قسمت در حال آماده سازی است. مورد دیگر ایجاد پل های مناسب بر روی بزرگراه مدرس بوده است که پارکینگ بیهقی را به مصلی متصل کند.»

روابط عمومی مصلای امام خمینی (ره) در ادامه ضمن تأکید بر اینکه شهرداری این شیوه را کنار گذاشته و موجب تشویش اذهان عمومی نشود، افزود: غیر از موارد ذکر شده که جزو وظایف قانونی شهرداری بوده است، هیچ گونه توافقی با شهرداری تهران انجام و منعقد نشده است!

وی در پاسخ به اینکه آیا عدم تکمیل حدود ۳۰ ساله مصلی به دلیل مواردی چون عدم اتصال پارکینگ بوده است، نیز اظهار داشت: نه تنها این بحث های مربوط به شهرداری عامل تعلل تکمیل پروژه نبوده است. بهرحال پروژه مصلی پروژه ای عظیم است و اعتبار خاصی هم که به پروژه تخصیص داده شد و پیمانکارانی هم که بودند آنطور که باید پروژه را پیش نبردند تا اینکه وزارت مسکن به این پروژه ورود پیدا کرد و از این رو در سالهای اخیر پروژه پیشرفت خوبی داشت. متاسفانه در اواخر دولت قبل، بودجه آنطور که باید به پروژه تزریق نشد و به این دلیل پیشرفتی که بایدف اتفاق نیفتاد.

البته آقای روابط عمومی که نمیخواست نامش فاش شود در خصوص اختصاص بودجه به پروژه مصلی در دولت یازدهم نیز عنوان داشت که اطلاعی ندارد و این موضوع را به علیزاده -معاون وزیر راه و شهر سازی و سازمان مجری ساختمان ها تأسیسات دولتی عمومی-  ارجاع داد». که علیزاده نیز فرصت پاسخگویی نداشت!

** رئیس کمیسیون عمران مجلس: اعتبار تصویب شده برای تکمیل مصلی هنوز تخصیص داده نشده است!

با توجه به ارتباط مصلی با وزارت راه و شهرسازی برای شفاف سازی بیشتر به سراغ رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی رفتیم. سید مهدی هاشمی در گفتگو با «نماینده» یادآور شد: «اواخر سال ۹۲ کمیسیون عمران بازدیدی را از پروژه مصلی داشت و وضعیت آنجا را مورد بررسی قرار داد. نتیجه بررسی این شد که بخشی از مشکلات مربوط به بحث بودجه است و زمانی هم بود که دیگر زمان آن گذشته بود که بخواهیم اعتباری را در بودجه ۹۳ برای آن مصوب نماییم. دولت نیز به این پروژه توجهی نداشت و پیشنهادات لازم در این زمینه را ارئه نکرده بودند. بنابراین عملاً این موضوع به بودجه سال ۹۴ باید منتقل می شد».

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: «از اواخر سال گذشته نیز پیشنهاد کردیم که بودجه ای مناسب به این پروژه اختصاص یابد. که متأسفانه این پیشنهاد از طرف دولت در بودجه ۹۴ هم داده نشد و در نهایت کمیسیون عمران ۱۰۰ میلیارد تومان در مجلس برای این پروژه پیشنهاد و تصویب کرد».

وی بودجه تصویب شده را برای تکمیل فاز اول پروژه مصلی در سال ۹۴ کافی دانست و ضمن اشاره به بازدید خردادماه مجمع نمایندگان تهران از مصلی، تصریح کرد: در این بازدید متوجه شدیم که متأسفانه این اعتبار هنوز تخصیص داده نشده است. بنابراین هم بدهی پروژه و هم مشکلات اجرایی برای تکمیل کار صورت نگرفته است. این تذکر به مسئولین اجرایی امر در دولت (هم مسئولین وزارت راه و هم مسئولین مصلی) داده شد و از آنها خواسته شد که موضوع به سرعت پیگیری شود و تأمین منابع صورت بگیرد.

نماینده مردم تهران در ادامه تأکید کرد که مجلس این آمادگی را دارد که حمایت و پشتیبانی لازم را برای تخصیص و تأمین منابع مصوب از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت اقتصاد داشته باشد.

سید مهدی هاشمی در خصوص انتقال این پروژه به شهرداری تهران نیز تصریح کرد که هنوز مصوبه ای را در این رابطه ندیده است ولی شنیده است که توافقی حاصل شده اما ظاهراً مشروط بوده و شروطی برای این موضوع گذاشته شده که هنوز این شروط محقق نشده است.

وی با تأکید بر اینکه به نظر می رسد که انتقال و جابجایی این پروژه هم به نفع وزارت راه و هم به نفع شهرداری است ابراز امیدواری کرد که هرچه سریعتر این انتقال صورت بگیرد و اظهار داشت: اما نباید دو طرف سخت گیری و شرط و شروط های مالایطاق بگذارند. به عنوان مثال اینکه شرط شود امکانات، زمین ها، اختیارات خاص و ویژه  و ... دریافت شود شاید به این ترتیب امکان پذیر نباشد. اما بهرحال باید با تعاملاتی این اتفاق صورت بگیرد.

هاشمی در شرح دو طرف مورد نظرش ضمن اشاره به وزارت راه و شهرسازی عنوان داشت که ممکن است برخی بخش های دیگر هم در این شرط و شروط گذاری ها دخیل باشند. رئیس کمیسیون عمران در نهایت پیش بینی کرد که فاز یک مصلی امسال تکمیل و بهره برداری شود.

** رئیس مجمع نمایندگان استان تهران: پروژه مصلی به لحاظ همکاری نهادهای مدیریت شهری مشکلی نداشته است

در این خصوص سید حسین نقوی حسینی، رئیس مجمع نمایندگان استان تهران، در گفتگو با «نماینده» مشکل اصلی عدم تکمیل مصلی را اعتبارات و بودجه لازم برای ادامه پروژه دانست و تأکید کرد که  به لحاظ شهری و همکاری نهادهای مدیریت شهری مشکلی در این زمینه وجود ندارد و این پروژه بیشتر با کمبود اعتبارات روبه رو بوده است.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر جایگاه مصلای تهران به عنوان پروژه ای در سطح ملی، اشاره داشت: اما متاسفانه هنوز آماده سازی مصلی در نیمه راه است و بخش های عمده ای از طرح اصلی مصلی عملیاتی نشده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: مصلی یک مرکز ملی و بین المللی است ولی به دلیل تعلق به شهر تهران، شهرداری می تواند نقش خوبی را در این زمینه ایفا کند. بنابراین اگر به این تقاضای آقای قالیباف پاسخ مثبت داده شود قطعا جهش خوبی در مصلی خواهیم دید.

** حجت الاسلام پژمانفر: درکمیسیون تلفیق بودجه مناسبی را برای تکمیل مصلی در سال ۹۴ پیش بینی کردیم

حجت الاسلام نصراله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «نماینده» ضمن استفاده از تعبیر "آبروی نظام" تأکید کرد که مجلس برای پروژه مصلی در ارتباط با بحث بودجه ها پیش بینی های لازم را انجام داده است.باید تا بحال ده ها بار امثال این پروژه ها را انجام می دادیم زیرا خیلی عدد و رقم زیادی را این پروژه نمی طلبد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۴ ضعف در اراده ها و همت  ها را باعث عدم تکمیل مصلی و شاهد نبودن پیشرفت در این پروژه دانست و  یادآور شد: در سال گذشته در کمیسیون تلفیق عدد و رقم مناسبی را برای به اتمام رسیدن این پروژه حتی در سال ۹۴، پیش بینی کردیم. در کمیسیون تلفیق دوستان نسبت به این مسئله همت ویژه کردند واعتبارات مناسبی را قرار دادند.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به تکمیل این پروژه در سال ۹۴ تصریح کرد: انتظارمان اینست که وزارت راه و شهرسازی نسبت به این موضوع اقدام مناسب را داشته باشد و این پروژه ای را که تا اینجا پیش رفته را به اتمام برساند.

حجت الاسلام نصراله پژمانفر دلیل عدم واگذاری پروژه مصلی به شهرداری را اینگونه شرح داد: شاید برای شأن وزارت راه و شهرسازی مناسب نباشد که یک پروژه در این تراز را از روی ناتوانی و نداشتن اعتبارات بخواهد به شهرداری تهران واگذار کند! اگرچه من فکر می کنم اگر شهرداری در این پروژه وارد شود حتما در سال ۹۴ می تواند این پروژه را به اتمام برساند و تقریبا همه کاربری های این پروژه را فعال کند.

** علیرضا خسروی: وزارت راه تکمیل مصلی را در حاشیه ۳۰۰۰ پروژه نیمه تمام خود قرار داده است

علیرضا خسروی، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در گفتگو با «نماینده»، از مصلی به عنوان نمادی ملی برای کشور نام برد و از اعلام آمادگی شهرستان ها برای تخصیص اعتبار برای تکمیل این پروژه خبر داد و افزود: «حتی اگر بشود به طریق لایحه یا طرحی شهرستان ها را نیز دخیل کنند و می توان از سرجمع اعتبارات کشور نیز به این طرح کمک شود. مصلی بازتاب جهانی دارد ولی متأسفانه این پروژه به کندی پیش می رود».

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی گفت:عدم پیشرفت کار بخشی به مشکلات خود وزارت راه و شهرسازی و درگیری های خودشان برمیگردد. به عنوان مثال مصلی را در حاشیه ی تمام ۳۰۰۰ پروژه نیمه تمامی که در کشور داریم قرار دادند. در صورتیکه باید یک نگاه ویژه ای به مصلی داشته باشند و با این رویه به نتیجه نخواهد رسید.

عضو کمیسیون عمران مجلس درخصوص اینکه چرا این پروژه به شهرداری واگذار نشده است نیز عنوان داشت: شهرداری نهاد غیر دولتی است و به نوعی می خواهند با پولهایی که در ردیف بودجه دولت قرار دارد این پروژه را به اتمام برسانند از این رو ارتباط دادن و جمع بین این دو موضع کار را قدری مشکل می کند. به نظرم با ورود سازمان مدیریت بتوان سرعت پیشرفت ساماندهی این پروژه را بیشتر کرد.

*

باید منتظر ماند و دید تایید و تکذیب های مداوم و شرط و شروط های مالایطاق پشت پرده، به کجا خواهد رسید. آیا این پروژه نیمه کاره که در آستانه چهل چلی قرار دارد، بالاخره قصد تکمیل شدن دارد؟!

نظر شما