شناسهٔ خبر: 100391 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

پورمختار در گفتگو بامهر مطرح کرد؛

عنادورزی برخی مسئولان وزارت علوم در پرونده بورسیه‌ها

پورمختار/1 رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه عده‌ای در وزارت علوم با عناد به پرونده بورسیه‌ها برخورد می‌کنند، گفت: اگر لازم باشد اسامی آنها را اعلام می‌کنیم.

به گزارش «نماینده» محمدعلی پورمختار در خصوص آخرین وضعیت پرونده بورسیه ها گفت: اعتقاد کمیسیون اصل ۹۰ بر این است که تصمیمات شورای مرکزی بورس و وزیر وقت آقای دانشجو بر اساس اختیارات قانونی و درست بوده است.

نماینده مردم کبودر آهنگ در مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه وزارت علوم فعلی سلیقه دیگری دارد، تاثیری در اجرای قانون ندارد، چون قانون چنین اختیاری را به وزیر علوم و شورای مرکزی داده بود.

دیوان محاسبات ادعای وزارت علوم در مورد غیرقانونی بودن بورسیه‌ها را رد کرد

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ با بیان اینکه دیدگاه کمیسیون را به وزارت علوم منعکس کردیم، اظهار داشت: بهانه وزارت علوم این بود که دیوان محاسبات بورسیه ها را غیرقانونی اعلام کرده است، اما در جلساتی که با دیوان برگزار کردیم چنین ادعایی را رد کردند و اعلام کردند که در این خصوص بر اساس قانون عمل کرده اند و نظری ندارند.

وی ادامه داد: این اعلام نظر دیوان محاسبات در قالب صورت‌جلسه‌ای به وزارت علوم ارسال شد.

اسامی را اعلام می‌کنیم

نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس تصریح کرد: متاسفانه افرادی در وزارت علوم همچنان حضور دارند که با عناد با این موضوع برخورد می‌کنند و نمی‌خواهند موضوع حل شود. اگر لازم باشد اساسی آنها را اعلام می‌کنیم. وزیر در جریان این سوءنیت‌ها قرار دارد.

پورمختار با اشاره به جلسه اخیر کمیسیون با وزارت علوم که در تاریخ هشتم تیر ماه برگزار شد، گفت: در این جلسه مقرر شد موضوع پرونده بورسیه ها روشن شده و حل شود.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ ادامه داد: در آن جلسه پرونده بورسیه ها را بر اساس معیارهای اشتغال، شرط سنی، معدل، ایثارگران، فارغ‌التحصیلان و مربیان پیمانی به ۵ دسته تقسیم کردیم.

تایید پذیرش بورس مربیان پیمانی

وی با اشاره به تصمیم‌گیری نهایی در این جلسه عنوان کرد: در مورد مربیان پیمانی که حدود ۳۰۰ نفر هستند، مقرر شد در طول ۳ ماه تابستان هیات امنای دانشگاه تشکیل جلسه داده و نسبت به تایید پذیرش آنها اقدام کند.

مشکل بورسیه ایثارگران به طور کلی حل شد

نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مشکل بورسیه و ادامه تحصیل ایثارگران نیز به صورت یکجا حل شد.

پورمختار افزود: البته هنوز تعدادی از پرونده بورسیه ها مدنظر وزارت علوم است که شرط سنی و معدل مورد نظر را نداشته اند. با توجه به اینکه آقای دانشجو، وزیر وقت علوم این موضوع را تایید کرده نباید مشکلی وجود داشته باشد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ ادامه داد: وزارت علوم فعلی ابهامی را مطرح می کند که تایید فعلی آقای دانشجو اثربخش نیست، اما به نظر ما اثربخش است، زیرا ایشان تمامی تصمیمات و اقدامات شورای مرکزی بورس را تایید کردند.

وی با بیان اینکه مقرر شد استعلامی از وزارت علوم در این خصوص به‌عمل آید، گفت: در زمان بررسی پرونده بورسیه ها چندین جلسه با آقای دانشجو داشتیم. نهایتا استعلام کتبی کردیم که آیا تصمیمات شورای مرکزی بورس در زمان ایشان با اطلاع وزیر علوم وقت بوده و مورد تایید است یا خیر؟، ایشان تایید کرد که این افراد با همین وضعیت معدل و شرایط سنی با اطلاع ایشان توسط شورای مرکزی بورس پذیرفته شدند.

نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مسئولان فعلی وزارت علوم روی این نکته ابهام دارند که آیا آقای دانشجو، وزیر وقت علوم می تواند پرونده بورسیه‌ها را تایید کند یا خیر که از نظر ما تاییدیه ایشان از نظر حقوقی قابل قبول است، چون مسئول وقت بوده و مسئولیت کلیه امور بر عهده ایشان بوده است.

پورمختار تصریح کرد: پرونده ۲۸۰ نفر هنوز دچار ابهام است که از آن میان بیش از ۵۰ نفر آنها دارای حکم بورس هستند و باید ادامه تحصیل دهند، می‌ماند ۲۲۰ نفر که فقط ابهام در پرونده آنها وجود دارد که قرار شد از دیوان محاسبات استعلام شود.

کمیته‌ای ویژه بررسی پرونده ۲۲۰ بورسیه تشکیل شد

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ توضیح داد: به پیشنهاد مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد کمیته ای برای بررسی وضعیت این ۲۲۰ نفر تشکیل شود که متشکل از نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی، نماینده نهاد رهبری در دانشگاه ها، نماینده وزیر بهداشت و وزیر علوم است که هفته آینده جلسه این کمیته برگزار خواهد شد.

نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس در پایان عنوان کرد: امیدوارم وزارت علوم با توجه به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری که تکلیف را روشن کردند، اقدام کند. جای تأسف است که به درستی اقدام نشد و در موضوعی این چنینی رهبری انقلاب ورود کردند.

ارسال به

 

    نظر شما