شناسهٔ خبر: 100317 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

۹۷ درصد پیش‌نویس تهیه شده است

حسین موسویان موسویان:۹۶ تا ۹۷ درصد پیش‌نویس تهیه شده است .

به گزارش نماینده، سید حسین موسویان  در گفت‌وگو با شبکه خبری فرانس ۲۴ گفت: معتقدم موضوع اصلی، مربوط به تحریم‌های شورای امنیت است. ایران و قدرت‌های جهانی در ژنو و لوزان توافقاتی داشتند مبنی بر این که تحریم‌های مربوط به هسته‌ای چه تحریم‌های سازمان ملل و چه تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه برداشته شود. این موضوع پیش از این مورد توافق قرار گرفته است.

عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان خاطرنشان کرد:اکنون مذاکرات بر سر تحریم‌های مربوط به موضوع هسته‌ای در شورای امنیت است و آمریکا می‌خواهد بخشی از تحریم‌ها باقی بماند که به اعتقاد واشنگتن مربوط به تسلیحات است. طرف ایرانی تأکید دارد که ما پیش از این توافق کرده‌ایم که تمام تحریم‌های هسته‌ای لغو خواهد شد و بنابرین نمی‌توانیم بر سر آنچه توافق شده، یک بار دیگر چانه‌زنی کنیم.

وی درباره برآیند مذاکرات گفت:من خوشبین هستم و اعتقاد دارم که مذاکره‌کنندگان بخش اصلی کار را انجام داده‌اند. می‌دانم که ۹۶ تا ۹۷ درصد پیش‌نویس مورد توافق قرار گرفته و آن‌ها چند پاراگراف را برای بررسی در نشست وزرای روزهای آتی باقی گذاشته‌اند. با این اوصاف فکر نمی‌کنم که طرفین از سر میز مذاکره پا پس بکشند، درحالی که ۹۶ تا ۹۷ درصد پیش‌نویس تهیه شده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه جایگزین ایران، درصورت عدم توافق بر سر موضوعات باقی مانده تصریح کرد: فکر نمی‌کنم که ایران یا دیگر مذاکره‌کنندگان در شرایط کنونی به برنامه جایگزین فکر کنند، اما حتی اگر توافقی حاصل نشود، طرفین بدون هیچ مشکلی چند روز یا هفته دیگر به کار خود ادامه خواهند داد تا موضوعات باقی مانده را نهایی کنند.

موسویان افزود: مذاکرات پیش‌تر نیز چند بار تمدید شده اما باید این حقیقت را دریافت که این تمدیدها نهایتا منجر به پیشرفت شده است. دو تا سه ماه پیش شاید ۶۰ درصد توافق به عمل آمده بود، اما اکنون درباره پیش‌نویسی صحبت می‌کنیم که ۹۶ تا ۹۷ درصد آن قطعی شده است. مادامی که پیشرفت حاصل می‌شود، چرا نباید به کار خود ادامه دهند؟

نظر شما