شناسهٔ خبر: 100303 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

این هنر را در اروپا و آمریکا هم درس می‌دهند

«فاضل الرییس» هنرمند کویتی حاضر در نمایشگاه قرآن کریم معتقد است، زیبایی و تأثیر خط و حروف عربی به‌حدی است که امروز آموزش اصول و قواعد خوشنویسی یکی از پرطرفدارترین هنرها در اروپا و امریکا است.

به گزارش نماینده،  این هنرمند که با آثار نقاشی‌خط خود در بخش بین‌الملل بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم حضور دارد،  اظهار کرد: ما به تاریخ هنر اسلامی افتخار می‌کنیم، همان‌طور که اروپایی‌ها به نقاشی خود افتخار می‌کنند. این هنر امروز به جایگاهی رسیده است که قواعد و اصولش را در اروپا و آمریکا تدریس می‌کنند.

او به حضورش در نمایشگاه قرآن کریم اشاره کرد و گفت: ۱۳ اثر نقاشی‌خط برای نمایش در این رویداد به ایران آورده‌ام که برخی از آن‌ها اشعار فصیح در مدح پیغمبر (ص) هستند و بقیه حروف عربی. تکنیک این کارها اکریلیک روی بوم است. من در نشریه‌های مهم کشورم، کاریکاتورهای سیاسی می‌کشم. نقاشی پرتره هم کار می‌کنم، اما خط را خیلی دوست دارم. با این‌که خط عربی خیلی سخت است، اما من خط را به نقاشی ترجیح می‌دهم.

الرییس ادامه داد: همه حروف عربی زیبا هستند. در ایران، نستعلیق را زیبا می‌نویسند و در ترکیه نسخ را. هر هنرمند با خصیصه‌ها و ویژگی‌های خودش می‌نویسد. من تقریبا بیشتر سبک‌ها از جمله نستعلیق، ثلث و دیوانی را تجربه کرده‌ام. معتقدم هنرمند در نقاشی‌خط، تقید ندارد و می‌تواند بهتر و آزادانه‌تر کار کند. در این هنر ابتدا باید معنای آنچه را می‌نویسی، بفهمی و بعد پیاده‌اش کنی. زیبایی صرف نباید تنها ملاک هنرمند باشد.

این هنرمند درباره‌ی وضعیت هنر خوشنویسی در سال‌های اخیر نیز گفت: حتی اگر تکنولوژی زیادی هم بیاید و ما برای سرعت بخشیدن به کارهای‌مان از آن‌ها استفاده کنیم، باز هم اهمیت آن‌ها به زیبایی و روحانیت و تقدس کاری که با دست انجام می‌دهیم، نمی‌رسد.

او درباره‌ی تازه‌ترین حضورش در ایران نیز اظهار کرد: چهارمین‌بار است که به ایران می‌آیم. وقتی می‌گویند قرار است در ایران نمایشگاه برگزار شود، خیلی خوشحال می‌شوم. نه‌تنها من، بلکه همه‌ هنرمندان عرب دوست دارند این حضور را تجربه کنند. هنرمندان ایرانی خیلی درجه یک هستند و خوشحال می‌شوم در کنار آن‌ها باشم. این هنر هر سال در ایران بهتر و بهتر می‌شود. نصر‌الله افجه‌ای، جواد بختیاری، رسول مرادی و جلیل رسولی هنرمندان ایرانی هستند که به آن‌ها خیلی نزدیک هستم.

الرییس به سابقه‌ی فعالیت هنری خود اشاره و بیان کرد: حدود ۲۵ سال است که کار هنری می‌کنم. هنر را به‌صورت تجربی و به خاطر علاقه‌ام دنبال کردم و تحصیلات آکادمیک در این زمینه ندارم. تا کنون در آمریکا، اسپانیا، نیوزلند، کشورهای عربی، لبنان، سوریه، مصر، عربستان، بحرین، امارات و... نمایشگاه گذاشته‌ام.

 در جریان برگزاری نمایشگاه قرآن کریم توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ۱۲ هنرمند شاخص از کشورهای بوسنی، فرانسه، کویت، عراق، سوریه، پاکستان، افغانستان، ترکیه، عراق، نیوزلند و اندونزی انتخاب شدند و آثارشان را در رشته‌های خوشنویسی، نقاشی‌خط، عکس و کاشی‌کاری در بخش بین‌الملل ارائه کردند. نمایشگاه آثار این هنرمندان از ۱۰ تیرماه تا پایان ماه مبارک رمضان در «باغ کتاب» واقع در محدوده باغ - موزه دفاع مقدس به نشانی میدان ونک، بزرگراه شهید حقانی، انتهای خیابان سرو، روبه‌روی پارک طالقانی برپاست.

نظر شما