شناسهٔ خبر: 100072 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

احمد شوهانی:

توافق بی امضا همان «کاغذپاره» است

شوهانی 43 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه توافق هسته ای بدون امضا همان «کاغذ پاره» است، گفت: این مسئله، راه را برای فرار آمریکایی‌ها به ویژه از موضوع لغو تحریم‌های کنگره، باز می‌کند.

به گزارش «نماینده» احمد شوهانی با اشاره به قرار داشتن مذاکرات هستهای در ساعات پایانی ضرب الاجل تعیین شده، اظهار داشت: اگر موضوع تمدید چندماهه مذاکرات مطرح باشد، باید توجه شود که این مسئله منجر به فرسایشی شدن مذاکرات می‌شود و آسیب‌زاست، اما اگر مذاکرات برای چند روز تمدید شود، طبیعی است.

وی افزود: احتمالا در برخی موارد نیاز به بحث و رایزنی بیشتر باشد و این احتمال وجود دارد که طرف غربی برخی مسائل را برای لحظات آخر گذاشته تا برای امتیازگیری بیشتر تلاش کند؛ در هر صورت، برداشت من این است که طرف مقابل بیشتر راغب است که توافق انجام شود.

توافق بدون امضا، راه را برای فرار آمریکایی‌ها باز می‌گذارد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره موضوع «توافق بدون امضا» نیز گفت: چنین توافقی هیچ تعهدی برای طرفین ایجاد نمیکند و راه فرار را به ویژه برای آمریکاییها باز میگذارد و این یک ترفند است که نمی‌تواند برای مذاکرات مفید و کارساز باشد.

وی افزود: ممکن است اگر شرایط به سمتی برود که توافق شدنی نباشد، چنین مسئلهای برای فرار از تعهدات از سوی طرف مقابل مطرح شود؛ توافق بدون امضا، همان کاغذ پاره است و معلوم نیست که چه چیزی در آینده دوباره مطرح می‌شود. بنابراین از نظر ما توافق شفاف و الزام‌آور مدل مطلوب است تا طرف مقابل که اتفاقا سابقه خوبی هم ندارد، مجبور به ایفای تعهدات خود باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه لغو تحریم‌ها در روز امضای توافق مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده و از خطوط قرمز ماست، گفت: تحریم‌های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی گسترده است و به دولت آمریکا، کنگره این کشور، اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل برمی‌گردد.

شوهانی ادامه داد: تحریم‌های کنگره، یکی از چالش‌های اصلی است و شاید مسائلی مانند توافق بدون امضا برای فرار از لغو این بخش از تحریم‌ها باشد.

کنگره شینطت کند، مجلس شورای اسلامی مقابله می‌کند

وی با اشاره به مصوبه کنگره آمریکا مبنی بر نظارت کنگره بر توافق احتمالی هسته‌ای با ایران، گفت: در صورت توافق و ورود کنگره به این موضوع، ممکن است آن را بپذیرند یا رد کنند؛ از دیدگاه آمریکاییها، اگر کنگره توافق را تایید کند، آن روز مبنایی برای لغو تحریم‌هاست و حالا طرفین باید راهکاری برای این مسئله بیابند که در فاصله امضای توافق تا تایید در مجالس چه باید کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای، گفت: اگر کنگره آمریکا بخواهد در رابطه با توافق احتمالی شیطنت کند، مجلس شورای اسلامی نیز مقابله می‌کند، اما در صورتی که خطوط قرمز ما رعایت شده باشد، قطعا مجلس نیز از توافق حمایت می‌کند.

شوهانی در پایان تصریح کرد: اگر در توافق موضوع پذیرش پروتکل الحاقی نیز مطرح شده باشد، این مسئله باید در مجلس بررسی شود.

نظر شما