شناسهٔ خبر: 100003 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

«نماینده» بررسی می کند؛

در اردوگاه افراطیون اصلاح طلب چه خبر است؟/ مجمعی به نام «ایثارگران» به کام یک حزب منحله

مجاهدین انقلاب ایثارگران اصلاح طلب بهمن ماه سال گذشته با حضور در خیابان یاسر به دیدار رئیس دولت اصلاحات رفتند و این روزها تصمیم را بر فعالیت تشکیلاتی اتخاذ کرده اند، تشکیلاتی که با تائید رئیس دولت اصلاحات و به اسم ایثارگران و کام مجاهدین تمام خواهد شد.

نماینده/ هرچه به ایام انتخابات مجلس نزدیک می شویم پازل احزاب و تشکل ها در سپهر سیاست تکمیل می شود، تعدادی از احزاب به صورت دو، سه یا چند جانبه نشست برگزار می کنند تعدادی دیگر هم شورایی صحنه انتخابات را مدیریت می کنند و تعدادی دیگری از کنشگران هم ترجیح می دهند با حزب و تابلوی جدید در آوردگاه مهم و تاثیرگذار مجلس اعلام موجودیت کنند.

تاکنون مجوز دو حزب اصلاح طلب توسط کمیسیون ماده ده احزاب صادر شد. حزب ندای ایرانیان و حزب اتحاد ملت  فعالیت های سیاسی خود را آغاز کرده اند البته هنوز خبر جدیدی از حزب حاشیه ساز اتحاد ملت مخابره نشده اما حزب ندای ایرانیان که به نام «صادق خرازی» شناخته می شود نشست های استانی را شروع کرده و به گفته رئیس شورای مرکزی این حزب(خرازی) حضوری فعال در انتخابات خواهد داشت. اما در این بین باید به حضور مهره های مسله دار اصلاح طلب در فعالیت های حزبی اشاره کرد.

بهمن  سال ۹۲ محمد سلامتی از احتمال فعالیت سازمان منحله مجاهدین انقلاب با نام جدید خبر داد و گفته بود: اگر سازمان فعال نشود ما در قالب سازمان دیگری فعالیت خود را آغاز می‌کنیم، سازمانی که به گفته تئوریسین اصلاحات اعضای آن دریک فولکس واگن جا می شوند پس از فتنه ۸۸ با حکم دستگاه قضاء منحل شد با این حال آنها خیلی امیدوار بودند تا بتوانند باردیگر با همین نام فعالیت های خود را آغاز کنند از این رو عبدالله ناصری اسفند سال گذشته  از امیدواری برای فعالیت مجدد سازمان منحله سخن گفت و ابراز امیدواری کرده بود: سازمان مجاهدین با حکم قانونی به حیات خود بازگردد.

"سازمان مجاهدین و جبهه مشارکت در فتنه ۸۸ و تحریک مردم به ایجاد ناامنی نقش تاثیرگذاری ایفا کرده بودند، عناصر فتنه در این دو نهاد حزبی ظهور و بروز پیدا کردند بنابراین با حکم دستگاه قضاء انحلال آنها رسما اعلام شد. "

با این حال پس از به روی کارآمدن دولت یازدهم و صدور مجوز به احزاب و تشکل های سیاسی جدید، تندروهای اصلاح طلب امید دیگری برای نقش آفرینی تشکیلاتی در اردوگاه متبوعشان پیدا کردند. خبرها حاکی از فعالیت مجدد سازمان منحله مجاهدین با نام "مجمع ایثارگران اصلاح طلب" است. نیروهای همسو با این تشکل منحل شده وابستگی مجمع ایثارگران به خود را رد می کنند همان استراتژی که اعضای تاثیرگذار اتحاد ملت درقبال حزب منحله مشارکت در پیش گرفته بودند. حزب اتحاد ملت ارتباط خود با مشارکتی ها را مردود اعلام کرده بودند اما وزارت اطلاعات صلاحیت ۷ نفر از اعضای موسس آن را تایید نکرد.

مجوز حزب اتحاد ملت صادر شد اما هنوز این حزب اقدامی مبنی بر برگزاری کنگره انجام نداد، تنها فعالیت صورت گرفته درخواست مجوز و موافقت هئیت نظارت بر مطبوعات با هفته نامه اتحاد مردم به مدیر مسئولی انصاری"عضو موسس حزب و عضو اصلاح طلب شورای شهر" بود.

علاوه بر کارگردانی اصلاح طلبان جهت تشکیل تشکل های تازه نفس، تعدادی از اصلاح طلبان که سابقه عضویت در شورای مرکزی حزب منحله مشارکت را در کارنامه تشکیلاتی ثبت کرده اند درقالب تشکل های دیگر همچون انجمن پزشکان به مجمع عمومی خانه احزاب دعوت شدند و حتی برخی از آنها با بسته های پیشنهاد به نهاد عالی احزاب آمدند. این کنش و واکنش های عناصر دوم خردادی و مطالبه آنان از دولت با واکنش جالب وزیر کشور روبه رو شد، رحمانی فضلی در نشست احزاب و تشکل های سیاسی به مناسب ماه مبارک رمضان تاکید کرد: دولت جولانگاه اصلاح طلبان نیست.

 اصلاح طلبان چه با برافراشتن تابلوهای جدید برای تشکل های متبوعشان و چه عضویت در تشکل های دیگر قصد نقش آفرینی در عرصه سیاسی و به طبع آن انتخابات مجلس دهم دارند، در این مجال این پرسش مطرح می شود کمیسیون ماده ده چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد؟

«احزاب غیرقانونی نمی توانند فعالیت کنند، دستگاه های ذی زبط به وظایف قانونی خود عمل کنند»، مطلبی که سید مهدی هاشمی"عضو موسس جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی برآن تاکید کرد.

هاشمی که به همراه تعدادی از همفکران و هم یاران خود در داخل و بیرون مجلس جمعیتی تحت عنوان جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی تشکیل داده اند در گفتگو با «نماینده» با اشاره به تلاش سازمان منحله مجاهدین انقلاب برای نقش آفرینی در عرصه سیاسی، گفت: اجازه فعالیت به احزاب و تشکل هایی داده می شود که در چهارچوب قانون فعال باشند اینکه بعضی احساس کنند حزب یا جریان سیاسی می تواند خارج از قانون فعال باشد تفکر غلطی است و اجازه هم داده نمی شود.

این بخش از گفته های هاشمی پاسخی به امیدورای عبدالله ناصری جهت فعالیت مجدد سازمان منحله مجاهدین بود.

عضو موسس جمعیت جانبازان به صورت غیرمستقیم خطاب به اعضای منحه این سازمان، گفت: اقدام اجرایی علیه حکومت به هیچ وجه پذیرفتنی نیست هیچ جای دنیا هم نمی پذیرد احزاب علیه ساختار اقدام کنند.

هاشمی با بیان اینکه احزاب نباید از افراد ناصالح استفاده کنند، درپاسخ به این سوال"مجمع ایثارگران، بدل مجاهدین شناخته می شود و حتی برخی از آنها با رئیس دولت اصلاحات دیدار کردند، اظهارداشت: طبیعی است اگر اقدامی  غیرقانون انجام دادند باید با آنها برخورد کرد و امیدواریم دولت، دستگاه قضاء و مجلس به وظیفه قانونی خود عمل کنند.

مجمع ایثارگران اصلاح طلب منتظر پاسخ از سوی ساختمان فاطمی است تا پس از صدور مجوز از حاشیه به متن ورود پیدا کند.

حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه چنین درخواستی واصل شده است، می گوید: درخواست مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب برای اخذ مجوز در مراحل بررسی قرار دارد.

مجمع ایثارگران-خاتمی

وزارت کشور درحالی باید به پرونده مجمع ایثارگران رسیدگی کند که اخیرا اعضای موسس آن با عضو خاکستری فتنه دیدار و گفتگو کردند.

قبل از این هم ایثارگران اصلاح طلب بهمن ماه سال گذشته با حضور در خیابان یاسر به دیدار رئیس دولت اصلاحات رفتند و این روزها تصمیم را بر فعالیت تشکیلاتی اتخاذ کرده اند، تشکیلاتی که با تائید رئیس دولت اصلاحات و به اسم ایثارگران و کام مجاهدین تمام خواهد شد.

 

نظر شما